گروه بورس جهانی - بازارهای جهانی در حالی اولین روز کاری هفته جاری را آغاز کردند که روند مبادلات در بازار توکیو منفی و در دیگر بازارهای کالایی جهان با شیب مثبتی مواجه شد.

بازارهای کالایی جهان در حالی در برخی از بازارها همچون توکیو با افت نرخ روبه‌رو شد که در دیگر بازارها همچون شانگهای، نیویورک و شیکاگو حرکت بازار مثبت بود و قیمت‌ها تا حدودی بالا رفت. با بازشدن بازارهای جهانی، انتظارات مبنی بر افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، در بازار توکیو طلا افت اندکی داشت این در شرایطی بود که میزان کاهش سایر فلزات گرانبها در بازار بیشتر از افت نرخ طلا بود. دادوستد محصولات پتروشیمی همچون گازوئیل، نفت خام و نفت سفید با کاهش قیمت مواجه شد. در بازار کالایی شانگهای، بیشتر محصولات رشد قیمت داشتند. تنها طلا و میلگرد به صورت نوسانی در هر یک از قراردادها معامله شد. آلومینیوم، مس، روی، سیم مفتول و سرب از جمله فلزات پایه‌ای بودند که با افزایش نرخ همراه بود. همچنین دو کالای پلاستیک طبیعی و نفت کوره با رشد قیمت مواجه شدند. مبادلات بازار شانگهای در شرایطی رشد نرخ داشت که نرخ تورم در چین و رکود در بخشی از بازار محصولات فولادی به دلیل کمبود برق مورد نیاز همچنان ادامه دارد.
در بورس تجاری نیویورک اوضاع به گونه دیگری بود. مبادلات نفت خام با تکانه‌های مثبتی به سطح 95 دلار رسید. پلاتینیوم و پالادیوم نیز رشد قیمت داشتند. این در حالی است که در بورس کالایی نیویورک معامله بیشتر محصولات با افزایش قیمت روبه‌رو بود. مس همچنان بالای 4 دلار به ازای هر پوند قرار گرفت. طلا با روند قیمتی رو به بالایی در سطح یک هزار و 494 دلار قرار گرفت و نقره به تبع شیب مثبت طلا به 34 دلار به ازای هر اونس رسید. در بازار کالایی شیکاگو قیمت‌ها تغییری نکرد و مبادلات تنها با افزایش قیمت سویا روبه‌رو شد. سایر محصولات در بازار تغییری نکرد.