ترافیک میم‌کوینی

در سال‌های ابتدایی فعالیت رمزارزها، تقریبا تمام شبکه‌های بلاک‌چینی از مقیاس‌پذیری خوبی برخوردار نبودند که باعث می‌شد تا با افزایش حجم درخواست‌ها، تراکنش‌ها با سرعت کم پردازش شوند و کارمزد‌ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنند. این موضوع به‌ویژه در بازار‌های صعودی مانند سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ دیده شد و نشان داد که ارز‌های دیجیتال در زمان افزایش شدید قیمت و حجم معاملات می‌توانند با مشکلات بزرگی مواجه شوند. با گسترش و پیشرفت بازار بلاک‌چینی در سراسر جهان، امروزه دیگر محبوبیت این فناوری به بازار‌های صعودی محدود نیست و حتی زمانی که بیت‌کوین در سقوط قیمتی قرار دارد، میلیون‌ها کاربران در سراسر جهان ممکن است به‌دلیل عرضه خدمات یا توکن‌های جدید به شبکه‌های بلاک‌چینی هجوم آورند؛ شرایطی که می‌تواند باری دیگر چالش‌های افزایش کارمزد، کاهش سرعت تراکنش و حتی قطعی شبکه‌ها را به همراه داشته باشد.

اخیرا با محبوبیت بازی‌های تلگرامی این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته  و نشان داده است که با وجود تمام پیشرفت‌ها و راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری، اکثر شبکه‌های بلاک‌چینی همچنان آمادگی میزبانی از حجم زیاد تراکنش‌ها و کاربران را ندارند.

در این بین حتی شبکه‌های جدید مانند تون که از مقیاس‌پذیری خوبی برخوردار است و ادعای توان پردازش ۵۵هزار تراکنش در ثانیه را دارد نیز در برابر افزایش ناگهانی حجم تراکنش‌ها عملکرد خوبی نداشت و به مدت ۷ ساعت قطع شد. با توجه به نزدیک شدن به تاریخ برگزاری ایردراپ همستر کامبت، این شرایط زنگ خطر را به صدا در آورده است و بسیاری از کاربران نگران تکرار شدن این قطعی‌ها هستند.

بحران مقیاس‌پذیری

فناوری بلاک‌چین که زمانی به‌عنوان آینده امور مالی و میزبان بسیاری از برنامه‌های کاربردی شناخته می‌شد، با گذشت سال‌ها همچنان با چالش تکراری و مهم مقیاس‌پذیری مواجه است. قطعی ۷ساعته شبکه تون پس از عرضه ارز دیجیتال داگز یک رویداد عجیب و غیرقابل پیش‌بینی به شمار نمی‌رفت؛ زیرا بار‌ها در گذشته شبکه‌های بلاک‌چینی مختلف تحت تاثیر افزایش حجم معاملات و تعداد کاربران با قطعی و تاخیر در انجام تراکنش‌ها مواجه شده‌اند.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک چینی رخ داده است. به‌عنوان مثال، بیت‌کوین به‌عنوان اولین و شناخته‌شده‌ترین شبکه بلاک‌چینی توان پردازش ۷تراکنش در ثانیه را دارد؛ درحالی‌که این اعداد امروزه بسیار بیشتر است و شبکه‌هایی مانند تون می‌توانند چندین هزار تراکنش را در ثانیه مدیریت کنند.

با این حال به نظر می‌رسد که این پیشرفت‌ها نیز کافی نبوده است و حتی پیشرفته‌ترین شبکه‌های بلاک‌چینی زیر فشار سنگین عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند.

عملکرد ضعیف شبکه تون در زمان برگزاری ایردراپ توکن داگز تحت تاثیر چندین عامل مختلف رخ داد. یکی از مهم‌ترین عوامل، بار غیرعادی تراکنش بود که شبکه تون برای آن آماده نبود. در زمان عرضه توکن داگز، ۱۵۰هزار درخواست در هر دقیقه ایجاد شد که ثبت ۲۰میلیون تراکنش در طول ۴۸ساعت را رقم زد.

درحالی‌که شبکه تون به نوعی ساخته شده است تا توانایی پردازش این حجم از تراکنش‌ها را داشته باشد، اما عوامل مختلفی برای دستیابی به این عملکرد باید وجود داشته باشند که در زمان عرضه داگز فراهم نبودند و قطعی و عدم پردازش تراکنش‌ها را به همراه داشت.

در میان عوامل مختلف، عدم آمادگی اعتبارسنج‌ها مهم‌ترین دلیلی بود که شکست شبکه تون در برابر موج عظیم کاربران و تراکنش‌ها را رقم زد. اعتبارسنج‌ها در شبکه وظیفه پردازش تراکنش‌ها و تامین امنیت را دارند و درصورتی‌که آنها عملکرد خوبی از خود نشان ندهند، اجتماع شبکه از دست می‌رود و روند تولید بلاک‌های جدید با اختلال مواجه می‌شود.

بنابراین همانند سایر سیستم‌های بلاک‌چینی، شبکه تون نیز برای نشان دادن عملکرد و توانایی‌های خود به گره‌ها و اعتبارسنج‌ها متکی است؛ درحالی‌که به‌طور کلی شبکه تون مقیاس‌پذیری خوبی دارد، ولی ارائه این مقیاس‌پذیری بر عهده کاربران شبکه است و اگر مشارکت‌کنندگان شبکه آمادگی پردازش حجم زیادی از تراکنش‌ها را نداشته باشند، مقیاس‌پذیری شبکه تون نیز کاهش پیدا می‌کند.

پس اگرچه روی کاغذ شبکه تون توانایی پردازش ۵۵هزار تراکنش در ثانیه را دارد، اما ایردراپ داگز شکاف میان این قابلیت و عملکرد واقعی شبکه را در شرایط استرس نشان داد.

چالش پیش‌رو

مدت کوتاهی پس از عرضه داگز، برنامه‌ریزی شده است تا ایردراپ یک بازی تلگرامی محبوب دیگر به نام همستر کامبت بر بستر شبکه تون برگزار شود؛ درحالی‌که داگز حدود ۴۰میلیون کاربر داشت، بازی همستر کامبت دارای بیش از ۳۰۰میلیون کاربر در سراسر جهان است که به خوبی میزان فشاری را که ممکن است به شبکه تون وارد شود، نشان می‌دهد و زنگ خطر را به صدا در آورده است.

با این حال شبکه تون همچنان توانایی و قدرت آن را دارد که بتواند در این چالش سربلند باشد؛ هرچند که کار آسانی نخواهد بود. در اولین قدم، گسترش ظرفیت اعتبارسنجی باید مورد توجه شبکه تون قرار بگیرد.

افزایش تعداد و ظرفیت گره‌های اعتبار سنجی می‌تواند این اطمینان خاطر را ایجاد کند که شبکه توانایی پردازش بار تراکنش سنگین را دارد؛ درحالیکه استخدام اعتبارسنج‌های بیشتر یک راهکار ساده به نظر می‌رسد، اما شبکه تون نیز باید تعادل خود را حفظ کند و فعالیت تعداد زیادی اعتبارسنج در زمانی که حجم تراکنش‌ها کم است به نفع شبکه و همچنین مشارکت‌کنندگان نیست؛ شرایطی که نیازمند ایجاد یک راه‌حل پایدار و مفید است.

در این بین برای آمادگی بهتر برای ایردراپ همستر کامبت، شبکه تون باید تست استرس داشته باشد تا بتواند نقاط ضعف زیرساخت‌های خود را پیش از رویداد مهم عرضه توکن همستر کامبت شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کند.

همچنین ضروری است که تیم شبکه تون به‌طور مداوم و شفاف با جامعه خود ارتباط داشته باشند و اطلاعاتی مانند ظرفیت مورد نیاز، ازدحام مورد انتظار پیش‌رو و اقدامات توصیه‌شده را در اختیار مشارکت‌کنندگان قرار دهند تا شبکه برای مدیریت حجم زیاد تراکنش‌ها آماده باشد.

در نهایت بهتر است که شبکه تون یک سیستم نظارتی قوی و همواره فعال را برای تشخیص زودهنگام افزایش ناگهانی بار پردازشی شبکه داشته باشد تا به کمک پروتکل‌های اضطراری، تنظیم کارمزد تراکنش‌ها یا توقف موقت پردازش بخشی از تراکنش‌ها فضای تنفسی را برای اعتبارسنج‌ها فراهم و از قطعی کامل شبکه جلوگیری کند.

بنابراین شبکه تون راهکار‌های مختلفی را در اختیار دارد تا از تکرار بحران عرضه توکن داگز در زمان برگزاری ایردراپ پروژه همستر کامبت جلوگیری کند. با این حال اگر شبکه تون آماده ایردراپ پیش رو نباشد، با توجه به تعداد کاربران بازی همستر کامبت قابل پیش‌بینی است که مشکلات و بحران بزرگ‌تری برای آن ایجاد خواهد شد؛ شرایطی که می‌تواند کاربران و بازیکنان همستر کامبت را نیز تحت تاثیر قرار دهد و مواردی مانند فروش زودهنگام را غیرممکن کند.

بنابراین کاربران همستر کامبت باید خود را برای اتفاقاتی مانند قطعی‌ها آماده کنند و استراتژی‌های معاملاتی جایگزین داشته باشند.

درحالی‌که شبکه تون این پتانسیل را دارد تا میزبان مناسبی برای عرضه توکن پروژه‌های تلگرامی باشد، اما پروژه داگز نشان داد که زیرساخت‌های این شبکه برای مدیریت بهتر تراکنش‌ها باید بهینه شوند. گسترش شبکه اعتبارسنجی، انجام استرس تست‌ها و نظارت بیشتر بر بار موجود در شبکه می‌تواند از جمله راهکار‌هایی باشند که شبکه تون را برای برگزاری ایردراپ بزرگ همستر کامبت آماده کرده و از تکرار اتفاقات عرضه توکن داگز جلوگیری کند.

در مجموع شرایط شبکه تون به خوبی چالش همیشگی و تکراری شبکه‌های بلاک‌چینی را یادآوری می‌کند و به فعالان این بازار مالی خاطرنشان می‌کند که هنوز کار و توسعه زیادی نیاز است تا فضای وب ۳.۰ میزبانی برای فعالیت روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان باشند.