سهیل روشن*- در دو ماهه گذشته قیمت جهانی پلاتین از محدوده 1908 دلار تا محدوده 1429 دلار کاهش را تجربه کرده، این کاهش به همراه افت قابل توجه در بازار سایر فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره بوده است.

حال این طور به نظر می‌رسد بازار فلزات گرانبها از فروشندگان اشباع شده و سرمایه‌ها مجددا در حال ورود به این بازار هستند. پس می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد قیمت پلاتین، طلا و نقره تقریبا در محدوده کف قرار دارد. اما به طور اختصاصی در مورد پلاتین به نظر الگوی دو قلوی کف در نمودار قیمت در حال تشکیل است.
نکته قابل توجه دیگر این است که معمولا قیمت جهانی پلاتین از قیمت جهانی طلا بیشتر است و هرگاه خلاف این مساله اتفاق افتاده است، قیمت جهانی پلاتین دوباره با افزایش روبه‌رو شده است. در حال حاضر نیز همین اتفاق افتاده و قیمت هر اونس پلاتین کمتر از قیمت هر اونس طلا است. با این وجود مقاومت‌های پیش روی قیمت عبارتند از: 1576 دلار در محدوده تصحیح 6/23 درصد فیبوناچی کوتاه مدت، 1637 دلار در محدوده تصحیح 2/38 درصد فیبوناچی کوتاه مدت و هدف الگوی دو قلوی کف، 1688 دلار در محدوده تصحیح 50 درصد فیبوناچی کوتاه مدت. 1737 دلار در محدوده تصحیح 8/61 درصد فیبوناچی کوتاه مدت. 1899 دلار در محدوده تصحیح 100 درصد فیبوناچی کوتاه مدت.
براساس آنچه گفته شد قیمت جهانی پلاتین با احتمال افزایش تا سطوح مقاومتی فوق همراه است.
* تحلیلگر ارشد مرکز پیشرفت اقتصادی ایرانیان
www.Ciep.ir