بازنگارش سیاست‌های دموکرات‌ها

روز پنج‌شنبه، ۱۸ ژوئیه، دونالد ترامپ به‌طور رسمی نامزدی حزب جمهوری‌خواه را برای انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۴ در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان پذیرفت، درست چند روز پس از اینکه از سوءقصدی در یکی از سخنرانی‌هایش جان سالم به در برد. روز یکشنبه، ۲۱ژوئیه، برخلاف آنچه از بایدن انتظار می‌رفت بالاخره رئیس‌جمهور پیر آمریکا تصمیم خود را مبنی بر عدم انتخاب مجدد اعلام کرد و همه چیز تغییر کرد. هفته سوم ژوئیه چشم‌انداز سیاسی آمریکا به اندازه نمودار قیمت بیت‌کوین بی‌ثبات شد.

با تایید بایدن، معاون اول رئیس‌جمهور کامالا هریس به سرعت به نامزد اصلی دموکرات‌ها تبدیل شد و کمک‌های مالی میلیون دلاری را با سرعتی که یادآور مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ است، جمع‌آوری کرد. با این حال، شور و شوق دموکرات‌ها در صنعت رمزنگاری با رویکرد متفاوتی متوجه شد؛ چراکه آنها برای محافظت از خود در برابر احتمال ایجاد محیط نظارتی خصمانه‌تر با ادامه راه بایدن و دولتمردانش، موضعی تهاجمی اتخاذ کرده‌اند.

تقریبا به محض انتشار اخبار استعفای بایدن از ادامه کاندیداتوری، پست‌های رسانه‌های اجتماعی جامعه ارزهای دیجیتال درباره موضع دولت هریس درباره ارزهای دیجیتال هم شروع شد. علاقه‌مندان دنیای رمزنگاری‌شده و رمزارزها از خود می‌پرسیدند آیا هریس موضع سیاست خصمانه و اجرای سخت‌گیرانه مقررات را ادامه می‌دهد یا از فرصتی برای تجسم مجدد سیاست کریپتو با پذیرش اقتصاد جدید استقبال می‌کند؟

جالب آنکه چیزی که بیش از همه در رسانه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود این بود که معاون رئیس‌جمهور هریس در نظر داشت در کنفرانس بیت‌کوین۲۰۲۴ شرکت کند که از ۲۵ تا ۲۷ ژوئیه در نشویل، تنسی برگزار ‌شد. چهره‌ها و افرادی که در آن شرکت کردند کنفرانس نشویل را به رویدادی مهم با ریسک‌های بالا تبدیل کردند.

با این حال روز پنج‌شنبه، ۲۴ژوئیه، برگزارکننده کنفرانس و مدیر عامل مجله بیت کوین، دیوید بیلی، در شبکه اجتماعی ایکس این پست را  به اشتراک گذاشت که معاون هریس در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. البته چنین خبری چندان دور از انتظار نبود. با توجه به اینکه برنامه‌ریزی برای حضور مقام ارشد فدرال بیش از ۴۸ساعت طول می‌کشد، بسیار بعید به نظر می‌رسید که هریس بتواند خود را به نشویل برساند. این فرآیند شامل هماهنگی و بررسی توسط دفاتر متعدد و دریافت تاییدیه‌های لازم است. با این حال، حتی ایده حضور هریس در کنفرانس نشویل، برای جامعه کریپتو برد به حساب می‌آمد. جلب‌توجه علاقه‌مندان کریپتو به کمپین هریس، اکنون به او این فرصت را می‌دهد تا به گروهی از رای‌دهندگان طرفدار بیت‌کوین که به‌شدت نگران ادامه راه بایدن و بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری شده‌اند، نزدیک شود و خود را گزینه‌ای در مقابل  سیاست‌های تهاجمی ضد کریپتو و اجرای سخت‌گیرانه مقررات در صنعت کریپتو نشان دهد.

سیاست ضد رمزنگاری دولت بایدن

دوران بایدن، مقررات ارزهای دیجیتال با رویکردی بدبینانه که عمدتا تحت تاثیر سناتور الیزابت وارن قرار داشت، مشخص شده است. وارن که به بدبینی آشکار نسبت به صنعت کریپتو معروف است، تمام تلاش خود را وقف اجرای اقدامات نظارتی سخت‌گیرانه برای محافظت از مصرف کنندگان و حفظ ثبات مالی کرده است. تاثیر او در استراتژی «Chokepoint ۲.۰»  دولت و در موضع متحد او، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، گری گنسلر و همچنین تنظیم‌کنندگان محتاط مشهود است.رویکرد وارن بر پرداختن به خطرات مرتبط با ارزهای دیجیتال، از جمله تقلب، پول‌شویی و تامین مالی تروریسم، بدون اندازه‌گیری صحیح بحث‌ها برای متعادل کردن ریسک‌ها با فرصت‌های عدالت اقتصادی قابل‌توجه و جدا کردن واقعیت از داستان، متمرکز شده است.

معتدل تکنولوژیک

سابقه رویکرد هریس درباره مقررات فناوری خبر از لحن معتدل‌تری در مقایسه با رویکرد دولت فعلی دارد. هریس در طول زندگی حرفه ای خود روابط قوی با شرکت‌های بزرگ فناوری مانند فیس‌بوک و گوگل برقرار کرده است. او حضور قابل توجهی در دفتر مرکزی آنها داشته و کارمندان و متحدان این شرکت‌ها را برای مشاوره کمپین خود درباره سیاست‌های فناوری استخدام کرده است. رویکرد او بر یافتن تعادل بین مقررات و اجازه دادن به پیشرفت فناوری تاکید دارد. تغییر سیاست استراتژیک برای ترکیب گشودگی گذشته نسبت به نوآوری همراه با تمرکز کمپین او بر توانمندسازی اقتصادی طبقه متوسط، ممکن است فرصتی برای هر دو ایجاد کند که حمایت از سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده را با پشتیبانی از توسعه قوی اقتصاد Web۳  در حوزه اقتصادی بهینه می‌کند.

اما چه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه او می‌تواند برای یک محور در سیاست ارزهای دیجیتال باز باشد؟ برای اولین بار، مارک کوبان، میلیاردر هفته گذشته در ایکس اشاره کرد که تیم هریس سوالات متعددی را در رابطه با رمزنگاری پرسیده است. این به سوابق حامی نوآوری و بحث‌های سرگرم‌کننده او درباره حضور در بیت‌کوین۲۰۲۴ اضافه شد، همگی نویدبخش رویکردی متفاوت در اداره هریس است.

 تغییر سیاست برای یک عصر جدید

هریس به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری دموکرات، فرصت منحصربه‌فردی دارد تا مسیر جدیدی را برای سیاست ارزهای دیجیتال ترسیم کند؛ مسیری که می‌توان آن را «اقتصاد جدید ۲۰۲۵» نامید که مقررات معقول و شفاف را با نوآوری قوی برای سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به‌طور یکسان متعادل می‌کند. این رویکرد تضمین می‌کند که ایالات متحده همچنان در اقتصاد دارایی دیجیتال پیشرو باقی می‌ماند و در عین حال شمول مالی را ترویج می‌کند و از منافع مصرف‌کننده محافظت می‌کند.

چشم‌انداز «اقتصاد جدید ۲۰۲۵» بر پتانسیل تحول‌آفرین بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، بهره‌گیری از فناوری برای ایجاد یک سیستم مالی عادلانه‌تر و فراگیرتر تاکید می‌کند که موجب افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد شغل و رشد اقتصادی، حفاظت از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار و صنعت در برابر کلاه‌برداری و کلاه‌برداری می‌شود. تعیین سیاست‌های کلی درباره رمزارز اگرچه امری سیاسی است، اما نباید متعلق به حزب خاصی باشد. سابقه هریس در حمایت از پیشرفت فناوری و حفاظت از حقوق حریم خصوصی، او را گزینه مطلوبی برای استفاده از پتانسیل تحول‌آفرین بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد.