گروه بورس- فرخنده رحیمی: شرکت‌های اصل 44 به (مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، ایرالکو و فولاد خوزستان) از ابتدای سال تا روز گذشته 142درصد سود، نصیب سهامداران خود کردند. بررسی نقدشوندگی این چهار سهم نیز حاکی از آن است که در برابر رتبه یک و 2 فولاد مبارکه و مس ایران دو شرکت دیگر رتبه نقدشوندگی بالایی دارند. با توجه به صف‌های خرید و میزان سرمایه، رتبه نقد شوندگی سهام ایرالکو و فولاد خوزستان 90 و 144 بوده که گویای عدم سهولت در خرید و فروش سهام این دو شرکت است.

روز گذشته شاخص کل بورس تحت تاثیر افت قیمت سهام شرکت‌های بانک کار‌آفرین، سیمان سپاهان، گل‌گهر، چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر، ایران‌خودرو و معادن و فلزات۶/۲۴ واحد کاهش یافت. شرکت مالی و اعتباری سینا تا دوم آذرماه فرصت دارد که ۱۵درصد از سهام این موسسه را به بازار عرضه کند، در حال حاضر شرایط اخذ مجوز رسمی این شرکت از بانک مرکزی فراهم شده و بانک مرکزی قرار است به زودی این مجوز را به موسسه مالی و اعتباری سینا اعطا کند.
دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی قند قوچان، شیروان و بجنورد پس از برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره آماده انجام معامله شد. تعداد شرکت‌های معامله شده 184 شرکت بود که 72 شرکت با افزایش و 78 شرکت با کاهش قیمت سهام خود روبه‌رو شدند. حجم کل معاملات بیش از 84میلیون و 111هزار سهم به ارزش 631میلیارد و 521میلیون ریال بود که نسبت به روز معاملاتی قبل بیش از دو برابر شده است. بیش از 245میلیارد ریال از ارزش معاملات دیروز را چادرملو به خود اختصاص داد.