ارتش رمزارز دوست تلگرام

اندکی پس از دستگیری پاول دوروف، مدیر اجرایی شرکت ارزهای دیجیتال تتر این واقعه را «بسیار نگران‌کننده» خواند. از سوی دیگر در شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندان به کریپتو با ارسال هشتگ FreeDurov#   متعهد شده بودن تا آزادی دورف از او حمایت کنند. سرمایه‌گذاران در صنعت‌های دیگر نیز اعلام کردند که دستگیری دوروف، حمله به آزادی بیان بود. در ایران نیز این خبر بازتاب‌های فراوانی داشت و این‌بار می‌توان ادعا کرد مردم نگران از دست رفتن حساب‌های خود در ارزهای وابسته به شبکه بلاک‌چین تون تلگرام بودند.

موج حمایت از دوروف نشان‌دهنده وابستگی شدید صنعت ارزهای دیجیتال چند تریلیون دلاری به تلگرام بود. در طی این سال‌ها، تلگرام انتخاب مطمئنی برای کارآفرینان ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران خطرپذیر، از جمله چهره‌های برجسته‌ای مانند جاستین سان، بنیان‌گذار پلتفرم ارزهای دیجیتال Tron بوده است. در صنعت دارایی‌های رمزنگاری‌شده، تلگرام تقریبا به «کلاب مورد علاقه» برای انجام معاملات کلان، بازاریابی و حتی مدیریت بحران توسط شرکت‌های شکست‌خورده مانند Three Arrows Capital و FTX تبدیل شده است. طبق گزارشی از  CoinMarketCap، سایت تحلیل داده‌های رمزنگاری، یکی از رمزارزهایی که در شبکه بلاک‌چین تون (نزدیک به تلگرام) قرار دارد، یکی از ۱۵ارز دیجیتال ارزشمند در گردش است. براد نیکل، بنیان‌گذار پلت‌فرم رمزنگاری Kilroy در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفت: «بسیاری از بنیان‌گذاران و مدیران عامل شرکت‌های رمزارز، کارهای خود را با تلگرام پیش می‌برند.»

دستگیری دوروف بخشی از تحقیقات گسترده درباره فعالیت‌های مجرمانه در تلگرام، از جمله پول‌شویی و توزیع تصاویر سوء‌استفاده جنسی از کودکان بود. این برنامه ۹۰۰میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و قوانین نظارتی محدودی بر محتوای به اشتراک گذاشته‌شده در پلتفرم خود اعمال می‌کند. این برنامه در کشورهایی مانند اوکراین و هند محبوب است، کشورهایی که مردم از این پیام‌رسان برای ارسال پیام به یکدیگر و دریافت اخبار مستقل استفاده می‌کنند. کانال‌های تلگرامی از زمانی که توسط این پیام‌رسان معرفی شدند به شدت توجه مردم را به خود جلب کردند و در بعضی کشورها مانند اوکراین و روسیه در طی سال گذشته به‌عنوان منبع خبری استفاده می‌شدند.

هرچند تمرکز زیادی بر استفاده از کانال‌های تلگرامی برای نشر خبر وجود دارد اما بررسی «دنیای‌اقتصاد» از پرطرفدارترین کانال‌ها در تلگرام نشان می‌دهد ۱۵عدد از ۲۰کانال پرطرفدار متعلق به دنیای رمزارز است. جالب‌تر آنکه ۵کانال باقی‌مانده، کانال‌های رسمی تلگرام و کانال شخصی دوروف است. مدت‌هاست که گویی تلگرام و صنعت کریپتو با هم عهد اخوت بسته‌اند. طرفداران کریپتو با تاکید بر آزادی بیان و مقاومت در برابر نظارت دولت، همان ارزش‌های فلسفی که توسط بنیان‌گذاران اولیه رمزنگاری مورد حمایت قرار می‌گرفت، به فرهنگ آزاد این برنامه گرایش پیدا کرده‌اند. هر چند تلگرام به نوبه خود نیز پروژه‌های رمزنگاری خود را آغاز کرده است. بر اساس سوابق قانونی موجود، تلگرام در سال۲۰۱۸ یک ارز دیجیتال به نام Grams را توسعه داد و در نهایت در سال۲۰۲۰  موافقت کرد تا به‌عنوان جریمه مبلغ ۱۸.۵میلیون دلار برای تسویه اتهامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار مبنی بر بازاریابی غیرقانونی سکه‌های دیجیتال برای تامین مالی تجارت خود بپردازد. پس از تسویه حساب با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، فعالیت در حوزه ارز دیجیتال تلگرام شکل دیگری به خود گرفت و به صورت غیرمستقیم و با ماهیت جداگانه از تلگرام ادامه یافت. تلگرام اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا باToncoin، ارز رمزنگاری‌شده که توسط یک سازمان جداگانه به نام Open Network Foundation   نظارت می‌شود، پرداخت‌ها را در برنامه خود انجام دهند. بر اساس برآوردهای CoinMarketCap، ارزش Toncoin در گردش در حال حاضر در مجموع حدود ۱۳میلیارد دلار است. در ماه مه، شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Pantera Capital اعلام کرد که Toncoin را به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در تاریخ خود تبدیل می‌کند و گفت: «تلگرام مظهر اخلاق رمزنگاری است.»

در محافل رمزنگاری، تلگرام به‌طور گسترده‌ای برای ایجاد چت‌های گروهی بزرگ با صدها یا هزاران عضو استفاده می‌شود؛ جایی که کارآفرینانی که یک رمزارز جدید را معرفی می‌کنند و می‌توانند در کنار یکدیگر شکایات مشتریان را رسیدگی کنند. تلگرام همچنین به‌عنوان مجرای انواع معاملات پرمخاطره و ارتباطات روزمره است که معمولا از طریق ایمیل یا تماس‌های تلفنی در صنایع دیگر استفاده می‌شود. هنگامی که  Three Arrows در سال۲۰۲۲ سقوط کرد، شرکای تجاری آن از تلگرام برای پس گرفتن وام‌ها و بحث در مورد دیگر ترتیبات مالی پیچیده با بنیان‌گذاران فراری شرکت، سو ژو و کایل دیویس استفاده می‌کردند. بعدها در دادگاهی که برای Three Arrows برگزار شده بود از صفحه چتی که در آن مشخص بود یکی از شرکای تجاری در چت گروهی تلگرام با سایر اعضای Three Arrows نوشته بود: «پاسخ ندادن غیرحرفه‌ای است.» به‌عنوان مدرک ارائه شد.

از این اپلیکیشن همچنین در محاکمه سال گذشته سم بنکمن-فرید، بنیان‌گذار صرافی رمزارز FTX هم نام برده شد. در دادگاه، کارولین الیسون، یکی از مدیران ارشد امپراتوری بنکمن-فرید، با اتکا به چت‌های گروهی تلگرام که در آن بنکمن-فرید و دیگران درباره بازپرداخت وام به وام دهندگان بحث می‌کردند، علیه بنکمن-فرید شهادت داد. این پرداخت‌ها در نهایت به بخش مهمی از پرونده جنایی علیه بنکمن-فرید تبدیل شد و دولت با توجه به آنها استدلال کرد که وی از سپرده‌های مشتریان FTX برای بازپرداخت وام سواستفاده کرده است است.

«تلگرام چیست؟» یکی از دادستان‌ها از کارولین الیسون پرسید.

او پاسخ داد: «تلگرام یک پلتفرم پیام‌رسانی است که به‌طور گسترده توسط شرکت‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود.»

با وجود اخبار بد، تلگرام در حال ادغام کریپتو در خود است

به گفته دانیل کاوری، روزنامه‌نگار سابق سایتتحلیلی کوین‌دسک که اکنون مدیر استراتژی Tonkeeper، یک برنامه کیف پول غیرحضوری بر بستر The Open Network  است، داستان پذیرش رمزنگاری تلگرام از طریق TON ممکن است ماندگارترین حرکت تلگرام در سال۲۰۲۴ باشد. به‌نظر نمی‌رسد رشد اکوسیستم TON صرفا به‌خاطر حاشیه‌های ایجادشده به‌دلیل دستگیری دوروف متوقف شود. اخلاق دیرینه تلگرام در زمینه باز بودن و آزادی بیان و استفاده از هواپیمای کاغذی به عنوان لوگو، پلتفرم پیام‌رسانی و مدیر عامل شرکت دوروف را با مشکل قانونی مواجه کرده است. تلگرام در وعده‌های خود برای ارائه آزادی بیشتر به مردم در پیام و حالا در امر مالی آزادی دیجیتال جهانی که تلگرام امکان‌پذیر می‌کند، اکنون پذیرش واقعی رمزارزها را نیز افزایش داده است.  وب۳ در ابتدا بر این ایده بنا بود که کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های رمزنگاری، بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال مالکیت دیجیتال را تجربه کنند. اکنون وب۳ در تلگرام قابل دسترسی است و به این ترتیب اکنون هر کسی که تلفن هوشمند دارد به آن دسترسی یافته است. این خبر نشان از پیشرفت بسیار مثبتی دارد که تا حدودی توسط اخبار اخیر، عمدتا منفی، پیرامون تلگرام نادیده گرفته شده است.

Untitled-1 copy

آسان‌تر کردن دسترسی به وب3

به کمک فناوری وب3 دیگر واسطه‌های دست و پا گیری مانند بانک‌ها محدودیت کمتری در دسترسی مالی دارند و هر کسی تنها با کمک گوشی هوشمند خود می‌تواند تغییر شگرفی را احساس کند. این همان چیزی است که وب3 را به یک مفهوم قدرتمند تبدیل می‌کند و می‌تواند برای بسیاری این فرصت را فراهم کند که با سرعت بیشتری پیشرفت کنند. «برنامه‌های کوچک» تلگرام، نرم‌افزار جداگانه داخل برنامه‌ای تلگرام کمک بزرگی در گسترش فعالیت تراکنش‌های TON است. کاربران در حال تعامل، رقابت و کسب پاداش برای مشارکت منظم در بسیاری از بازی‌های کوچک تلگرام هستند. بازی‌های تلگرامی محرک مهمی در آغاز و ادامه فعالیت اقتصادی در TON بوده است. به‌عنوان مثال، بازی داگز (Lost Dogs) توانست تا بیش از 13.5میلیون تراکنش در پایان ماه اوت داشته باشد. کاربران تلگرام دیگر تنها محدود به شکارچیان ایردراپ کریپتو کلاسیک نیست. بیشتر ایشان کاربران عادی هستند که به بازی‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و به آنها ادامه می‌دهند؛ چون سرگرم‌کننده هستند. مسلما بازی‌هایی مانند Lost Dogs ممکن است انقلابی نباشند؛ اما اکنون به دروازه‌ای شده‌اند که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را با دنیای تعاملی وب3 آشنا می‌سازد و این امکان بدون تلگرام و در کنار آن TON امکان‌پذیر نبود. TON  به لطف طراحی منحصربه‌فردی که از زنجیره‌های کاری برای پردازش تعداد زیادی تراکنش استفاده می‌کند، نسبت به بسیاری از بلاک‌چین‌ها توان عملیاتی بالاتری دارد. اما در حین ایردراپ برخی از شرکت‌های TON که از سخت‌افزارهای قدیمی‌تر استفاده می‌کردند، نتوانستند به این روند ادامه دهند و آن منجر به دو خاموشی شد. به این ترتیب بود که ایردراپ داگز که کاربران به نسبت خیلی کمتری از همستر داشت، نگرانی‌ها درباره ایردراپ احتمالی همستر را افزایش داد.پذیرش انبوه بدون مجموعه‌ای از مشکلاتی که به هنگام فعالیت در مقیاس بالا پیش می‌آید حاصل نمی‌شود و کسانی که مدتی است در این صنعت کار می‌کنند، مدت‌هاست که نسبت به این مشکل آگاهی پیدا کرده‌اند. با این حال پذیرش انبوه در قالب تلگرام و در کنار آن TON امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.  استفاده از تلگرام به‌عنوان راهی برای پذیرش رمزارزها را می‌توان به ظهور بلاک چین شبکه باز (TON) نسبت داد. تلگرام با بیش از 950میلیون کاربر، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان و جوامع دیجیتالی در جهان است. بلاک‌چین TON پس از اینکه مجبور شد در سال2020 به دستور کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا عقب‌نشینی کند، بار دیگر بازگشت و اکنون در حال شکوفایی است. چگونه این اتفاق افتاد؟ تلگرام، این بار با تاسیس The Open Network Foundation  آن را فارغ از دنیای خود برنامه تلگرام توسعه داد و در ادامه شروعبه ادغام بلاک‌چین TON در برنامه خود کرد. دردسترس بودن پرداخت‌های Toncoin برای تبلیغات درون برنامه‌ای و استفاده از stablecoin  برای اولین بار در آوریل2024 آغاز شد. بررسی داده‌های مربوط به تعداد تراکنش‌ها نشاتن می‌دهد استفاده از بلاک‌چین  TON از زمانی که این ویژگی رمزنگاری‌پسند به تلگرام اضافه شد، افزایش یافته است. طبق گزارشی از مرکز جمع‌آوری داده  TON Stat از زمانی که پرداخت‌ها و استیبل‌کوین‌ها در آوریل2024 در دسترس قرار گرفت، تراکنش‌های زنجیره‌ای TON  به‌طور متوسط بیش از 3.5میلیون در روز بوده است.

از بازی‌های تلگرامی به بازی‌های کریپتویی

بازی‌هایی مانند داگز، همستر و X Empire با مضمون ایلان ماسک در اکوسیستم تلگرام، میلیون‌ها نفر را بدون تلاشی بیشتر وارد لیگ بازی‌های رمزنگاری‌شده کرده است و این در حالی ا‌ست که بسیاری از کاربران حتی متوجه تفاوت ماهیت این بازی‌ها نیستند یا جالب‌تر آنکه؛ اهمیتی نمی‌دهند. جلب‌توجه مردم از طریق بازی ایده خیلی جدید و انقلابی نیست اما بازی‌های تلگرام منبعی برای پذیرش انبوه بدون نیاز به استفاده از مفاهیم سنگین رمزنگاری هستند. بیشتر مردم دنیا به پیچیدگی‌های مبهم مغز مانند کلیدهای خصوصی یا بقیه اصطلاح‌های عجیب غریب جدید اهمیتی نمی‌دهند و این اتفاق خوبی است؛ چراکه کاربران برنامه‌های کوچک عمدتا آشنایی خاصی با رمزارز و بلاک‌چین ندارند، آنها فقط «کاربر تلگرام» هستند. این کاربران در تلگرام با دوستان خود صحبت می‌کنند، از طریق گروه‌ها درباره موضوعاتی که دوست دارند می‌خوانند و در کنار همه کارهای قدیمی بازی‌های داخل برنامه‌ای تلگرام را هم امتحان می‌کنند. سپس مرحله پاداش یا همان ایردراپ این بازی‌های محبوب می‌رسد و کاربران در کنار بازی مورد علاقه خود جایزه نقدی هم دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال اکنون با توجه به داده‌های CoinGecko گفته می‌شود اکنون داگز دارای ارزش بازار بیش از 500میلیون دلاری است.