ورود دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها به زنجیره ارزش فناوری جهان

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، سیاوش ملکی‌‌‌فر در رویداد تقدیر از شرکت‌های برتر صادراتی درباره اقدامات صندوق نوآوری در حوزه توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان گفت: نگاه صندوق در چهار سال گذشته این بوده است که توجه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان را نسبت به اهمیت صادرات جلب کند. در حال حاضر برخی شرکت‌ها صادرات را از خود دور می‌‌‌بینند و فکر می‌کنند، ابتدا باید در بازار داخل موقعیت خود را تثبیت کنند، بعد مدارج مشخصی را طی کنند و پس از آن به صادرات بیندیشند. با این همه تلاش ما در صندوق نوآوری این است تا به شرکت‌ها بگوییم که در بازارهای مختلف دنیا برای محصولات آنها موقعیت ارائه وجود دارد.

وی افزود: صندوق در این زمینه در بخش‌‌‌های مختلف از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان حمایت می‌کند. ما مقدمات کار صادراتی برای شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان را فراهم کردیم و بر اساس این نیازمندی‌‌‌ها خدمات خود را به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ارائه می‌‌‌دهیم. برای مثال صندوق در حوزه‌‌‌های ارائه مشاوره، آموزش مدیران میانی و کارشناسان یک شرکت برای کسب آمادگی جهت صادرات محصول شرکت و... خدمات رایگان به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ارائه می‌دهد. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: بخش دیگری از فعالیت ما در حوزه توانمندسازی صادراتی است. ما اکنون هزینه دریافت استانداردهای مختلف را به شکل بلاعوض به شرکت‌ها پرداخت می‌‌‌کنیم. برای سال ۱۴۰۱ تا ۲۰۰ میلیون برای دریافت استانداردهای مختلف، تسهیلات به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان پرداخت کرده‌‌‌ایم. ملکی‌‌‌فر ادامه داد: در بحث مالکیت فکری و ثبت نشان تجاری شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در کشورهای دیگر نیز صندوق نوآوری از طریق شبکه‌‌‌ای از کارگزاران خود حمایت‌‌‌های مختلف و متنوعی از شرکت‌ها به عمل می‌‌‌آورد.

وی محور دیگر فعالیت‌‌‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را اتصال شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان با مشتریانشان عنوان کرد و گفت: در این زمینه صندوق از حضور شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی به دو صورت پاویون و حضور مستقل حمایت می‌کند. از سوی دیگر صندوق برنامه اعزام و پذیرش هیات‌‌‌های تجاری و فناوری را نیز به طور مرتب در دستور کار خود دارد. تا پیش از این صندوق یک فهرست محدود از تعداد نمایشگاه‌‌‌های مورد حمایت خود را به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ارائه می‌‌‌داد اما اکنون شرکت‌ها خود به صندوق اعلام می‌کنند که نیاز به حضور در چه نمایشگاهی دارند و صندوق نیز از حضور آنان حمایت می‌کند. به گفته ملکی‌‌‌فر، امسال ۲۶۳ شرکت دانش‌‌‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری در نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی و خارجی حضور داشتند. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما باید میان صادراتی شدن و بین‌المللی شدن شرکت‌ها یک تمایز قائل شویم. بین‌المللی شدن یک شرکت صرفا به فروش محصول آن شرکت در کشور هدف خلاصه نمی‌شود. تلاش ما این است که شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ایرانی در زنجیره ارزش فناوری دنیا قرار گیرند و در این میان همکاری‌‌‌هایی را با صنایع بزرگ دنیا آغاز کنند. ما نیز برای این کار مدل‌‌‌ها و ابزارهای متفاوتی طراحی کرده‌‌‌ایم. ملکی‌‌‌فر خاطرنشان کرد: اخیرا ما در پایگاه‌‌‌های صادراتی خود در هند، کنیا و روسیه بحث رجیستری دارو را آغاز کردیم و شرکت‌های دارویی ما می‌توانند برای ورود به بازار دارویی این سه کشور از خدمات صندوق نوآوری در حوزه دریافت مجوزهای مختلف تا سقف ۷۰‌درصد بهره‌‌‌مند شوند. وی همچنین خبر داد: برخی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان هستند که ظرفیت تولیدی بسیار بالایی دارند اما توان وارد شدن در فرآیندهای صادراتی را ندارند. برنامه صندوق این بوده است که یک مدل همکاری میان این شرکت‌ها و اتاق بازرگانی طراحی کند.