گروه بورس جهانی- نرخ پلی پروپیلن در آسیای جنوب شرقی و هند در هفته گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که همچنان انتظارها از کاهش قیمت پلی پروپیلن حاکی است. از سوی دیگر دلیل عمده کاهش قیمت این کالاها دور نگه‌داشتن خریداران از بازار محصولات پلیمری در آسیای جنوب شرقی و هند است.

حال آنکه در چین واردات پلی پروپیلن گرید رافیا در هر تن ۵۵ دلار کاهش قیمت را نسبت به ابتدای ماه اکتبر تجربه کرده است. از سوی دیگر در همین هفته هم صادرات پلی‌پروپیلن به جنوب شرق آسیا با کاهش ۶۰ دلاری قیمت برای ماه نوامبر همراه بوده است. با این حال در هندوستان طبق گزارش‌های یک منبع آگاه، قیمت پلی پروپیلن ۳۰ دلار در هر تن برای اواخر هفته آینده کاهش خواهد یافت.
یک معامله‌‌گر در این باره می‌گوید: افت قیمت نفت خام، رکود معاملات پلی پروپیلن را در پی داشته است. این در حالی است که بیشتر معامله‌گران در این حوزه معتقدند: قیمت‌ها بیشتر از این کاهش خواهد یافت و به همین دلیل این گروه برای انجام مبادلات عجله ندارند؛ چرا که می‌گویند در هر زمانی می‌توانند گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن را در بازار تهیه کنند.
از این رو برنامه ای برای واردات این کالا هم ندارند.
در بازار داخلی پروپیلن هم، قیمت‌ها 8 تا 32 دلار در هر تن کاهش یافته است و از این رو بیشتر تولیدکنندگان در برابر افت بیشتر قیمت‌ها مقاومت می‌کنند؛ چرا که بیشتر خریداران در انتظار افت بیشتر قیمت‌های محموله‌های وارداتی هستند، اما تولیدکنندگان هم سعی می‌کنند موضع خود را حفظ کنند.
در همین حال تاجران سنگاپوری هم می‌گویند: قیمت پلی‌پروپیلن در هفته گذشته ۶۰ تا ۸۰ دلار در هرتن کاهش یافته است، این موضوع تحت تاثیر ورود معامله‌گران مالزی به بازار محصولات پلیمری رخ داده است. این در حالی است که علاوه بر رکود در بازار پلی پروپیلن‌ها، تعطیلات عید نیز می‌تواند تقاضا را بیش از پیش کاهش دهد.
از سوی دیگر بازار محلی پلی‌پروپیلن در اندونزی در هفته اخیر بیشترین افت قیمت را تجربه کرده است. به طوری که کاهش قیمت‌ها به 110 تا 130 دلار در هر تن هم رسید. با این حال معامله‌گران علاقه‌ای به خرید محموله‌های پلی‌پروپیلن ندارند؛ چرا که انتظار دارند قیمت‌ها باز با موج کاهشی روبه‌رو شوند.
در همین حال بازار پلی پروپیلن در آسیا با توقف قیمت‌ها همراه بوده و در نتیجه قیمت‌ها در محدوده ۱۴۵۰ دلار در هر تن با احتساب هزینه های حمل باقی مانده است. این در حالی است که برخی از معامله‌گران در آسیا انتظار دارند قیمت پلی‌پروپیلن از این سطح پایین‌تر بیاید. از این رو فعالان بازار در آسیا دست نگه‌داشته‌اند و در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها زیر ۱۴۵۰ دلار در هر تن هستند.