کاهش 17 درصدی قیمت سنگ‌آهن از ابتدای 2012

گروه بورس جهانی- هفته گذشته قیمت نقدی سنگ‌آهن در بازار چین باز هم افت داشت و ظاهرا فشارها بر بازار کمتر نشده است. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران قیمت سنگ‌آهن در سال جاری میلادی تا ۱۷ درصد افت داشته است، البته با این حال فعالان بازار بعید می‌دانند قیمت سنگ‌آهن به کمتر از ۱۱۰ دلار در هر تن کاهش یابد، چون چینی‌ها باید برای افزایش موجودی انبارها خرید کنند که شاید در پاییز اینچنین شود.

شرکت معدنی واله هفته گذشته خلوص ۰۸/۶۴ درصد را ۱۲۱‌دلار و ۹۷ سنت فروخت؛ ولی پس از آن قیمت به ۱۱۵ دلار یا کمتر رسیده است. شرکت معدنی بی‌اچ‌پی سنگ‌آهن خلوص ۷/۵۷ درصد را ۱۰۷ دلار و ۲۳ سنت (خشک) فروخت.

هفته گذشته ترکیه‌ای‌ها که بیشترین تاثیر را در سال‌های اخیر بر بازار قراضه داشته‌اند، افزایش قیمت‌ها را پذیرفتند. آمریکایی‌ها قراضه ۲۰-۸۰ را ۴۱۷ تا ۴۲۲ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) عرضه کردند و ترکیه‌ای‌ها هم به دنبال خرید با نرخ ۴۱۵ دلار بودند البته در ۴۱۷ دلار هم معامله شد در حالی که قبلا ۳۹۵ دلار بود. برخی انتظار دارند قراضه در بازار داخلی آمریکا به زودی ۳۰ دلار دیگر افزایش یابد و بر قیمت‌های صادراتی نیز تاثیر گذار خواهد شد.

قراضه اروپا (خلوص ۲۰-۸۰) ۳۹۵ تا ۳۹۹ دلار در هر تن (سی‌اند‌اف ترکیه) و قراضه A۳ روسیه ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار در هر تن پیشنهاد شد؛ ضمن اینکه ترکیه‌ای‌ها به دنبال ۳۹۵ تا ۳۹۸ دلار بودند.

انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت ترکیه‌ای‌ها در بازار قراضه خرید کنند. در آلمان پیش‌بینی شد قیمت قراضه به زودی ۵ تا ۱۲ یورو در هر تن بالا برود.

در چین توفان عرضه قراضه را دچار اختلال کرد با این حال رکود بازار قیمت را به ۴۱۴ تا ۴۴۵ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) کاهش داد. قراضه صادراتی ژاپن ۳۵۶ تا ۳۶۳ دلار در هر تن (فوب) بود که همچنان خریداری نداشت.

در بازار داخلی کره قیمت خرید قراضه تا ۹ دلار هر تن بالا رفت. قراضه آمریکا به کره در ۴۰۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) فروخته شد که نسبت به اواخر جولای ۱۵ دلار در هر تن رشد داشت. ویتنامی‌ها به دنبال خرید در ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار بودند و قیمت پیشنهادی به منطقه ۴۱۵ دلار بود.

کاهش قیمت‌ها در چین

هفته گذشته بیلت سی‌آی‌اس با نرخ ۵۷۵ تا ۵۷۶ دلار (سی‌اف‌آر) به ترکیه فروخته شد. تمایل ترکیه‌ای‌ها به بازار سی‌آی‌اس بیشتر شده چون قیمت داخلی به ۶۱۵ دلار در هر تن درب کارخانه هم رسیده است.

صادر‌کنندگان بیلت سی‌آی‌اس به دنبال فروش در ۵۵۳ دلار هر تن فوب بودند. ولی قیمت درخواستی از منطقه منا از ۵۴۰ دلار بالاتر نرفته است. میانگین قیمت آخرین معاملات بیلت سی‌آی‌اس ۵۰/۲ دلار بالا رفته به ۵۴۷ دلار و ۵۰ سنت رسید.

بیلت چین نزولی بود به ۵۱۴ دلار هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید. در جنوب شرق آسیا افزایش قیمت قراضه موجب شده بیلت وارداتی رو به بالا باشد البته قیمت پیشنهادی بیلت چین ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا) است. بیلت ژاپن در اندونزی ۵۹۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) و محصول سی‌آی‌اس با نرخ ۵۹۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) پیشنهاد شده است. ویتنامی‌ها بیلت را ۵۹۰ دلار پیشنهاد داده‌اند؛ ولی فیلیپینی‌ها قیمت پیشنهادی را ۵۹۵ دلار می‌دانند. بیلت کره نیز هفته گذشته ۶۰۵ دلار بود.

قیمت میلگرد در شمال غرب اروپا با توجه به تعطیلات تابستانی در سکوت بود؛ ولی با این حال کارخانه‌ها قیمت را طی دو هفته اخیر به ۵۱۵ تا ۵۲۰ یورو در هر تن رساندند. در جنوب اروپا نیز اسپانیایی‌ها قیمت را تا ۲۰ یورو بالا برده ۵۳۰ تا ۵۵۰ یورو شده است. قیمت میلگرد در بازار داخلی انگلیس ۶۸۴ تا ۷۰۰ دلار در هر تن در ثبات بود و بازار فعالیتی نداشت.

خریداران مقاطع در آمریکا انتظار داشتند قیمت‌ها طی دو هفته آینده در واکنش به افزایش قیمت قراضه تا ۴۰ دلار (شورت‌تن) بالا برود. البته اگر افزایش قیمت زیاد باشد موجب افزایش قدرت محموله‌های وارداتی می‌شود.

در بازار واردات قیمت میلگرد تا ۲۰ دلار رشد داشته به ۶۲۰ دلار (سی‌اف‌آر) رسید.

قیمت میلگرد صادراتی ترکیه ۲۰ دلار در هر تن بالا رفته به ۶۴۵ دلار هر تن فوب رسید. البته قیمت درخواستی مشتریان ۱۵ تا ۲۰ دلار پایین‌تر بود. فعالان بازار معتقدند این افزایش قیمت‌ها توسط اغلب مشتریان پذیرفته نخواهد شد.

با افزایش قیمت میلگرد ترکیه آن هم به دلیل افزایش قیمت قراضه، تقاضای خاورمیانه در بازار سی‌آی‌اس بیشتر شده است. با این حال در بازار سی‌آی‌اس برخی عرضه‌کننده‌ها قیمت را ثابت نگه‌داشتند قیمت میلگرد ۵۹۵ تا ۶۰۰ دلار (فوب دریای‌سیاه) بود. قیمت پیشنهادی به آفریقا ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز ۵ دلار در هر تن کاهش داشت. در بازار داخلی قیمت با ۱۶ دلار هر تن افت به ۶۲۸ تا ۶۳۱ دلار (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید.