ایرنا - شاخص جهانی بهای کالا، به دلیل بهبود اقتصاد آمریکا، افزایش یافت و طولانی‌ترین دوره افزایش خود در ۱۰ ماه گذشته را تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، فلزات صنعتی و نفت خام در راس سایر کالاها، افزایش قیمت در بازارهای جهانی را تجربه کردند. شاخص جی.اس.سی.آی استاندارد اندپورز ۲۴ نوع ماده خام در ساعت سه و ۴۵ دقیقه بعد از ظهر روز شنبه هفته جاری به وقت نیویورک یک و یک دهم درصد افزایش یافت و به ۵۲/۷۱۵ رسید. این هفتمین جلسه متوالی است که اندازه شاخص یاد شده افزایش می یابد و به این ترتیب، طولانی‌ترین دوره افزایش خود از ماه آوریل (فروردین) تا کنون را تجربه می‌کند. اندازه شاخص جی.اس.سی.آی استاندارد اند پورز ۲۴ نوع ماده خام، پیش‌تر به ۷۷/۷۱۵ رسیده بود که بالاترین مقدار آن از پنج مه (۱۵ اردیبهشت) بود. بر اساس گزارش اقتصادی که دیروز منتشر شد، شاخص ضریب اطمینان مصرف‌کننده در آمریکا به طور غیرمنتظره به بالاترین سطح خود در ماه فوریه (بهمن) رسید و شاخص تعداد خانه های جدید خریداری شده در ماه ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) از انتظار اقتصاددانان و تحلیلگران فراتر رفت. همچنین بر اساس آمارهای اقتصادی که روز جمعه منتشر شد، نرخ بیکاری به حداقل مقدار خود در چهار ماه اخیر رسید. چین نیز ممکن است نسبت ذخیره قانونی بانک‌ها را به منظور تحریک استقراض و افزایش رشد اقتصادی، به میزان بیشتری کاهش دهد. جیمز کردیر، موسس پایگاه اینترنتی آپشن سلرز در تامپای فلوریدا معتقد است، شرایط برای افزایش قیمت انواع کالا در بازارهای جهانی ایده‌آل است، از یک سو اقتصاد آمریکا در حال رشد است و از سوی دیگر، چین شرایط دسترسی به اعتبارات را آسان‌تر می‌کند.

وی افزود: مردم همچنین انتظار دارند اقتصاد اروپا نیز شرایط بهتری را تجربه کند.در هفته منتهی به ۲۱ فوریه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و دیگر گردانندگان پول، احتمال افزایش قیمت ۱۸ قلم کالا در بازار معاملات سلف آمریکا را افزایش دادند و این احتمال به بالاترین سطح خود از ماه سپتامبر

(۹ مهر) رسید.نرخ برابری دلار بامداد دیروز در مقابل تمامی ارزهای اصلی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطخ خود در ۱۱ هفته گذشته رسید. ویلیام اونیل یکی از شرکای شرکت تحقیقاتی لاجیک ادوایسرز در نیوجرسی گفت: کاهش چشمگیر نرخ برابری دلار به افزایش قیمت انواع کالا کمک می‌کند. وی افزود: از نظر ذهنی نیز بازار، انتظار افزایش قیمت را دارد که خود، افزایش قیمت را تشدید می‌کند. در هفته جاری میلادی که روز گذشته در پایان آن قرار داشتیم، شاخص قیمت آلومینیوم، مس، نیکل، سرب، روی و قلع ۱/۵ درصد افزایش یافت که بالاترین مقدار آن در یک ماه اخیر است. بهای نفت خام، در هفته جاری، طولانی‌ترین دوره افزایش قیمت در دو سال گذشته را تجربه کرد.