امضای قراردادهای کلانِ «تولید بار اول»

وی گفت: در خصوص فرآیند توسعه فناوری هم تلاش شده که همین رویکرد غالب باشد و از تحقیقات دانشگاهی که سطوح اولیه محسوب می‌شود تا فناوری‌های بلوغ‌یافته که به قرارداد تبدیل شده است را دربر گیرد. به گفته رئیس پژوهشگاه نفت، این همایش علاوه بر حضور مقامات عالی کشوری و صنعت نفت در مراسم افتتاحیه، برنامه‌هایی برای مباحث مرتبط با نیازهای فناورانه و توانمندی‌‌‌های شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان برای چهار شرکت اصلی وزارت نفت، توسعه زنجیره ارزش، کیفی‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه‌ها، مسائل زیست‌محیطی، تامین مالی و پوشش‌های حمایتی مرتبط با ریسک و ظرفیت‌های قانونی حمایت محصولات دانشجویان، حقوق فناوری و مالکیت، تحول دیجیتال میادین هوشمند و... درنظر دارد. با این تفسیر هر چهار شرکت اصلی وزارت نفت در این همایش مشارکت دارند و هماهنگ شده که بتوانیم از تمام ظرفیت استفاده کنیم.

وی همچنین استفاده از ظرفیت‌های صادرات خدمات فنی مهندسی، فناوری‌های مرتبط با مصرف انرژی کشور و بهینه‌سازی، طراحی و پیاده‌سازی ازدیاد برداشت، طرح‌های پتروپالایشگاهی و فناوری‌های مرتبط با آن و همین‌طور فناوری‌های مرتبط با حوزه اکتشاف و منابع نامتعارف گازی و نفتی را از دیگر برنامه‌های این همایش دانست.

کلانتری‌اصل گفت: قرار است در این همایش چند قرارداد کلان تولید بار اول در چهار شرکت اصلی امضا شود.

در ادامه هاجر فرشیدی، مدیرکل پژوهش وزارت نفت توضیح داد: با توجه به ضرورت گردهمایی و حضور تمام ارکان زیست‌بوم فناوری نفت (شامل پژوهشگران مستقل دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر بخش‌ها) به منظور ایجاد یک شبکه تحقیقاتی منسجم برای جهت‌دهی به پژوهش‌های دانشگاهی و معرفی نیازهای صنعت و بررسی و مستعد‌سازی محیط پژوهشی کشور، از سال گذشته برنامه‌ریزی برای برگزاری این همایش در سطح کلان و گسترده که تمام زیست فناوری صنعت نفت را بتواند گرد هم بیاورد انجام شد. امسال و سال گذشته به همت دانشگاه صنعت نفت و با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت  تلاش کردیم که از ظرفیت‌های داخلی وزارت نفت استفاده بیشتری کنیم. به این ترتیب سعی کردیم که با قدرت و کیفیت بهتری همایش برگزار شود، به طوری که تمام مباحث مربوط به الزامات توسعه فناوری از بحث‌های حفظ و ارتقای نیروی انسانی و سرمایه انسانی، تامین مالی، مدیریت ریسک، اخذ استانداردها و... پوشش داده شود.

دعوت از ۸۰ شرکت سازنده برتر

دبیر صدور خدمات فنی و مهندسی، نیز درباره اهداف حضور شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی افزود: صنعت نفت دارای ظرفیت صادراتی مناسبی در زمینه تجهیزات و احداث پالایشگاه‌‌‌های فراسرزمینی است، حال آنکه با همکاری معاونت بین‌المللی و چهار شرکت اصلی، گروه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد شد تا مسیر صادرات تجهیزات صنعت نفت آسان‌‌‌تر دنبال شود.

غلامرضا خوانساری، تصریح کرد: تاکنون ۲۰میلیون کاتالیست به روسیه صادر شده است و همواره احداث پالایشگاه‌‌‌‌‌‌های فراسرزمینی در کشورهایی نظیر ونزوئلا رو به گسترش است؛ روندی که مصداق بارز ظرفیت مناسب صنعت نفت برای صادرات به شمار می‌‌‌آید.

او همچنین توضیح داد: در این نمایشگاه از ۸۰شرکت سازنده برتر تجهیزات نفتی که زمینه صادرات را دارند دعوت کرده‌ایم که از دستاوردها و چالش‌‌‌های خود بگویند تا از این طریق در راستای تسهیل مسیر صادرات گام برداریم.

خوانساری در ادامه گفت: ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، یکی از مقاصد صادراتی خدمات فنی مهندسی ایران است که باید تقویت ارتباط با آنها محقق شود.

وی افزود: لازم به ذکر است که بحث آینده‌پژوهی خدمات فنی مهندسی از دیگر محورهای حضور شرکت‌های صادرکننده خدمات و مهندسی در این نمایشگاه به حساب می‌‌‌آید.

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک علم و فناوری نفت نیز درباره جزئیات برگزاری این نشست گفت: سعی شده در این نمایشگاه با تقویت نقاط ضعف، روند رو به بهبودی نسبت به سال گذشته در نمایشگاه دنبال شود و مسائل کاربردی و فناورانه بیشتر محوریت داشته باشد.

وی ادامه داد: حضور کمی و کیفی شرکت‌ها نیز یکی از ملاک‌‌‌های حضور در این نمایشگاه است؛ ضمن آنکه رویکرد حمایت از شرکت‌های نوپا نیز در این نمایشگاه مدنظر قرار گرفته و تاکنون ۱۰۰شرکت نوپا  برای حضور اعلام  آمادگی کرده‌اند. کفایتی همچنین افزود: با توجه به ظرفیت بالای مهندسی در کشور باید به قابلیت‌‌‌های صادراتی تکیه کرد. بنابراین، این نمایشگاه با توجه به رویکرد‌‌‌های بین‌المللی که دارد، می‌‌‌تواند بستر خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به حساب آید.

تولید ۹۰۰‌هزار بشکه نفت از محل ازدیاد برداشت

سید مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت هم در این نشست خبری با بیان اینکه تلقی ما از دانش‌بنیان‌‌‌ها این است که از فناوری پیشرفته برای بهبود بهره‌‌‌وری استفاده کنیم تا هزینه و زمان تولید کاهش و میزان کیفیت افزایش یابد، گفت:  طبق برنامه باید ۱۵میدان نفتی و گازی هوشمند شده و ایجاد ارزش افزوده کنند.  مطهری با بیان اینکه براساس مطالعات جهانی صورت‌گرفته، هوشمندسازی به افزایش تولید، کاهش هزینه و مصرف انرژی منجر می‌شود، اظهار کرد: آمریکا با استفاده از هوشمندسازی موفق شده است روزانه ۱۳میلیون بشکه نفت تولید کند که بیشتر این میزان تولید نفت از منابع نامتعارف بوده است.

وی اضافه کرد: قرار است شرکت ملی نفت ۵.۵میلیون بشکه تولید نفت داشته باشد که ۹۰۰‌هزار بشکه از محل ازدیاد برداشت خواهد بود و این موضوع به رشد اقتصادی کمک زیادی خواهد کرد اما باید توجه داشت که لازمه این موضوع فناوری است.

این مدیر نفتی با تاکید بر لزوم استفاده از هوش مصنوعی در بحث اندازه‌‌‌گیری، تصریح کرد: در شرکت‌های بین‌المللی با تقویت این مفهوم شاهد جهش تولید نفت هستیم.

مطهری گفت: در حال حاضر زیست‌بوم در کشور ما ایستا بوده و لازم است که به سمت پویایی و دینامیک شدن حرکت کنیم.