رشد ۵ برابری ذخایر سرب نخلک

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، موثقی‌‌‌نیا به همراه خدایار کریم‌‌‌نژاد مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و حسام مقدمعلی معاون طرح‌‌‌های معادن و صنایع معدنی ایمیدرو، پس از بازدید از تونل‌‌‌های قدیمی استخراج، طرح استخراج مکانیزه معدن (اسپیرال) را افتتاح کرد؛ این طرح، میزان استخراج از معدن را با رعایت اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات جدید، افزایش می‌دهد و در این راستا پیش‌بینی شده مجموع استخراج ماده معدنی از ۳۱۲‌هزار تن سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۰۰‌هزار تن در سال آینده افزایش یابد. وی سپس کارخانه جدید تولید کنسانتره سرب مجتمع را افتتاح کرد. ظرفیت تولید این کارخانه ۱۰هزار تن در سال است.

مجموع ارزش طرح‌‌‌های افتتاحی مجتمع سرب نخلک، (با احتساب طرح‌‌‌های زیرساختی)، ۵۵۰ میلیارد تومان است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

انقلابی در معدن سرب نخلک

همچنین در حاشیه این بازدید، مدیر مجتمع معدنی سرب نخلک در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگاران عنوان کرد: مجتمع معدنی سرب نخلک جزو یکی از قدیمی‌‌‌ترین منابع زیرزمینی ایران به حساب به‌‌‌شمار می‌رود که ۸۵ کیلومتر تونل زیرزمینی دارد. این معادن خاستگاه تربیتی معدنکاران بسیاری در کشور به‌‌‌شمار می‌رود و معدنکاران بومی بسیاری را از قدیم‌‌‌الایام در دل خود تربیت کرده است.

عارف باقری در ادامه توضیح داد: معدن نخلک در دهه‌‌‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ به دلایل مختلف شرایط خوبی نداشت که تا اوایل دهه ۱۳۹۰ این وضعیت برای این معدن ادامه داشت، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که در مهر ماه سال ۱۳۹۰ این معدن به برق متصل شد و این اتصال به شبکه برق سبب شد که بتوانیم به فعالیت معدنی خود ادامه بدهیم.

باقری در ادامه تصریح کرد: در ادامه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، موضوع راهبری شرکت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) مطرح شد و معدن سرب نخلک جزو نخستین معادنی بود که واگذار شد و این مجموعه به مدت ۲۵ سال در اختیار یک راهبر (شرکت خصوصی) قرار گرفت. البته مدیریت و برخی مسائل همچنان برعهده دولت است، ‌‌‌ اما مسائلی همچون استخراج، تولید و سایر عملیات برعهده بخش خصوصی قرار گرفت، البته دولت حق خودش را بر اساس قرارداد دریافت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که انقلابی در ساختار نخلک باوجود بخش خصوصی به‌‌‌وجود آمد، عنوان کرد: معدن سرب نخلک از اوایل بهمن ۱۳۹۵ تا هم‌‌‌اکنون که بخش خصوصی این مجموعه را برعهده گرفت، شاهد سرعت‌‌‌گیری رشد قابل‌‌‌توجهی در این معدن هستیم، چراکه شرکتی که این مجموعه را برعهده گرفت دارای سرمایه و برنامه منظمی برای این مجموعه بود.

مدیر مجتمع معدنی سرب نخلک در ادامه خاطرنشان کرد: ‌‌‌ زمانی که با مجموعه راهبر خود در سال ۱۳۹۵ شروع به همکاری کردیم، مجموع افرادمان به ۱۵۳ نفر می‌‌‌رسید، اما هم‌‌‌اکنون مجموعه نخلک افزون بر ۵۵۰ نفر نیرو به صورت مستقیم دارد. قرار است با بهره‌‌‌برداری از طرح‌‌‌های جدید این مجتمع، تعداد ۱۲۰ نفر دیگر به مجموعه اضافه شود. باقری در ادامه همچنین با اشاره به تحولاتی که در زمینه استخراج معدن روی داده است، گفت: مجموعه زمانی که با بخش خصوصی همکاری خود را آغاز کرد، سالی ۲۲‌هزار تن کانسنگ سرب استخراج می‌‌‌کرد که در پایان سال ۱۴۰۱ این میزان به ۳۱۲‌هزار تن رسید. در زمینه تولید کنسانتره نیز سالانه حدود ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تن تولید می‌‌‌کردیم که سال گذشته به نزدیک ۱۰‌هزار تن رسید. همچنین مجموع ذخایر قطعی حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰‌هزار تن بود که در اسفند ۱۳۹۹ به یک ذخیره قطعی یک میلیون و ۵۰‌هزار تنی رسیدیم و هم‌‌‌اکنون به ذخیره ۶ میلیون و ۴۵۰‌هزار تن رسیده‌‌‌ایم؛ یعنی از زمان آغاز کار راهبر به ۷ میلیون و ۵۰۰‌هزار تن ذخیره قطعی قابل برداشت دست یافته‌‌‌ایم. این دستاوردها در این مجتمع با حضور بخش خصوصی محقق شده است. علاوه بر حوزه زمین‌‌‌شناسی، در سایر حوزه‌‌‌ها مانند ایمنی، فرآوری و... نیز دستاوردهای قابل‌‌‌توجهی در این مجموعه به دست آمده است.

۵ طرح آماده افتتاح

مدیر مجتمع معدنی سرب نخلک در ادامه با اشاره به طرح‌‌‌های جدید این کارخانه که در حال راه‌‌‌اندازی است، عنوان کرد: ۵ طرح آماده افتتاح داریم که از استاندارد بالایی در بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) برخوردار است که این طرح‌‌‌ها شامل فاز نخست کارخانه کنسانتره سرب، طرح استخراج مکانیزه زیرزمینی (اسپیرال معدنی)، جاده آسفالت ۱۰ کیلومتری، طرح زیست محیطی بازچرخانی آب و طرح احداث جایگاه سوخت هم اینک آماده افتتاح هستند. باقری در ادامه توضیح داد: فاز نخست کارخانه کنسانتره سرب به ظرفیت ۱۰‌هزار تن است که با فاز دوم آن به ۲۰‌هزار تن می‌رسد که در مجموع کل کارخانه به ظرفیت ۳۰‌هزار تن می‌‌‌رسد. تجهیزات این کارخانه آماده و برخی از آنها نیز نصب شده است که در راستای برنامه‌‌‌ریزی برای تامین خوراک این فاز هستیم که پس از این مرحله فاز دوم را نیز راه‌‌‌اندازی خواهیم کرد. باقری در ادامه یادآور شد: حدود ۹۰‌درصد تجهیزات این واحدها داخلی و بومی هستند و بخشی از تجهیزات خارجی هستند و ما نیز از دانش و خدمات کشورهایی استفاده کرده‌‌‌ایم که در مواقع خاص اگر با مشکلی روبه‌‌‌رو شدیم، بتوانیم با آنها راحت کار کنیم. باقری در ادامه با اشاره به طرح دیگر این کارخانه عنوان کرد: طرح دیگر ما استخراج مکانیزه معدن (اسپیرال معدنی) است که هزینه سرمایه‌گذاری آن ۲۰۰ میلیارد تومان است. شبکه تونلی مجموعه که ۸۵ کیلومتر است ما را با محدودیت استخراج روبه‌‌‌رو کرده بود و با توجه به ذخایر جدید اکتشاف‌‌‌شده، تصمیم به استخراج به روش‌های جدید گرفتیم که از روش‌های مدرن به‌‌‌شمار می‌رود و با روش‌های سنتی متفاوت است. این تونل به‌‌‌صورت مارپیچ و با تجهیزات مکانیزه است که سرعت کار حفاری، استخراج و بارگیری را چند برابر کرده است.

وی همچنین با اشاره به طرح آسفالت جاده عنوان کرد: طرح دیگر ما، طرح آسفالت جاده بود که با رقم تقریبا ۴۳ میلیارد تومان این پروژه از اسفند سال ۱۳۹۹ آغاز شد و هم‌‌‌اکنون آماده بهره‌‌‌برداری است.

مدیرعامل مجتمع معدنی سرب نخلک در ادامه یادآور شد: با توجه به موضوع تنش آبی که در کشور و به‌‌‌ویژه در منطقه ما وجود دارد، طرح زیست محیطی بازچرخانی آب را آماده افتتاح داریم که ۸۰‌درصد بازچرخانی آب را برای ما به همراه خواهد داشت. قرار نیست که هیچ آب و آلودگی از مجتمع نخلک بیرون برود. آب را بازچرخانی خواهیم کرد تا هیچ آبی را هدر نداده باشیم. باقری در ادامه افزود: طرح دیگر مجتمع، یک طرح زیربنایی است. نزدیک‌ترین شهر و روستا به مجتمع ۵۰ کیلومتر فاصله دارد که یکی از مشکلات ما در گذشته همواره حمل‌ونقل و تهیه بنزین برای این منظور بوده است که در این راستا طرح احداث جایگاه سوخت را آماده افتتاح کرده‌‌‌ایم. وی ادامه داد: ‌‌‌ با برنامه‌‌‌ریزی و سرمایه‌گذاری که در مجتمع سرب نخلک انجام شده است، میزان ذخایر قطعی سرب این مجتمع رشد ۵ برابری یافته است. در آینده نزدیک ظرفیت استخراج سالانه آن به یک میلیون تن خواهد رسید و تا پایان ۱۴۰۳ و با افتتاح فاز دوم کارخانه امیدواریم بتوانیم ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید کنسانتره سرب کل کشور را در اختیار بگیریم. مجتمع معدنی سرب نخلک در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» که آیا فروش مجتمع صرفا داخلی است، گفت: اولویت نخست ما تامین داخل است و اگر مازاد تولید داشته باشیم، صادرات انجام می‌‌‌دهیم. باقری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه تامین برق و گاز خود با مشکل روبه‌‌‌رو نیستید، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم سرب نخلک تامین آب بود که با طرح بازچرخانی آب این مشکل در حال برطرف شدن است. همچنین تامین برق یکی از ضروریات برای طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای به‌‌‌شمار می‌رود، از این رو برای تامین برق برای طرح‌‌‌های جدید خود در حال مذاکره و رایزنی هستیم. حفظ وضع موجود و راه‌‌‌اندازی طرح‌‌‌های جدید نیازمند ایجاد زیرساخت‌‌‌ها از جمله برق است. امیدواریم با ایجاد همین زیرساخت‌‌‌ها بتوانیم کارخانه تولید شمش خود را در آینده نیز کلید بزنیم.