تولید لوازم خانگی؛ تشنه تخصیص ارز

انتظار برای دریافت ارز

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» موضوع احتمال تعطیلی خط تولید برخی واحدهای تولیدی لوازم خانگی در صورت عدم‌تخصیص ارز موردنیاز را مطرح کرده و انتظار برای دریافت این ارز را طولانی توصیف کرد.

اکبر پازوکی در این خصوص گفت: کارخانه‌ها تا زمان مشخصی می‌توانند در انتظار تامین ارز برای خرید قطعات و مواد اولیه وارداتی بمانند، در صورتی که این مواد در زمان مشخصی به دست آنها نرسد، خط تولید متوقف می‌شود. وی خاطرنشان کرد: این رویه مانع از تکرار کمبودهای مقطعی در بازار مصرف می‌شود زیرا هنگامی که یک خط تولید متوقف شود، عرضه محصول در بازار امکان‌‌‌پذیر نیست و کمبود کالا اتفاق می‌‌‌افتد. این به زیان تولیدکنندگانی است که باید هزینه‌‌‌های جاری خود از جمله حقوق کارگران را بپردازند، اما به دلیل کمبود مواد اولیه، ناگزیرند خط تولید را متوقف کنند. البته موضوع تخصیص ارز یکی از موانع بزرگ تولید بود که در نشست رئیس‌جمهور با تولیدکنندگان نیز مطرح شد و با قول وزیر صمت قرار شد مساله برطرف شود زیرا بعضی از لوازم خانگی نیاز به تهیه و تامین قطعات و مواد اولیه وارداتی دارد.

این فعال سیستم توزیع لوازم خانگی با اشاره به ایجاد انتظار تولیدکنندگان لوازم خانگی برای دسترسی به ارز موردنیاز گفت: صحبت تولیدکنندگان این است که آنها پول خود را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهند تا بتوانند ارز موردنیاز خود را برای واردات تامین کنند اما دو ماه تا دو ماه و نیم طول می‌‌‌کشد که این ارز در اختیار آنها قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بارها اتفاق افتاده که کالای صنایع وارد گمرک شده است و هزینه خرید آن ‌‌‌را نیز دو ماه زودتر پرداخت کرده‌‌‌اند، با این حال دو ماه کالا در گمرک مانده است تا بانک مرکزی ارز موردنیاز آن را پرداخت کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با امید‌بخش توصیف کردن اخباری که از سوی وزارت صمت در مورد تخصیص ارز منتشر می‌شود گفت: در صورتی که کارخانه‌های تولیدی بدانند که ارز موردنیاز خود را چند ماه بعد دریافت می‌کنند، می‌توانند به شکلی برنامه‌‌‌ریزی کنند که تا رسیدن سفارش خود به تولید خود ادامه دهند، اما خبری که از سوی وزارت صمت برای حل این مشکل اعلام شد بسیار امیدبخش است.

اکبر پازوکی با اشاره به موضوع تحریم‌‌‌ها و ارتباط آن با شرایط تخصیص ارز گفت: یکی از دلایل مهم مشکلات ایجاد شده در تامین ارز موردنیاز صنعت، تحریم‌هایی است که علیه کشورمان ایجاد شده است.

برگ برنده کالای لوازم خانگی

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به اهمیت موضوع خدمات پس از فروش کالای لوازم خانگی پرداخت و افزایش این خدمات را برگ برنده کالای لوازم خانگی قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه شرایط خدمات پس از فروش به‌خصوص برای کالای لوازم خانگی در روزهای گذشته مورد بازبینی قرار گرفته و حالا با قدرتمند شدن شبکه خدمات پس از فروش، تمایل مردم برای خرید کالای ایرانی بیشتر خواهد شد. این فعال بازار فروش لوازم خانگی در همین خصوص ادامه داد: شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی تعویض بدون قید و شرط چند ماهه را در دستور کار قرار داده‌اند. بنابراین اگر مردم پس از خرید کالا با مشکل جدی روبه‌رو شدند می‌توانند به سازمان صمت یا اتحادیه لوازم خانگی مراجعه کرده و بلافاصله به شکایات آنها رسیدگی شده و به آنها جواب داده می‌شود. در بیشتر لوازم‌‌‌خانگی دفترچه‌هایی موجود است که در آن توضیحات داده شده که به عنوان مثال یخچال فریز از زمان نصب و جاروبرقی از زمان تولید شامل گارانتی می‌شود.

وی ادامه داد: جاروبرقی، لباسشویی یا یخچال فریزر مانند کالای رسوبی است؛ یعنی برخی از کالاها مانند کولر، پنکه، آبگرمکن یا بخاری فصلی است و تاریخ گارانتی از زمان نصب خواهد بود چون این نوع کالا در فصل و زمان مشخص خود به فروش می‌رسد.

خوب و بد آزادسازی واردات

وزیر صمت در هفته‌های گذشته تاکید زیادی بر واردات لوازم خانگی خارجی به کشور داشت. در همین خصوص معاون اول رئیس‌جمهور نیز بخشنامه مصوبه هیات وزیران در خصوص مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز‌سوز (لوازم خانگی) با استاندارد و بر چسب انرژی فقط با دو رتبه برتر انرژی را ابلاغ کرد تا عملا راه ورود بخشی از لوازم خانگی خارجی به کشور باز شود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد مزایا و معایب این موضوع صحبت کرد و گفت: اگر کالاهای خانگی خارجی به ایران وارد شود باعث رقابت می‌شود و تولیدکنندگان داخلی نیز تلاش بیشتری می‌کنند. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که چرا مسوولان اینقدر دیر به فکر این موضوع افتاده‌‌‌اند؟ چرا چهار سال پیش که بسیاری از کالاها در داخل کشور تولید نمی‌‌‌شد به این فکر نیفتادند؟

وی البته بر لزوم هدفمند بودن واردات کالای لوازم خانگی تاکید کرد و ادامه داد: در هر صورت نکته مهم این است که واردات باید هدفمند باشد نه اینکه به یکباره درهای کشور بسته و به یکباره درهای کشور باز شود و هر آنچه برخی می‌‌‌خواهند وارد کشور کنند. باید دید تولید کدام کالاها برای ما صرفه اقتصادی ندارد و سپس اقدام به واردات همان کالاها کرد.

پازوکی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی خارجی به کشور هم خوب است و هم بد، تصریح کرد: اگر به این شرط صورت گیرد که آن کالا در داخل کشور نباشد و سرمایه‌گذاری‌‌‌ها هدفمند باشد خوب است؛ به این معنا که نباید واردات به صورت رها‌شده و بدون نظارت صورت گیرد، دولت هم باید بر این واردات نظارت داشته باشد تا این اقدام به صورت بی‌‌‌رویه صورت نگیرد. بنابراین اگر قرار است واردات انجام شود دولت باید حمایت صددرصدی از تولید داخل داشته باشد.

گلایه از فعالیت مخرب بانک‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان ورود بانک به فروش کالا و به‌خصوص لوازم خانگی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ترفند فروش اقساطی را برای بازار این کالا مخرب توصیف کرد و گفت: امروز بانک‌ها به جای اینکه پول و سرمایه خود را در بخش تولید وارد کنند، در بخش توزیع سرمایه‌گذاری کرده‌‌‌اند. به کاسبان لوازم خانگی صفت دلال را نسبت می‌دهند اما در واقع دلال‌‌‌های اصلی، بانک‌ها هستند که پول و سرمایه خود را در مراکز بزرگ عرضه لوازم خانگی وارد کرده و با سود هنگفت به مردم کالا می‌‌‌فروشند. این موضوع باعث می‌شود که کسبه که سابقه چند ساله دارد از کار بیکار شود. اکبر پازوکی همچنین افزود: ما در جامعه و بازار حضور داریم و مشکلات را از نزدیک می‌‌‌بینیم، بنابراین دلیل گلایه کردن ما این است که جلوی مشکلات گرفته شود. در حالی که سرمایه‌‌‌ کشور باید به سمت تولید برود متاسفانه این سرمایه از سوی بانک‌ها به سمت توزیع رفته و رقابت و تجارت آزاد را نشانه گرفته است.