تقسیم سود 150 تا 200 تومانی «و امید»

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سید بابک ابراهیمی در نشستی خبری با بیان اینکه عمدتا هلدینگ امید را در بازار سرمایه به عنوان یک هلدینگ صنعتی و معدنی می‌شناسند، اظهار کرد: گروه سرمایه‌گذاری امید بعد از شستا بزرگ‌ترین هلدینگ چند رشته‌ای کشور بوده و از نظر ارزش بازار و میزان دارایی‌ها رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

تنوع پرتفوی «و امید»

وی با بیان اینکه نگاه توسعه‌ای را در کنار سودآوری دنبال می‌کنیم، افزود: قسمت اعظم پرتفوی سرمایه‌گذاری امید، مربوط به معدن و سنگ‌آهن است و به همین خاطر تغییرات جهانی قیمت‌ها، پرتفوی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بر این اساس و با هدف ایجاد ثبات و سودآوری جلساتی را برای تنوع پرتفو بر اساس مزیت‌های رقابتی کشور برگزار کردیم و حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را جزو اولویت‌ها قرار دادیم.

احداث مخازن ذخیره نفت خام

سرپرست گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با اشاره به شرکت «پترو امید آسیا» به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌های گروه گفت: این شرکت احداث مخازن بزرگ ذخیره‌سازی نفت خام را در قالب قرارداد ارزی در دستور کار قرار داده است؛ برنامه و چشم‌انداز ما احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۳۰ میلیون بشکه نفت است که ۵ سال پیش مخازنی با ظرفیت ۱۰میلیون بشکه در گناوه بوشهر ایجاد کردیم و تا پایان سال‌جاری ۴ میلیون به این ظرفیت افزوده می‌شود. همچنین بر اساس برنامه در سال ۱۴۰۲ مجموع ظرفیت ایجاد شده به ۲۰ میلیون بشکه می‌رسد.

وی با بیان اینکه به ازای ذخیره و نگهداری هر بشکه نفت خام ۵۲ سنت یورو از وزارت نفت دریافت می‌کنیم، افزود: مخازن ما در خشکی احداث می‌شوند و به همین خاطر از هزینه بسیار کمتری نسبت به مخازن دریایی برخوردارند؛ این در حالی است که دولت برای ذخیره نفت خام در دریا باید در ازای ذخیره هر بشکه ۵/ ۱ یورو پرداخت کند.

ابراهیمی در مورد اهداف احداث این مخازن عنوان کرد: از این مخازن برای ذخیره‌‌‌سازی نفت میادین غرب کارون استفاده می‌شود که نفت از خط لوله گوره وارد مخازن می‌شود تا به جاسک برسد تا در صورتی که تنگه هرمز دچار مشکل بشود، کشور بتواند صادرات را از دریای عمان ادامه دهد. ذکر این نکته ضروری است که کشور امارات در همین رابطه مخازن ذخیره‌سازی ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام را احداث کرده است.

سرپرست گروه سرمایه‌گذاری امید همچنین از مذاکره برای توسعه میادین نفتی و گازی خبر داد و اظهار کرد: مذاکرات درمورد میادین نفتی سریع‌تر پیش می‌رود اما در مورد میادین گازی نیز در حال مذاکره هستیم.

احداث سایت پتروشیمی در دهدشت

ابراهیمی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید محصولات صنایع پایین‌دست پتروشیمی با پترول و هلدینگ خلیج فارس توافقات لازم انجام شده است. همچنین مجوزهای لازم برای احداث سایت پتروشیمی در دهدشت را دریافت کرده‌ایم تا از این طریق طرح تولید اوره و آمونیاک را در سال آینده با تامین مالی خارجی اجرایی کنیم.

راه‌اندازی سایت تجهیز خودروهای گازسوز

وی خاطرنشان کرد: شرکت «کمپرسور‌سازی پادنا» یکی از شرکت‌های غیر‌بورسی گروه است که کمپرسورهای یخچال با همکاری ایران و چین تولید می‌کند و در یک سال اخیر ۹۵ رشد تولید محصولات و رشد ۱۵ برابری سود خالص را رقم زده است و آماده عرضه در بورس است. همچنین شرکت دیگر غیر‌بورسی ما «آسیا ناما» نام دارد که تولید مخازن پیوسته ذخیره‌سازی گاز برای خودروهای سواری را در قزوین بر عهده دارد و از مدرن‌ترین تکنولوژی استفاده می‌کند. این شرکت امروز با استراتژی فروش متنوع به سایر حوزه‌های فروش بازار نگاه ویژه‌ای دارد و با این برنامه درآمدهای عملیاتی شرکت ۵۴‌درصد و سود خالص ۱۲۶‌درصد در بازده یکساله افزایش یافته است؛ همچنین در سایت خاوران سایت تجهیز کامل خودروهای گازسوز را برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی می‌کند که با توجه به افزایش نرخ سوخت، در آینده شرکت بسیار جذابی برای گروه سرمایه‌گذاری امید خواهد بود.

تولید لاستیک ماشین‌آلات معدنی

سرپرست این هلدینگ چند رشته‌ای در ادامه با اشاره به شرکت «کویر تایر» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت لاستیک‌سازی و زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری امید گفت: کویر تایر توانسته برای نخستین بار لاستیک خودروی شاسی‌بلند در کشور تولید کند و محصولاتش در بازار به شدت مورد استقبال قرار گرفته است؛ علاوه بر این، فروش آنلاین را اجرایی کرده که تاثیرات مثبتی بر درآمد شرکت و حذف واسطه‌ها داشته است؛ ضمن اینکه تولید لاستیک‌های ماشین‌آلات معدنی هم که پیش‌تر از طریق واردات تامین می‌شد، توسط این شرکت با بهایی پایین‌تر آغاز شده است.

رکوردهای سیمان هرمزگان

ابراهیمی اظهار کرد: شرکت سیمان هرمزگان به عنوان یکی از شرکت‌های بورسی زیرمجموعه هلدینگ در بازه ۵ ماهه فروش خود توانسته بالاترین نرخ صادرات و فروش داخلی را به خود اختصاص دهد و در صنعت سیمان به عنوان صنعتی که پر بازده نیست، در سال مالی اخیر رشد ۵۰ درصدی در سود‌آوری را نسبت به سال مالی گذشته رقم بزند؛ علاوه بر این توانسته بالاترین ظرفیت عملی را در صنعت سیمان کشور رقم بزند.

 وی افزود: مجموعه امید ۷۵‌درصد سهم بازار کنسانتره و دانه‌بندی سنگ‌آهن، ۶۰‌درصد ظرفیت تولید مخازن گازی، ۲۶‌درصد ظرفیت مخازن استراتژیک نفت خام، ۲۰‌درصد ظرفیت تولید لاستیک‌های بازار، ۱۲‌درصد از سهم سیمان و ۲‌درصد ظرفیت برق کشور را در اختیار دارد.

ایجاد سه هلدینگ مالی، سیمانی و صنعتی

وی ضمن اشاره به اینکه گروه سرمایه‌گذاری امید ۱۷ شرکت فرعی و ۱۳ شرکت وابسته دارد از تاسیس سه هلدینگ ذیل گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید خبر داد و گفت: قرار است سه هلدینگ مالی، هلدینگ سیمانی و هلدینگ صنعتی ذیل این گروه تاسیس شود که پس از تاسیس، قطعا سهام آنها در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

احداث نیروگاه ۱۸ مگاواتی جاسک

ابراهیمی با بیان اینکه شرکت «تابان هور» به عنوان زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری امید حدود ۳۰‌درصد برق تجدید‌پذیر کشور را تولید می‌کند، افزود: با توجه به قیمت‌گذاری برق توسط وزارت نیرو در ۲۳ شهریور سال‌جاری و تغییر قیمت از ۶۴ تومان به حدود ۸۰ تومان چندان سود‌آوری مورد انتظار ما محقق نشده است؛ این در حالی است که افزایش نرخ سوخت از ۱۵ به ۲۵ تومان از ابتدای سال اعمال شد و ۱۵‌درصد بر کاهش نقدینگی و درآمد نیروگاه‌ها تاثیر‌گذار بود. به همین دلیل این شرکت تا حدودی از حوزه وزارت نیرو فاصله گرفته و به سمت صنایع حرکت کرده است که احداث نیروگاه ۱۸ مگاواتی جاسک با نظارت هند که آمادگی تولید انرژی در ۲۲ بهمن امسال را دارد، از جمله این برنامه‌ها است.

تقسیم سود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومانی

وی در مورد میزان سود ۵۳ درصدی «گهر زمین» گفت: قسمت اعظم سود عملیاتی «و امید» ناشی از فعالیت معدن سنگ‌آهن و مجموعه گهر زمین بود که بالاترین میزان فروش محصولات نسبت به محصولات مشابه در کشور را با ۵ میلیون و ۵۸۰‌هزار تن به خودش اختصاص داد و از طرفی بالاترین میزان صادرات تاریخ فعالیت خود را در سال‌جاری رقم زد؛ به طور کلی پیش‌بینی ما این است که امسال به ازای هر سهم ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان سود تقسیم کنیم.

پیش‌بینی سود‌آوری گروه سرمایه‌گذاری امید

ابراهیمی با بیان اینکه طرح افزایش گروه سرمایه‌گذاری امید در هیات‌مدیره تصویب شده است، تصریح کرد: سود«وامید» به ترتیب در سال‌های ۹۹ حدود ۷‌هزار میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰، ۱۳‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱،  ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ تومان بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این رقم به ۱۷‌هزار میلیارد و در سال ۱۴۰۳ به ۲۰‌هزار میلیارد تومان برسد.

واگذاری یک کرسی هیات‌مدیره

سرپرست گروه سرمایه‌گذاری امید در ادامه با اشاره به روند واگذاری دارایی‌های دولتی در کشور عنوان کرد: برنامه واگذاری یک کرسی هیات‌مدیره هلدینگ از طریق بازار سرمایه و مزایده را دنبال می‌کنیم که در هفته آینده ارزش‌گذاری آن انجام و با این اتفاق ترکیب سهامداران متنوع‌تر می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که به دنبال تهاتر نیستیم و فروش نقدی را مدنظر قرار داده‌ایم.

تامین برق شرکت‌های معدنی گروه

سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری امید، در واکنش به این پرسش در خصوص اینکه آیا برای حل بحران انرژی از جمله برق و گاز برای زیرمجموعه‌های خود در سال آتی تمهیداتی دارید، گفت: در سرمایه‌گذاری امید جلساتی تحت عنوان شورای هماهنگی شرکت‌ها به منظور هم‌افزایی درباره رفع مشکلات برق تشکیل می‌شود؛ تدبیری که برای حل مشکل گاز و برق در نظر داریم، تامین برق شرکت‌های معدنی گروه به کمک نیروگاه «تابان هور» است.

وی تصریح کرد: نرخ برق به شکل ارزی در قرارداد‌ها تعیین می‌شود و چنین قراردادی در حال حاضر با شرکت گل‌گهر جهت تامین برق منعقد شده است. با وجود این حوزه گاز از سیاستگذاری ما خارج است اما آمادگی سرمایه‌گذاری در یک میدان گازی را همچون میدان نفتی به شرط اقتصادی بودن داریم و خوشبختانه از تکنولوژی لازم برخورداریم. کما اینکه ۸۰‌درصد تجهیزات حفاری مربوط به داخل کشور هستند.

انتقاد از قیمت‌گذاری تایر

در ادامه مدیرعامل «کویر تایر» در پاسخ به سوالی که تا چه اندازه پیگیر عرضه تایر در بورس‌کالا هستید، گفت: تایر‌سازان به شدت به دنبال حذف قیمت‌گذاری دستوری هستند و امیدواریم اجازه بدهند تا در بورس محصولات خود را عرضه کنیم اما وزارت صمت تایر را مشمول قیمت‌گذاری می‌داند و با ورود به بورس موافق نیست. حتی سازمان بورس نظر خود را در خصوص موافقت ورود به بورس اعلام کرد که متاسفانه با اعمال فشار این نظرات حذف شد.

زینعلی افزود: در تایر‌سازی ما بیش از ۸۲ نوع ماده را با هم ترکیب می‌کنیم که تمام شبکه تامین و تدارک از قیمت‌گذاری معاف هستند ولی محصول نهایی یعنی تایر باید قیمت‌گذاری شود.

وی افزود: کویر تایر اولین و تنها شرکت دانش‌بنیان با گرید A از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری است و در حوزه‌های نوآوری و بهره‌وری جایگاه ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که ما امروز دستگاهی تولید کرده‌ایم که تا پیش از این فناوری و طراحی آن تنها در اختیار ۷ کشور بود.

همچنین محمدتقی بابایی، مدیرعامل شرکت «امید تابان هور» در این نشست گفت: در حوزه صنایع برای حفظ روند تولید به سمت خودتامینی در انرژی‌برق حرکت می‌کنیم و اولین قرارداد BOT بین دو شرکت خصوصی گروه امید برای ایجاد ظرفیت ۵۴۶ مگاوات برای شرکت گل‌گهر منعقد می‌شود.

افزایش ۲۵ درصدی صادرات

مدیرعامل سیمان هرمزگان نیز در ادامه این جلسه گفت: سیمان هرمزگان در بندر خمیر با ظرفیت ۸/ ۱ میلیون تن سیمان در حال فعالیت است که با افزایش ظرفیت تولید به ۱۱۰ درصد، میزان تولید به ۱ میلیون و ۹۸۵‌هزار تن در سال رسیده است. این در حالی است که میانگین ظرفیت عملی صنعت سیمان ۸۹‌درصد است. همچنین ما در چهار ماه گذشته نسبت به سال گذشته از حیث میزان فروش از رتبه ششم به رتبه اول رسیده‌ایم و تا پایان بهمن که گزارش مالی سه‌ماهه سال مالی منتشر می‌شود، ۶۵‌درصد سود سال گذشته را محقق می‌کنیم. اخیرا هم مجمع سال گذشته شرکت برگزار شد که با تقسیم سود ۲۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم، حداکثر تقسیم سود را نسبت به سال‌های گذشته شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه برای سال آینده ۴۰۰‌هزار تن صادرات را هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۲۵‌درصد نسبت به سال‌جاری افزایش خواهد داشت، ادامه داد: به دلیل انرژی‌بر بودن تولید کلینکر، در دنیا حداکثر ۶۰‌درصد سیمان از محل کلینکر و مابقی آن از طریق افزودنی‌ها تامین می‌شود اما در کشور ما حدود ۹۵‌درصد سیمان از کلینکر تشکیل شده است؛ بنابراین برای صرفه‌جویی در انرژی باید میزان کلینکر را کاهش دهیم.

شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با اخذ مجوز شماره ۱۰۲۶ مورخ ۲۹ آذر ۱۳۸۰ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۰ با سرمایه اولیه ۶۵۰ میلیارد ریال به صورت سهامی خاص تاسیس و تحت شماره ۱۸۳۶۵۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر‌تجاری تهران به ثبت رسید. در ۲۹ دی ماه ۱۳۸۳ بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام این شرکت، از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و در سوم مرداد ۱۳۸۶ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «وامید» پذیرفته شده و در ۱۶ دی ماه ۱۳۸۶ نماد معامله آن گشوده و عرضه عمومی سهام، صورت پذیرفت. سرمایه این شرکت در حال حاضر ۹۶‌هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال است. این شرکت در حال حاضر دارای چند شرکت بورسی وغیر بورسی بوده و نقش بسیار بااهمیتی در ارزش آفرینی، رشد اقتصادی و اشتغال کشور به‌ویژه در استان‌‌‌های مرزی به عهده دارد.