پیمان حدادی
با نگاهی به تحلیل‌های تکنیکال و نمودارهای همراه می‌توان پیش‌بینی مناسبی از روند قیمت اونس در بازارهای جهانی ارائه کرد. در نمودار اول روند حرکتی قیمت طلا مشخص است؛ روندی که مطابق آن، در مارس ۲۰۰۸ طلا سطح قیمتی ۱۰۰۰ دلار را فتح کرد و پس از آن به اولین اصلاح بزرگ خود رسید. این اصلاح طی هفت ماه قیمت را به ۶۸۰ دلار رساند.

از اکتبر 2008 با به اوج رسیدن بحران مالی بین‌المللی، طلا حرکت اصلی و صعودی خود را آغاز کرد تا اینکه در سپتامبر 2011 و در آستانه ورشکستگی مالی دولت آمریکا (به علت افزایش بدهی ها به بیش از سقف مجاز تعیین شده) قیمت به 1921 دلار در هر اونس رسید. اما در حالی که افکار عمومی معامله گران برای اونس 2000 دلاری آماده می‌شد طلا باز هم نقش غافلگیرکننده خود را به نمایش گذاشت و با ریزش قیمت وارد روند نزولی کوتاه مدت شد.
سال ۲۰۱۲ سالی نزولی و کم نوسان نسبت به سال‌های اخیر برای طلا بود. اما با شروع سال ۲۰۱۳ اتفاقی مهم رخ داد. در فوریه سال میلادی جدید قیمت سطح ۱۶۶۰ دلار را به سمت پایین شکست و به روند صعودی چندین ساله طلا خاتمه داد و قدرت روند نزولی کوتاه مدت را تا جایی افزایش داد که می‌توان عبارت روند نزولی میان مدت را جایگزین عبارت روند کوتاه مدت کرد. اما روندی که در ابتدا خود را کم نوسان نشان داده بود، در دو روز میانی ماه مارس با سقوطی ۲۵۰ دلاری باز نگاه‌ها را به خود جلب کرد. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا ریزش بیشتری برای قیمت محتمل است و اینکه تا کجا این روند نزولی ادامه خواهد داشت؟
همانطور که در تصویر اول مشخص است قیمت در سومین ریز موج شماره 4 ( بر اساس تئوری امواج الیوت)، در دومین اصلاح بزرگ خود است. اولین نکته این است که بر اساس قوانین تئوری امواج الیوت موج 4 نمی‌تواند وارد حریم موج 1 شود، پس برای طلا قیمتی پایین تر از 1032 دلار را نمی‌توان متصور شد. از طرفی در موارد بسیار نادر موج 4 بیش از 8/61 درصد موج 3 را بازگشت می‌کند، یعنی به احتمال بسیار قوی قیمت 1155 دلار (برابر با 8/61 درصد اصلاح موج 3) کف احتمالی و پایان موج 4 است. از طرفی دیگر معمولا هدف قیمتی موج 4 محدوده ریز موج 3 و 4 از موج 3 با درجه بزرگ‌تر است که به ترتیب در شکل شماره 2 در قیمت‌های 1260 و 1160 دلار مشخص است. اما برای رسیدن به این اهداف احتمال چه حمایت‌هایی وجود دارد؟ اولین نکته در تصویر دوم این است که قیمت در دفعات متعددی در عبور از ضلع بالای «چنگال اندرو» ناتوان بوده است و حال به سمت ضلع میانی در حال ریزش است. قبل از رسیدن به میانه چنگال یک محدوده حمایتی نسبتا قوی وجود دارد. بر اساس ابزار فیبوناچی محدوده 1353 تا 1368 دلار یک منطقه حمایتی را بوجود آورده است (در تصویر محاسبات مشخص شده است). حمایت مهم بعدی قیمت روانی 1300 دلار است که دقیقا برابر با 50 درصداز موج 3 است که صعود 1240 دلاری را به ثبت رساند. بعد از عبور از این دو حمایت قیمت به اولین هدف موج 4 در سطح 1260 دلار خواهد رسید؛ سطح قیمتی که بر روی ضلع میانی چنگال هم قرار دارد. برای تایید فرضیه فوق حرکت اصلاحی طلا را بر اساس تحلیل زمانی نیز بررسی می‌کنیم.
در شکل شماره ۳ بر اساس ابزار چندگانه تحلیل زمانی، زمان احتمالی کف قیمتی (پایان موج ۴ اصلاحی) بازه زمانی ماه‌های ژوئن و جولای است ( با اولویت ماه ژوئن). پس بر اساس تحلیل زمانی هنوز برای رسیدن به پایان موج ۴ زمان وجود دارد.
در شکل شماره 4، نمودار در تایم فرم روزانه هم تاییدی بر فرضیه فوق است چرا که شاهد تشکیل الگوی هارمونیک نیز هستیم؛ الگویی که محدوده قیمتی 1142 تا 1193 ( با احتمال بیشتر مابین 1142 و 1157) را برای نقطه D متصور است. از لحاظ تحلیل زمانی بازه اول ژوئن تا 4 جولای ( با اولویت 30 ژوئن تا 4 جولای) زمان مورد نظر برای رسیدن به این منطقه قیمتی است.
در نهایت در شکل شماره ۵ نوع کندل‌های سه ماه آخر و همچنین روند حرکتی اندیکاتور RSI همچنان ریزش قیمت را متحمل نشان می‌دهد.
نتیجه آن که روند فعلی قیمت نزولی است. هدف مورد تصور ریزش قیمت تا 1260 دلار است. اما برای رسیدن به این هدف، قیمت ابتدا باید از سطح حمایتی 1360 و سپس 1300 دلار عبور کند. دومین هدف مورد تصور با احتمال کمتر، سطح 1160 دلار است. فرضیه فوق احتمالا تا پایان ماه ژوئن میلادی رخ خواهد داد.
با توجه به بررسی‌های فوق باید گفت کاهش قیمت‌ها به هر حال امری بدیهی است و این موضوع با اثری که بر نگرش معامله‌گران خواهد گذاشت سرعت کاهش قیمت‌ها را به شدت افزایش خواهد داد، به طوری که به تحلیل کارشناسان اثر روانی ناشی از کاهش قیمت‌ها که مدتی است آغاز شده ادامه دارد و همین موضوع باعث می‌شود معامله‌گران احتیاط‌های گذشته را کنار بگذارند و فروش به تصمیم غالب بازار تبدیل شود. با این فرض که استراتژی فروش در بازارهای جهانی طلا حاکم شود، روند کاهشی به صورتی که گفته شد تایید می‌شود و در نتیجه باید در انتظار کاهش قیمت‌ها بود. این در حالی است که برخی عرضه‌های بزرگ صندوق‌ها نیز در راه است، به طوری که بنابر اخبار در پی کاهش ذخایر طلای صندوق ETPطی یک روز به پایین‌ترین حد خود در شش هفته اخیر، میزان تقاضای خرید این فلز نیز در بازارها به شدت با کاهش روبه‌رو شده است.