گروه بورس جهانی- کتایون دارابی: قیمت پی‌وی‌سی در خاورمیانه و بازارهای آسیایی در هفته منتهی به 22 فوریه با رشد روبه رو شد.
به طوری که تولیدکننده‌های کلیدی در تایوان محموله‌های خود را برای تحویل در ماه مارس با قیمت‌هایی بالاتر از فوریه بارگیری کرده‌اند.

این پیشنهادها 40 تا 50 دلار در هر تن گران‌تر از ماه فوریه و برای صادرات به چین، هند و سایر بازارهای آسیایی بوده‌اند.
برخی از کارشناسان بازار افزایش قیمت پی‌وی‌سی را برای تحویل در ماه مارس، افزایش قیمت ماده اولیه تولید پی وی سی یعنی وینیل کلراید منومر می‌دانند و می‌گویند: تولیدکنندگان آمریکایی هم قیمت‌های پیشنهادی خود را در ماه مارس افزایش داده‌اند، در حالی که هزینه حمل و نقل نیز برای محموله‌ها افزایش یافته است. از سوی دیگر حجم صادرات از ایالات متحده آمریکا همچنان ضعیف است؛ چرا که تقاضای داخلی در آمریکا بالا است.
در همین حال تقاضا برای خرید پی وی سی در خلیج فارس طی هفته گذشته پایدار بود. بازارهای محصولات پزشکی در شرق مدیترانه البته با تقاضای بالایی مواجه بود. همچنین تقاضا در بازارهای غربی، شرقی و جنوبی آسیا و هند مطلوب به نظر می‌رسید، این در حالی است که تقاضا در شمال آسیا با توجه به شروع فصل مصرف سازندگان لوله افزایش یافته است؛ چرا که خریدهای دولت برای پروژه‌های
ساخت و ساز هم اضافه شده است. حال آنکه در هندوستان بیشتر معامله‌گران انتظار دارند تقاضا برای ماه مارس تقویت شود. در چین هم قیمت پی‌وی‌سی طی هفته گذشته ۴۰ دلار در هر تن افزایش را نشان می‌دهد.
در همین حال در منطقه خلیج فارس محموله‌های ایالات متحده در هفته گذشته با قیمت 1100 دلار در هر تن (سی اف آر) فروخته شدند. البته در ماه فوریه در منطقه خلیج فارس هر تن پی وی سی 1075 دلار در هر تن هم فروخته شد که در حال حاضر این پیشنهاد در بازار وجود ندارد. از سوی دیگر محموله‌های پی وی سی با افزایش هزینه حمل و نقل در نیمه دوم ماه مارس روبه‌رو خواهند شد و از این رو معامله‌گران احتمال می‌دهند که قیمت پی وی سی در پایان هفته و در خلیج فارس به 1120 دلار در هر تن هم برسد.
این در حالی است که پیشنهاد تاجران در عمان قیمتی معادل ۱۱۲۵ دلار در هر تن سی اف آر برای پی وی سی بوده است. پیشنهادها در تایلند هم نشان از قیمت‌هایی در حدود ۱۱۳۰ دلار در هر تن سی اف آر دارد. اما با این حال محموله‌هایی هم با قیمت ۱۱۰۰ دلار از سوی تاجران تایلندی به یک تاجر در امارات متحده عربی فروخته شده است.
اخبار کوتاه از آسیا
* گزارش‌ها حاکی از آن است که با درخواست وام سه شرکت وابسته به شرکت بین‌المللی پتروشیمی عربستان موسوم SIPCHEM به ارزش ۲۷۶ میلیون دلار برای راه‌اندازی پروژه‌های کلیدی از طریق بانک ریاض موافقت شده است. اولین بازپرداخت این اقساط برای تابستان ۲۰۱۳ و مدت پرداخت آن چهارساله و درصد سود آن، متغیر است.
* شرکت آمریکایی Honeywell از امضای چهار قرارداد به ارزش 40 میلیون دلار در مجتمع پتروشیمی Bourouge درمنطقه Ruwais ابوظبی خبر می‌دهد. این قراردادها در زمینه پیمانکاری اتوماسیون، تدارکات و ساخت‌وساز، کنترل و سیستم امنیتی و توسعه کنترل اتوماتیک در سیستم حرارتی مجتمع است. مجتمع شماره 3 بروج - ابوظبی، به تازگی برنامه هایی برای توسعه واحدهای پلی الفین داشته است.
* شرکت شیمیایی سومیتو ژاپن تصمیم دارد در تابستان ۲۰۱۵ بعد از چهل سال تولید، واحد ۴۱۵ هزار تنی اتیلن خود (از خوراک نفتا)، در منطقه Ciba را کلا تعطیل کند. این تصمیم به علت پرهزینه بودن تعمیرات و مشکلات تهیه منابع انرژی (برق - خوراک)، افزایش ظرفیت تولید اتیلن در منطقه خاورمیانه و چین، توسعه بهره‌برداری از منابع گاز شیل (سنگ‌های رسی در آمریکا) گرفته شده است.
* وزارت بازرگانی چین به خاطر ارزان فروختن دو ماده شیمیایی مونو بوتیل اتر و دی‌اتیلن گلایکول، تعرفه گمرکی آنتی دامپینگ برای این مواد وارداتی از آمریکا حدود 6/10 درصد و اتحادیه اروپا حدود 3/9 درصد الی18/8 درصد را تا پنج سال آینده افزایش داد. این مواد در صنعت چاپ، خشکشویی، تمیزکننده فلزات، زدودن و تمیز کردن رنگ‌ها به کار می‌رود.
*با هزینه ۲/۴ میلیارد دلار یک برج تفکیک‌کننده زایلین‌ها در مجتمع پتروشیمی جارونگ سنگاپور بزرگ‌ترین هاب پتروشیمیایی در منطقه آسیای جنوب شرقی، نصب گردیده و انتظار می‌رود واحد پارازایلین به ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن، برای تامین نیاز صنایع نساجی منطقه، تا سال ۲۰۱۴ شروع به تولید کند.
*شرکت پتروشیمی و چای Dhunseri هند از راه‌اندازی واحد PET به ظرفیت اسمی 430 هزار تن در دو فاز در مصر تا ماه جولای سال جاری خبر داد. هزینه راه‌اندازی این واحد حدود 9 میلیون دلار برآورد شده است.
*شرکت شیمیایی آلمانی AG که سال ۱۹۱۴ میلادی در آلمان تاسیس شده و در اقصی نقاط جهان شعبه دارد در زمینه تولید انواع پلیمرها و کوپلیمر VAE فعال است، بنا به رشد تقاضا در بازار منطقه آسیای جنوب شرقی، با نصب رآکتور دوم و صرف هزینه ۱۰ میلیون دلار، کل تولید اسمی ماده وینیل استات اتیلن VAE را در مجتمع Ulsan کره جنوبی به ۹۰ هزار تن در سال رساند. این ماده در تولید انواع چسب‌ها و رنگ‌ها مصرف می‌شود.
* وزیر انرژی‌ترکیه از فعالیت و همکاری شرکت اِنی ایتالیا با قسمت جنوبی قبرس در زمینه کشف موادهیدروکربوری شرق دریای مدیترانه، خبر می‌دهد و نگران تاثیر منفی بر پروژه‌های نفت و گاز این شرکت در‌ترکیه است.
شرکت آمریکایی نوبل انرژی مستقر در تگزاس در سال ۲۰۱۱ نخستین اکتشاف فراساحلی در قبرس را به ظرفیت اسمی ۷‌تریلیون فوت مکعب گزارش داده بود. در سال ۱۹۷۴ میلادی، پس از کودتا در حکومت قبرس که با پشتیبانی یونان رخ داد،‌ترکیه با حمله به قبرس، موجب تقسیم شدن قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی شد.