Untitled-1 copy

این نخستین‌بار نیست که بیت‌کوین در سال جاری نسبت به ناآرامی‌های خاورمیانه واکنش منفی نشان می‌دهد. در آوریل۲۰۲۴، پس از بالاگرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، قیمت بیت‌کوین بیش از ۱۰درصد کاهش یافت که این امر نشان‌دهنده الگوی تکراری فروش مبتنی بر احساسات در خلال درگیری‌های منطقه‌ای است. همچنین این دارایی در روز گذشته (1اکتبر) نسبت به روزهای پیشین خود افت 4درصدی را تجربه کرد و نگرانی سرمایه‌گذاران را برانگیخت.

بیت‌کوین به‌طور معمول به‌عنوان پوششی در برابر بی‌ثباتی اقتصادی مطرح می‌شود؛ اما تحولات ژئوپلیتیک سال جاری نشان داده‌اند که معامله‌گران در زمان افزایش عدم اطمینان تمایل دارند از دارایی‌های پرخطر، از جمله ارزهای دیجیتال، به نفع گزینه‌های امن‌تر خارج شوند و به دیگر بازارها همچون طلای جهانی روی آورند.

واکنش بیت‌کوین به داده‌های شغلی

صاحبان نظر در حوزه بلاک‌چین بر این باورند که قیمت بیت‌کوین علاوه بر واکنش سرمایه‌گذاران به جنگ، تحت تاثیر احساسات و تمایلات سرمایه‌گذاران بزرگ این عرصه نیز قرار دارد. از جمله عواملی که بر رفتار دارندگان بزرگ بیت‌کوین تاثیرگذار بوده‌، می‌توان به آمار شغلی ایالات متحده و همچنین نتایج جلسه فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره اشاره کرد. به همین دلیل، این عوامل توانسته‌اند تمایل سرمایه‌گذاران به معاملات بیشتر در بازار بیت‌کوین را کاهش دهند و آنها را چشم‌انتظار آمار اقتصادی آمریکا نگه دارند؛ چراکه بر اساس داده‌های رویترز، پیش‌بینی می‌شود حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه سپتامبر ۱۴۰هزارشغل افزایش یابد. این گزارش کارگری می‌تواند نقشی حیاتی در شکل‌دهی انتظارات برای تصمیم‌گیری‌های سیاستی بعدی فدرال‌رزرو در نشست ۶-۷نوامبر ایفا کند. معامله‌گران همچنین در انتظار سخنرانی پاول در ۳۰سپتامبر هستند تا نکات بیشتری در این زمینه به‌دست آورند.

زمانی که فعالان بازار به تغییرات احتمالی در سیاست‌های پولی، به‌ویژه در زمینه نرخ بهره، امیدوار هستند، تمایل دارند از دارایی‌های پرخطرتر نظیر بیت‌کوین و سهام اجتناب کنند و به سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تر روی آورند.

با این حال، قراردادهای آتی مرتبط با نرخ وجوه فدرال نشان می‌دهد که احساسات بازار به‌جای کاهش شدیدتر نیم‌واحد درصدی، به دنبال کاهش 0.25واحد درصدی است. مادامی که نرخ بهره ایالات متحده مسیر نزولی را در پیش می‌گیرد، شاخص دلار نیز کاهش خواهد یافت. بی‌شک شاخص دلار رابطه معکوس با قیمت رمز دارایی‌ها داشته و با عقب نشینی از کانال 100واحدی، مسیر را برای صعود بیت‌کوین باز خواهد گذاشت. اما ناگفته نماند تا زمانی که نتیجه قطعی آمار اشتغال آمریکا و فدرال‌رزرو درخصوص آینده سیاست پولی منتشر نشود، بیت‌کوین به رفتار سینوسی خود ادامه خواهد داد.