گروه بورس جهانی - حمزه بهادیوند چگینی: هشتاد و پنج دلار کاهش قیمت اونس جهانی در یک هفته؛ این به معنای آن است که دوره استراحت تحلیل‌های قیمت جهانی طلا تمام شده و دوره کاهش مجدد قیمت آغاز شده است. پیش از این و با کاهش حدودا ۲۰۰ دلاری قیمت اونس جهانی در یک هفته این پیش‌بینی که قیمت جهانی این فلز زرد به هزار و ۲۰۰ دلار و حتی پایین تر خواهد رسید، به تحلیل غالب کارشناسان تبدیل شده بود، این در حالی است که ناگهان و با تصویب دوباره اجرای سیاست‌های پولی در آمریکا قیمت طلا اندکی افزایش یافت، اما هیچگاه نتوانست قیمت‌های پیشین را که در حدود هزار و ۶۰۰ دلار بود، تجربه کند.

اما دوباره زمان کاهش قیمت‌ها فرارسیده و این بار شاید طلا به هزار دلار نرسد، اما در یک چشم‌انداز کوتاه مدت رسیدن قیمت به هزار و ۲۰۰ دلار تا هزار و ۱۵۰ دلار در یک هفته آینده پیش‌بینی قابل قبولی است. این در حالی است که موسسه مالی بارکلیز لندن پیش‌بینی کرده است، میانگین قیمت اونس جهانی طلا در سه ماه دوم امسال به کمتر از ۱۳۵۰ دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش، حتی برخی کارشناسان از رسیدن قیمت‌ها به هزار و ۱۰۰ دلار تا پایان سال خبر می‌دهند که این موضوعات گویای آن است که واقعا کاهش قیمت‌ها آغاز شده و این یک شوک موقت نیست؛ چرا که ۱۳ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت در یک بازه ۳ ماهه حکایت از روند کاهشی قیمت‌ها بر اساس واقعیت‌های اقتصادی جهان دارد و این واقعیت‌ها تازه شروع شده است.

این واقعیت‌ها عبارتند از آغاز شرایط توقف سیاست‌های انبساطی پولی در بانک مرکزی آمریکا، خروج ژاپن از رکود بزرگ این کشور، کاهش نرخ‌های بهره در بانک‌های مرکزی اروپا، بهبود اقتصادی آمریکا، توسعه بازارهای مالی در جهان، بهبود ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به شرایط مالی آینده کشورهای بزرگ، بهبود شاخص‌های اقتصادی اروپا و موارد متعدد دیگری از این قبیل که همگی به کاهش قیمت دلار دامن زده است و بهتر بگوییم جذابیت طلا را به عنوان یک جایگزین مناسب برای پول کاهش داده است.

نظرسنجی‌ها نیز این نظر را تایید می‌کنند به طوری که مدتی است نظرسنجی‌ها کاهشی است و در این هفته نیز طبق بررسی‌های بلومبرگ، تعداد افرادی که به کاهش قیمت اونس جهانی رای داده اند

دو برابر افرادی هستند که به افزایش قیمت‌ها رای داده اند. در پیش‌بینی هفتگی کیتکو نیز کارشناسان موافق با کاهش ارزش طلا معتقدند چون قیمت دلار افزایشی بوده و شاهد تقویت بازارهای دارایی‌ سرمایه‌ای هستیم، در نتیجه این موضوعات به کاهش قیمت طلا در هفته‌جاری (از امروز تا جمعه) منجر خواهد شد.‏

ارزش دلار در ماه جاری به بالاترین میزان از اوت ۲۰۱۰ تاکنون رسیده که باعث تداوم این روند می‌شود، در این بین برخی تحلیلگران از احتمال کاهش قیمت طلا تا هزار و ۳۲۱ دلار ماه آوریل خبر می‌دهند. اما برخی دیگر معتقدند کاهش قیمت‌ها قبلا نیز رخ داده بود و شاهد بودیم زمانی که ریزش شدید قیمت طلا به پایان می‌رسد، روند افزایشی آن شروع می‌شود و این عامل زمان کاهش قیمت و رسیدن آن را به پیش‌بینی‌های بدبینانه افزایش می‌دهد.

به عقیده این گروه، درست نیست که تصور کنیم بازار طلا به سرعت کاهش می‌یابد و به هزار دلار می‌رسد بلکه در زمان‌های متفاوت و همراه با استراحت کاهش می‌یابد و بنابراین فازهای متعددی از روند کاهش قیمت و یک دوره کوتاه افزایش تجربه خواهد شد.

از طرف دیگر با کاهش ذخایر صندوق‌های طلا یک بار دیگر مواجهیم؛ به طوری که آمارها از افت ۴۳/۰ درصدی ذخایر طلای SPDR خبر داده اند. این موضوع به عنوان یکی از عوامل موثر بر کاهش قیمت در هر فاز کاهشی قیمت طلا با ضریب بیشتری اثر می‌گذارد، چراکه در مرحله اول روند کاهشی قیمت طلا، این تصور که کاهش قیمت‌ها موقتی است، حجم کمتری از ذخایر را روانه بازار کرده، اما تداوم روند کاهشی قیمت، بازارها و صندوق‌ها را مطمئن می‌کند که این روند موقتی نیست و بنابراین هشدارها به بازار طلا جدی‌تر خواهد بود و در نتیجه میزان عرضه و فروش ذخایر افزایش می‌یابد.

به هرحال مرحله دیگری از کاهش قیمت‌ها آغاز شده است و انتظار می‌رود این روند این بار متوقف نشود و قیمت‌ها به قیمت ذاتی طلا نزدیک‌تر شود و حبابی که در سال‌های اخیر و در نتیجه

سفته بازی ناشی از ضعف اقتصاد جهان به قیمت تحمیل شده است به صفر برسد؛ شاید قیمت هزار و ۱۰۰ دلار قیمت مناسبی برای طلا باشد، باید منتظر بمانیم!