انقلاب در بازار رمزنگاری‌شده‌ها

 بر اساس گزارشی از فایننشال‌تایمز، در اولین روز معاملات خود، سه صندوق سرمایه‌گذاری جدید روی اتریوم توانستند سرمایه قابل توجهی جذب کنند. این صندوق‌ها که توسط شرکت‌های بزرگی مثل بلک‌راک، بیت‌وایز اینوستمنتس و فیدلیتی مدیریت می‌شوند، به ترتیب حدود ۲۶۷، ۲۰۴ و ۷۱میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند. در همین زمان، سرمایه‌گذاران حدود ۴۸۴میلیون دلار از صندوق قدیمی‌تر اما گران‌تر گری‌اسکیل اینوستمنتس خارج کردند و به سمت این صندوق‌های جدید رفتند. این اطلاعات بر اساس داده‌های بلومبرگ اینتلیجنس منتشر شده است.

غول‌های سرمایه‌گذاری، بلک راک، بیت‌وایز اینوستمنتس و فیدلیتی با ورود به عرصه ارزهای دیجیتال، تحولی نوین را رقم زده‌اند. این شرکت‌های پیشرو، با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، گام بلندی در جهت ادغام دنیای سنتی سرمایه‌گذاری و بازار پررونق کریپتو برداشته‌اند. براساس این گزارش ۹صندوق سرمایه‌گذاری جدید (ETF) روی اتریوم حدود ۱۰۸میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند. این صندوق‌ها که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند، به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا به‌طور غیرمستقیم در اتریوم سرمایه‌گذاری کنند. با این سرمایه‌گذاری‌ها، حجم کل معاملات این صندوق‌ها به حدود ۱.۱میلیارد دلار رسید. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید اخیرا مجوز رسمی از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) دریافت کردند. این یعنی سازمان بورس آمریکا به این صندوق‌ها اجازه داده است در بازار سرمایه فعالیت کنند. با راه‌اندازی این صندوق‌ها، بعد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) بیت‌کوین که اوایل امسال شروع به کار کردند، ارزهای دیجیتال یک قدم بزرگ به سمت بازارهای مالی سنتی برداشته‌اند. از منظر فایننشال‌تایمز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اتریوم در روز اول به اندازه صندوق‌های بیت‌کوین موفق نبودند. درحالی‌که صندوق‌های بیت‌کوین بیش از ۶۵۵میلیون دلار جذب کردند و حجم معاملاتشان به ۷.۴میلیارد دلار رسید، صندوق‌های اتریوم با استقبال کمتری روبه‌رو شدند.

کارشناسان معتقدند که شناخته‌شده‌تر بودن بیت‌کوین و تفاوت در ویژگی‌های سرمایه‌گذاری این دو ارز دیجیتال، دلیل اصلی این تفاوت در استقبال سرمایه‌گذاران است. ارزش بازار بیت‌کوین حدود سه‌برابر اتریوم است؛ درحالی‌که اتریوم پایه و اساس بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال جدید است، ارزش بازار آن حدود ۴۱۲میلیارد دلار است؛ درحالی‌که بیت کوین به ۱.۳تریلیون دلار رسیده است. با استیک یا قفل کردن توکن‌های اتریوم، دارندگان می‌توانند در فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها شرکت و به‌عنوان پاداش، توکن‌های جدید دریافت کنند. البته هنوز مشخص نیست که سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها (ETF) از نظر قانون چقدر امن است؟ به همین دلیل، افرادی که می‌خواهند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند، نمی‌توانند در بخشی از فعالیت‌های آن که مربوط به استیکینگ این صندوق‌ها است، شرکت کنند.

اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین

طبق گفته شرکت سی‌سی‌دیتا، سرمایه‌گذاران بیشتر از حد انتظار، اتریوم خود را از یک صندوق سرمایه‌گذاری خاص خارج کرده‌اند. با این حال، این اتفاق با پیش‌بینی کارشناسان درباره اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین هم ممکن است پول خود را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج کنند، مطابقت دارد. شرکتی به نام گری‌اسکیل که صندوق سرمایه‌گذاری اتریوم دارد، تصمیم گرفته است که این صندوق را به یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری جدید تبدیل کند. با این کار، هزینه‌ای که از سرمایه‌گذاران می‌گیرد (کارمزد مدیریت) همچنان ۲.۵درصد است که خیلی بیشتر از هزینه‌های شرکت‌های رقیب است. این شرکت همچنین یک صندوق سرمایه‌گذاری کوچک‌تر و ارزان‌تر برای اتریوم راه‌اندازی کرده است که تا به حال حدود ۱۵میلیون دلار جذب کرده است. بعد از اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به سرعت با راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری جدید اتریوم موافقت کرد، شرکت گری‌اسکیل گفت که سرمایه‌گذاران ممکن است اهمیت این اتفاق بزرگ را برای بازارهای ارزهای دیجیتال دست کم بگیرند. همچنین بر اساس این گزارش، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سرمایه‌گذاران در ۶ماه آینده حدود ۳.۵میلیارد دلار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید اتریوم سرمایه‌گذاری کنند. البته این مقدار می‌تواند بین ۱ تا ۷.۵میلیارد دلار هم تغییر کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید بیت‌کوین از زمان راه‌اندازی‌شان تا الان خیلی محبوب شده‌اند و بیش از ۱۷میلیارد دلار پول جمع کرده‌اند. یکی از معروف‌ترین این صندوق‌ها، صندوق بیت‌کوین iShares بلک‌راک است که بزرگ‌ترین آنها هم هست و چیزی در حدود ۲۲میلیارد دلار دارایی دارد. براساس گزارش فایننشال‌تایمز، قیمت ارزهای دیجیتال بیت‌کوین و اتریوم از ابتدای سال جدید به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. بر این اساس، بیت‌کوین حدود ۵۰درصد و اتریوم حدود ۴۵درصد گران‌تر شده‌اند.