غلامعلی رحیمی - مهدیه علوی
قیمت‌ آتی‌های گاز طبیعی در بورس آمریکا (آتی‌های ماه اول برای تحویل در اوت) طی دوره ۲۳ الی ۲۷ ژوئیه از یک روند کاهشی همراه با نوسان برخوردار بود.

بر این اساس به‌رغم افزایش 94/0 درصدی مصرف گاز طبیعی و کاهش 24/1 درصدی عرضه گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به 25 ژوئیه و همچنین کاهش تعداد دکل‌های حفاری بخش گاز طبیعی این کشور طی هفته منتهی به 20 ژوئیه، به دلیل افزایش سطح ذخایر زیرزمینی عملیاتی گاز طبیعی آمریکا معادل 26 میلیارد فوت مکعب طی هفته منتهی به این روز، رکورد سطح ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی ایالات متحده (که به میزان 18 درصد معادل 487 میلیارد فوت مکعب بالاتر از میزان مشابه سال قبل می‌باشد) و همچنین به تبعیت از بازار نفت خام، قیمت آتی‌های گاز طبیعی در بورس نایمکس، از 117/3 دلار در 23 ژوئیه تا 032/3 دلار در هر میلیون بی تی یو در 27 ژوئیه کاهش یافت.
از سوی دیگر، قیمت آتی‌های گاز طبیعی در بورس لندن (ICE) برای تحویل در ماه اوت، از یک روند افزایشی برخوردار بوده و از ۲۶۴۳/۸ دلار در ۲۳ ژوئیه تا ۴۶۶۷/۸ دلار در ۲۷ ژوئیه در هر میلیون بی تی یو افزایش یافت.


مصرف گاز طبیعی آمریکا نیز در هفته منتهی به ۲۵ ژوئیه نسبت به هفته قبل از آن به میزان ۹۴/۰ درصد افزایش یافته است که در این میان مصرف بخش نیروگاهی با ۲۷/۲ درصد افزایش مواجه بوده است، در حالی که مصرف بخش صنعت و خانگی و تجاری به ترتیب به میزان ۱/۰ درصد و ۲۳/۲ درصد کاهش یافته است. میزان کل تقاضای گاز طبیعی در مقایسه با هفته منتهی به ۱۸ ژوئیه در حدود ۱۶/۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. طی دوره ۱۸ الی ۲۵ ژوئیه، میزان واردات گاز طبیعی آمریکا از طریق خط لوله از کانادا و واردات LNG به ترتیب به میزان ۸۲/۶ درصد کاهش و ۴۴/۳ درصد افزایش یافته است. واردات گاز طبیعی از کانادا و واردات LNG در مقایسه با میزان مشابه سال قبل به ترتیب در حدود ۴۳/۱۵ درصد و ۲۴/۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. تولید بازاری گاز طبیعی آمریکا نیز طی دوره مذکور در حدود ۶۸/۰ درصد کاهش داشته است که در مقایسه با میزان مشابه سال قبل معادل ۳۰/۲ درصد بیشتر می‌‌باشد.
قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار کالیفرنیای جنوبی نیز از یک روند افزایشی برخوردار بوده و با 45 سنت افزایش (1/16 درصد)، از حدود 79/2 دلار در هر میلیون بی تی یو در 18 ژوئیه تا بیش از 24/3 دلار در 25 ژوئیه افزایش یافت. همچنین قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار تورنتوی کانادا از یک روند افزایشی برخوردار بوده و با 27 سنت افزایش (63/8 درصد)، از حدود 13/3 دلار تا از 40/3 دلار افزایش یافت. از سوی دیگر، قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار اروپا (ICE) از یک روند کاهشی برخوردار بوده و با 18 سنت کاهش (07/2 درصد) طی دوره 18 الی 25 ژوئیه، از 71/8 دلار در هر میلیون بی تی یو تا کمتر از 53/8 دلار کاهش یافت.
*کارشناسان موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی
www.iies.org