گروه بورس - زهرا مجتهد: بازار سهام در آخرین روز کاری هفته جاری شاهد افتی حدود 100واحد برای شاخص کل بود.این افت، شاخص کل را از مرز 12هزار و 400واحد عبور داد و در پایان معاملات رقم 12هزار و 372واحد را برای آن به ثبت رساند. شاخص کل در ابتدای هفته جاری معادل 12هزار و 520واحد بود. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که شاخص کل طی هفته جاری 148واحد افت را تجربه کرده است.

در بازار روز گذشته کلیه صنایع فعال در بورس از جمله سنگ‌آهنی‌ها، فولادی‌ها، بانک و لیزینگ‌ها از وضعیت مناسبی در بازار برخوردار نبودند و سهام حاضر در هر یک از صنایع یادشده اکثرا در شرایط منفی و کاهش قیمت به سر می‌برند.همین امر، به علاوه تغییرات قیمت جهانی فلزات که با کاهش قیمت نفت، آنها نیز با افت قیمت مواجه شدند، به افت شاخص منجر شد. تاثیرپذیری سهام معدنی و فولادی از نوسان قیمت جهانی فلزات نیز از دیگر عوامل افت شاخص کل به شمار می‌رود. بازار سیر نزولی روز گذشته را در حالی پشت سر گذاشت که در مابقی صنایع به‌رغم وجود عرضه‌های زیاد، تقاضا برای خرید این سهام وجود داشت؛ به طوری که در آمار رسمی بورس سهام شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، توس‌گستر، پتروشیمی فن‌آوران، زامیاد، ایران‌خودرو دیزل از جمله سهامی هستند که در صنایع ذکر شده حضور ندارند، اما مورد اقبال فعالان بازار برای دادوستد قرار گرفتند.
در حال حاضر با توجه به صف فروش سهام فولاد مبارکه به میزان یکصد میلیون سهم و فولاد خوزستان به میزان 3/12میلیون سهم که هر دو مشمول گره معاملاتی شده و تاثیر بسزایی بر شاخص کل دارند، وضعیت شاخص سیر نزولی را در پیش دارد.در مجموع بازار سهام در کما به سر می‌برد، اما سهام مخابرات به دلیل عرضه اولیه، به میزان قابل‌توجه تقاضای خرید دارد؛ به طوری که معادل 5واحد مثبت به رشد شاخص کمک کرد. همچنان 494میلیون سهم از این نماد معاملاتی در صف خرید جای دارد. با دادوستد بیش از 71میلیون سهم متعلق به 135نماد معاملاتی ارزش معاملات بورس به 82میلیارد تومان در روز گذشته رسید. ارزش معاملات هفتگی بورس نیز معادل 490میلیارد تومان بود.