گروه بورس جهانی - با وجود افزایش قیمت قراضه در بازارهای جهانی به خصوص پس از طوفان سندی و رشد قیمت سنگ آهن در بیشتر نقاط دنیا، پایین بودن تقاضا به دلیل نزدیک بودن فصل زمستان و کاهش ساخت و سازها، پیش‌بینی می‌شود قیمت مواد اولیه در هفته آینده نزولی شود، اما با وجود رشد قیمت مواد اولیه، میانگین قیمت شمش در بیشتر بازارها نزولی بود به خصوص در منطقه سی آی اس، بازار ترکیه و همچنین بازار چین. بازار مقاطع مشتری داشت

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، طی هفته گذشته در بازار مقاطع میلگرد صادراتی ترکیه از ۵۹۰ دلار به ۶۲۵ دلار در ‏هر تن (سی اف آر آمریکا) رسید، ولی باز هم خریدار داشت. در چین قیمت میلگرد تحویل نوامبر در برخی کارخانه‌ها ثابت مانده و ۵۹۴ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) ‏بود.

قیمت قرارداد میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای ۷۱/۰‌درصد رشد داشت و به ۵۸۹ دلار در هر تن رسید.‏ در جنوب اروپا قیمت میلگرد ۵ تا ۱۰ یورو هر تن بالا رفت و فروشنده‌های ایتالیا و اسپانیا توانستند در ۴۸۰ تا ۴۸۵ یورو در هر تن ‏فوب فروش داشته باشند. این در حالی است که قیمت این کالا در چند هفته قبل ۴۶۰ یورو در هر تن فوب بود و بر این اساس انتظار می‌رود هفته‌های آینده قیمت ‏پیشنهادی ۵۰۰ یورو باشد هر چند که گفته می‌شود تقاضای داخلی و همچنین صادراتی ضعیف است.

هفته گذشته ‏قیمت میلگرد در شمال اروپا ۵۰۰ تا ۵۲۰ یورو در هر تن ثابت بود و کارخانه‌ها به فکر تثبیت قیمت بودند که دو ‏هفته قبل ۱۰ تا ۲۰ یورو در هر تن رشد داشت و انتظار می‌رود تا پایان سال قیمت کاهش یابد.‏ طی هفته گذشته قیمت میلگرد در آمریکا به ۷۹۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن درب کارخانه افزایش داشت.

بازار سنگ آهن در روند افزایشی

طی هفته گذشته اگرچه در بیشتر بازارها میانگین قیمت سنگ آهن ثابت بود و یا روند افزایشی داشت؛ اما با توجه به اینکه در زمستان معمولا فعالیت ‏ساخت و ساز رو به کاهش است؛ در نتیجه پیش‌بینی کارشناسان این است که تقاضای سنگ آهن نیز کاهش خواهد یافت.‏ هفته گذشته بازار سنگ آهن چین نسبتا آرام بود. استرالیایی‌ها قیمت پیشنهادی را کمی بالا بردند و برزیلی‌ها در طول ‏هفته به دنبال افزایش قیمت بودند.

روند قیمت این کالا در هند افزایشی بود؛ به طوری که سنگ‌آهن خلوص ۶۳ درصد هند با وجود اینکه ۱۲۱ دلار در طول هفته در ثبات بود ولی تا پایان هفته به ۱۲۳ دلار رسید. سنگ آهن برزیل حدود یک تا ۲ دلار در هر تن ‏رشد داشت و خلوص ۶۶/۶۳ درصد این کالا به ۱۲۴ دلار رسید.