فولاد کویر یزد copy

رضا تسلیمی در گفت‌‌‌وگو با دنیای‌‌‌اقتصاد اظهار کرد: در حوزه کنسانتره سنگ‌‌‌آهن موضوع مهمی که باید به آن توجه کنیم، وضعیت بازار جهانی این محصول است. ما در ماه‌‌‌های گذشته در بازار جهانی با کاهش قیمت، افزایش هزینه حمل‌ونقل، افزایش هزینه صادرات و بالا رفتن هزینه‌‌‌های انبارداری و پشتیبانی مواجه بوده‌‌‌ایم و این مساله قطعا روی شرکت‌های ایرانی نیز تاثیرات خاص خود را گذاشته است.

وی با بیان اینکه دشوار شدن شرایط در بازار جهانی، خود به تنهایی می‌تواند روی صادرات محصولات ایرانی تاثیر بگذارد، بیان کرد: این تنها مشکل ما نیست و در داخل نیز محدودیت‌‌‌های مختلفی ما را تهدید می‌‌‌کند. مسائلی مانند اجرای عوارض صادراتی یا وضع مالیات برای صادرات، حتی اگر به توان صادراتی ما در این حوزه آسیب نزند نیز لااقل به ثابت نگه داشتن توان صادراتی و جلوگیری از رشد آن دامن خواهد زد که برای این صنعت مشکل‌آفرین خواهد بود. مدیرعامل شرکت پایا فولاد کویر یزد، تزلزل در روند صادرات سنگ‌‌‌آهن و محصولات مربوط به آن را در فرآیند تامین ارز کشور نیز یک تهدید دانست و توضیح داد: ما در سال‌‌‌های گذشته دیده‌‌‌ایم که هرگاه میزان ارزآوری به کشور کاهش پیدا کرده، در دسترسی مردم به ارز و تامین دیگر نیازهای اقتصادی جامعه نیز چالش‌‌‌هایی به وجود آمده است و از بین بردن توان صادراتی یک بخش مهم در اقتصاد ایران، قطعا به این مساله دامن خواهد زد.  تسلیمی ادامه داد: بازار داخلی تا یک سقفی نیاز و تقاضای فعال دارد و پس از تامین این نیازها، قطعا باید به سمت صادرات حرکت کرد. وقتی راه صادرات مسدود شود، تولیدکننده باید مازاد تولید خود را دپو کند و با توجه به بیشتر بودن عرضه از تقاضا، این موضوع خود به کاهش قیمت منجر می‌شود و در نهایت تولیدکننده متضرر خواهد شد. به این ترتیب محدودیت صادرات، در نهایت به آسیب دیدن تولید و خارج شدن تولیدکنندگان از عرصه منجر می‌شود که قطعا به نفع هیچ بخشی از اقتصاد کشور نیست. وی با بیان اینکه عرضه محصول با قیمت فعلی نیز تنها با هدف باز نگه داشتن درهای کارخانه مورد موافقت قرار می‌گیرد، تاکید کرد: نگاهی به قیمت‌های بازار و نرخ‌هایی که بیرون از بورس ارائه می‌شود، نشان می‌دهد که تولیدکننده تنها با هدف اشتغال‌زایی و پایداری تولید به کار خود ادامه داده و تلاش بر آن بوده که با توجه به منویات مقام معظم رهبری، صرفا به سمت بهینه‌سازی تولید حرکت کنیم، اما تداوم شرایط فعلی، دقیقا چرخه تولید را با مشکل مواجه می‌‌‌کند.

تسلیمی با اشاره به برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام شده از سوی برخی تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: متاسفانه برخی تولیدکنندگان نهایی زنجیره، برای کاهش هزینه‌‌‌های خود به سمتی می‌‌‌روند که عملا کار برای کنسانتره‌ساز غیرممکن شود و این موضوع شاید در کوتاه مدت به نفع آنها تمام شود اما در بلندمدت با توقف تولید و خارج شدن سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی از این عرصه، چالش‌‌‌هایی جدید به وجود می‌‌‌آید که در نگاه اول کل صنعت فولاد کشور آسیب خواهد دید، اما در نهایت با افزایش بیکاری در مناطق مختلف کشور، این ماجرا برای کشور اثرات اقتصادی و اجتماعی سوئی خواهد داشت. از این رو خواسته ما این است که تولیدکنندگان نهایی زنجیره نیز به جای منافع مقطعی، به منافع بلندمدت خود فکر کنند تا به این ترتیب ضمن حفظ توان زنجیره فولاد کشور، منافع ملی در بلندمدت به عنوان هدف اصلی پیگیری شود.