گروه بورس - فرخنده رحیمی: شاخص بازار سهام تهران دیروز تحت تاثیر شرکت‌های مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، مس ایران، قند اصفهان، پتروشیمی اراک، کالسیمین، توسعه معادن روی ایران و باما به رشد 3/19 واحدی دست یافت.
روز گذشته بیش از ۲۲میلیون و ۷۰۵هزار سهم شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به ارزش بیش از ۱۰۲میلیارد ریال به فروش رسید، که موجب افت ۳۸ ریالی سهام این شرکت شد.

دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سالمین پس از برگزاری مجمع عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی پس از افزایش سرمایه بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.
روز گذشته همچنین در ادامه روند برنامه آماده‌سازی شرکت‌های نفتی برای پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران، نشست مدیران عالی‌رتبه شرکت‌های پالایشگاه نفت اصفهان و حفاری شمال با مسوولان سازمان و شرکت بورس برگزار شد.
حجم کل معاملات بورس بیش از 47میلیون و 225هزار سهم، به ارزش بیش از 175میلیارد و 352میلیون ریال بوده که نسبت به روز گذشته بیش از 64میلیارد ریال رشد نشان می‌دهد. تعداد شرکت‌های معامله شده بیش از 169 شرکت بود که از این تعداد 83 شرکت شاهد رشد و 55 شرکت شاهد افت قیمت سهام خود بودند. بیشترین درصد نوسان در بازار دیروز مربوط به شرکت سموم علف‌کش بود و بیشترین درصد نوسان منفی را شیشه دارویی رازی داشت.
شرکت‌های پتروشیمی خارک، سایپا، بین‌المللی توسعه ساختمان و پارس خودرو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.