فولاد در پایین‌ترین سطح قیمتی سال 2012

نگاهی به تازه‌ترین تحولات بازارهای فولاد در سطح دنیا

هفته گذشته قیمت بیلت در بیشتر بازارهای جهانی روند نزولی داشت و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه پیدا کند.

برای مثال در بازار سی‌آی‌اس طی هفته قبل قیمت بیلت تا ۲۰ دلار افت کرد و به ۵۴۲ تا ۵۴۵ دلار در هر تن (فوب) رسید که این رقم پایین‌ترین قیمت از اواخر سال ۲۰۱۰ تاکنون است؛ اما با توجه به نزدیکی ماه رمضان و تعطیلات تابستان در اروپا احتمال دارد قیمت بیلت سی‌آی‌اس ۱۰ تا ۲۰ دلار دیگر هم کاهش یابد؛ هر چند برخی ۵۴۰ دلار در هر تن (فوب) را کف قیمت می‌دانند. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در جنوب شرق آسیا قیمت بیلت کره ۵ تا ۱۰ دلار نسبت به اوایل ماه جاری میلادی افت داشت و به ۶۲۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) رسید.

بیلت روسیه هم هفته گذشته ۶۱۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) پیشنهاد شد که تا ۲۰ دلار افت داشته است. برای خرید بیلت اوکراین در هفته قبل، نرخ ۶۰۰ دلار (سی‌اف‌آر تایلند) پیشنهاد شد در کره و ژاپن تولید بیلت در جولای و آگوست به دلیل تعمیرها کاهش می‌یابد و شاید کاهش عرضه بازار را به ثبات برساند.

هفته گذشته در بورس لندن قرارداد نقدی بیلت با نرخ ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار در هر تن به ثبت رسید.

در چین هم بازار بیلت هفته گذشته در نوسان بود؛ اما میانگین قیمت‌ها برخلاف بازارهای دیگر در بازار چین افزایشی بود. هفته گذشته بیلت در بازار چین با نرخ ۵۶۶ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) ثبت شد که تا ۴ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشت.

مقاطع فقط در آلمان رونق داشت

هفته گذشته علاوه بر ضعف تقاضا در بازار شمش، بازار مقاطع هم با رکود مواجه بود. برای مثال در بازار داخلی ترکیه قیمت داخلی برخی کارخانه‌ها تا ۱۹ دلار پایین آمد و به ۶۱۳ تا ۶۲۳ دلار در هر تن رسید. البته خبرها حاکی از آن است که تقاضای میلگرد در بعضی از بازارها خوب است. برای مثال به گفته تجار، طی ماه‌های اخیر واردات مقاطع به آلمان افزایش یافته از این رو عرضه‌کنندگان داخلی برای حفظ موقعیت قیمت را پایین آورده‌اند و این موضوع رونق این بازار را بیشتر کرده است.

طبق اعلام کارخانه‌ها قیمت فعلی مقاطع در آلمان، ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو در هر تن است؛ در حالی که معامله میلگرد لهستان با نرخ ۵۱۰ یورو و میلگرد ایتالیا هم با قیمت ۵۱۵ تا ۵۲۰ یورو انجام می‌شود.

طی هفته قبل در جنوب اروپا قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی تا ۵ یورو در هر تن افت داشت و به ۴۹۵ یورو در هر تن (فوب) رسید.

در بازار واردات آمریکا قیمت میلگرد ترکیه ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار در هر تن (سی‌انداف) بود؛ ضمن اینکه در بازار داخلی این کشور هم قیمت میلگرد ۶۶۵ تا ۶۷۵ دلار در هر شورت تن (درب کارخانه) بود. نرخ این کالا تا هفته ماقبل ۶۸۵ دلار بود.

در هفته گذشته و در بازار چین قیمت میلگرد در معاملات فیوچرز از ۶۴۵ دلار به ۶۵۲ دلار در هر تن رسید و در بازار نقدی ۶۵۶ دلار (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که تا حدودی ثبات داشت، اما میلگرد صادراتی چین ۵ دلار پایین آمد. در بازار ژاپن طی هفته گذشته قیمت میلگرد ۶۸۴ تا ۶۹۶ دلار در هر تن ثبت شد که نسبت به ماه قبل تا ۳۸ دلار در هر تن افت داشته است.

در بازار داخلی کره قیمت میلگرد تا ۱۷ دلار در هر تن بالا رفت؛ ضمن اینکه قیمت نقدی میلگرد در این کشور ۶۹۰ تا ۷۰۷ دلار در هر تن بود.

پیش‌بینی کاهش ۱۰ دلاری ورق در هر ماه

هفته گذشته روند قیمت ورق در بازارهای جهانی کاهشی بود و فعالان بازار امیدوار هستند قیمت‌ها به کف رسیده باشد و روند کاهشی متوقف شود.

در این مدت قیمت ورق صادراتی روسیه ۵۷۰ دلار و ورق اوکراین ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن (فوب) ثبت شد ولی خریدار نداشت.

ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) بود که ۱۰ دلار در هر تن کاهش داشت. گفته می‌شود این کالا ۶۱۰ دلار هم معامله شده، البته انتظار می‌رود تا پایان تعطیلات تابستانی قیمت ورق هر ماه حداقل ۱۰ دلار در هر تن کاهش داشته باشد.

در بازار ورق آمریکا هم امید زیادی به رونق وجود ندارد. قیمت فعلی ورق در این بازار ۶۰۰ تا ۶۲۰ دلار در هر شورت تن است. برخی پیش‌بینی می‌کنند که شاید بیشترین قیمت سال جاری تا ۷۲۰ دلار در هر شورت تن باشد.

اما بر خلاف آن در آلمان قیمت ورق گرم کارخانه‌ها ۲۰ یورو بالا رفته و کارخانه‌ها کمتر از ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو در هر تن معامله نمی‌‌کنند.

ولی در جنوب اروپا بازار ورق بسیار در رکود بود. بر اساس این گزارش ایتالیا ۴۹۵ یورو در هر تن (درب کارخانه) فروش داشت و برخی قیمت بازار را برای فصل تابستان ۴۸۰ یورو پیش‌بینی می‌کنند.

ورق گرم روسیه در جنوب اروپا طی هفته گذشته ۴۹۰ یورو در هر تن (سی‌اف‌آر) پیشنهاد شد و ورق ترکیه هم ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو در هر تن (سی‌اف‌آر) بود که خریداری نداشت.

در بازار چین قیمت ورق گرم ۶۴۵ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ) ثبت شد و هنوز خریدها محتاطانه است.

قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین به کره در دو هفته اخیر ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن ارزان‌تر شده و به ۶۱۵ تا ۶۲۰ دلار (سی‌اف‌آر) رسید. ورق گرم صادراتی کره هم ۶۴۰ دلار در هر تن (فوب) پیشنهاد شد.