گروه بورس جهانی - در پی نگرانی سرمایه گذاران نسبت به عدم موفقیت کنگره در مذاکرات روز گذشته آمریکا در خصوص کسری بودجه و در نتیجه بازگشت مجدد رکود اقتصادی‌، بازارهای این کشور با نوسان همراه شد. همچنین افزایش نگرانی درخصوص چشم‌انداز آتی اقتصادی در ایالات‌متحده و به توافق نرسیدن رهبران اروپا بر سر کمک‌های مالی به یونان موجب افت قیمت سهام بازارهای جهانی و به خصوص آسیایی شد‌؛ به طوری که بازارهای آسیایی در آخرین ساعات معاملاتی باز هم به روند نزولی ادامه دادند.

این نگرانی‌ها موجب شد تا در بازار آسیا، شاخص اس‌اند‌پی با افت ۵۳/۱ درصدی رو به‌رو شود، شانگهای چین ۰۱/۱ درصد و شاخص بورس هنگ‌کنگ ۱۳/۱ درصد نزولی شود. همچنین شاخص نیکی ژاپن نیز ۱۸/۰ درصد افت کرد؛ در حالی که شاخص کاسپی کره‌جنوبی روند منفی ۷/۰ درصدی را به ثبت رساند. البته افت شاخص‌های بازار چین و هنگ‌کنگ اغلب به دلیل انتخابات چین است که در روزهای آتی پس از یک دهه برگزار می‌شود.
از سوی دیگر اختلاف‌نظر رهبران اقتصادی اروپا در نشست دیروز بروکسل اهرمی دیگر برای کاهش شاخص‌های جهانی عنوان شد. اختلاف نظر رهبران صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا در خصوص کاهش بدهی‌های دولت یونان و نحوه کمک مالی به این کشور، موجب شد تصمیم‌گیری در این خصوص به هفته آینده موکول شود.
در این بین، کاهش اطمینان تجاری در استرالیا و همچنین اعمال مالیات‌های جدید از سوی چین، از دیگر عوامل کاهش بازارهای آسیایی عنوان شده است. به این ترتیب در بازارهای اروپا شاخص استاکس ۵۷/۰ درصد افت کرد، در حالی که فوتسی ۶۹/۰ نزولی شد.
اما در بازار آمریکا، اختلاف میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر سیاست‌های مالی و برنامه‌های اخذ مالیات موجب شد در بازار این کشور شاخص‌ها اغلب بدون تغییر به معاملات ادامه دهند؛ به طوری که در بازار آمریکا نیز شاخص داوجونز با تغییرات بسیار ناچیزی منفی شد؛ در حالی که نزدک افت 02/0 درصدی را در این روز تجربه کرد.