گروه بورس- هدیه لطفی: بورس تهران روز گذشته شاهد فروش ناگهانی بیش از 144میلیون سهم شرکت مخابرات از سوی سهامداران بود. در این روز صف خرید 500میلیون سهمی «اخابر» در کمتر از نیم ساعت به 8/8میلیون سهم کاهش یافت.این در حالی است که روز گذشته قیمت هر سهم مخابرات 1617 ریال بود و با توجه به رشد سه‌درصدی این نرخ، شرکت مخابرات بیش از 39 واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل بر جای گذاشت.

نمادهای معاملاتی «کگل» و «ومعادن» نیز به ترتیب با ۴ واحد و ۲ واحد باعث رشد شاخص شدند.اما فولاد مبارکه اصفهان با ۴۵ واحد تاثیر منفی بر این شاخص، اثر مثبت را نه تنها خنثی کرد بلکه باعث افت شاخص کل به میزان ۲۰ واحد و رسیدن به رقم ۱۲هزار و ۲۸۴ واحد شد.
اما در مجموع بازار دیروز نسبت به دو روز قبل بهبود پیدا کرد و سهامداران پس از فروش قسمتی از سهام مخابرات و تامین نقدینگی به سراغ سنگ‌آهنی‌ها از جمله گل‌گهر و چادرملو رفتند.در این بازار نماد معاملاتی حق تقدم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 130ریال تغییر قیمت، جوشکاب یزد با 106 ریال تغییر قیمت و گلتاش با 81 ریال تغییر قیمت، بیشترین افزایش نرخ را تجربه کردند. همچنین نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، سیمان خزر و قند پارس شاهد بیشترین کاهش نرخ بودند.
در مجموع در بازار روز گذشته تعداد بیش از ۲۸۷ میلیون سهم در میان ۷هزارو ۵۰۵ نفر سهامدار در ۱۵هزار مرتبه داد‌و‌ستد شد و ارزش کل معاملات معادل رقم ۴۹۷ میلیاردو ۱۹۷ میلیون ریال بود.پرطرفدارترین و پرمعامله‌ترین سهم دیروز نماد معاملاتی مخابرات شناخته شد. همچنین این نماد با ارزش معاملاتی ۹/۴۲۶ میلیارد ریال حدود ۸۶ درصد از ارزش کل معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داد.در میان اخبار روز گذشته بازار می‌توان به بازگشایی دو نماد معاملاتی کنتورسازی ایران و حق تقدم لوله و تجهیزات سدید اشاره کرد.همچنین در پایان روز معاملاتی گذشته نماد کاشی پارس جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به‌منظور اصلاح اساسنامه متوقف شد.