تغییر نگاه دولتی به رمزارز

صحبت‌ها درباره قرار گرفتن بیت‌کوین به‌عنوان پشتوانه به لطف رهبران سیاسی دوستدار بیت‌کوین در محافل سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله این افراد ویوک راماسوامی، نامزد سابق ریاست‌جمهوری است که از ژانویه گذشته درباره بیت‌کوین و دارایی‌های دیجیتال به ترامپ مشاوره می‌دهد. راماسوامی در هفته‌های پایانی مبارزات انتخاباتی خود در حزب با پیشنهاد قرار دادن بیت‌کوین در سبدی از دارایی‌ها که پشتوانه دلار باشند، موقعیت منحصر به فردی را به‌دست آورد. طرح راماسوامی مشابه پیشنهادی از سوی کاندیدای مستقل ریاست‌جمهوری، رابرت اف کندی جونیور بود که در آن ذخیره خزانه‌داری ایالات متحده می‌توانست متشکل از «ارز، طلا، نقره، پلاتین یا بیت‌کوین» باشد. ایده اصلی پیشنهادهای راماسوامی و کندی، در مهار تورم از طریق پیوند دادن دلار به دارایی‌های کاهش‌دهنده تورم است که ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کنند، ریشه داشت.

سینتیا لومیس، سناتوری که به «ملکه رمزارز» کنگره معروف است، یکی دیگر از طرفداران استفاده از بیت‌کوین برای بهبود وضعیت مالی کشور است. در فوریه۲۰۲۲، او به فدرال‌رزرو پیشنهاد کرد که با افزودن بیت‌کوین، ۴۰میلیارد دلار ارز خارجی را که در ترازنامه دارد، متنوع کند و وی همچنان داشتن ارز دیجیتال را به‌عنوان بخشی از سبد مالی کشور مفید می‌داند. پس از پست ترامپ که به اهمیت سیاسی فزاینده بیت‌کوین اشاره کرد، در گزارش فوربس از سناتور لومیس درباره بحث پیرامون بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره استراتژیک نقل‌قولی به این شرح است «استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان پشتوانه عالی است و مطمئنا مزایایی برای کشور در تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌ها دارد.» ترامپ، لومیس، کندی و راماسوامی، نماینده گروه جدیدی از سیاستگذاران هستند که به پتانسیل بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری در راهبرد اقتصاد دولت نگاه می‌کنند. فوربس در گزارش خود این سوال را مطرح می‌کند که آمریکا چگونه می‌تواند از دارایی دیجیتالی مانند بیت‌کوین برای تقویت سلامت مالی و موقعیت ژئوپلیتیک خود استفاده کند؟

استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره استراتژیک

الکس تورن، رئیس تحقیقات شرکت Galaxy Digital، مطالب زیادی درباره تاثیر بیت‌کوین بر سیستم مالی جهانی نوشته است. او در این مورد می‌گوید: بیت‌کوین به‌عنوان دارایی غیرمتمرکز جهانی شفاف، بدون شک نقش رو به رشدی در ژئوپلیتیک و تجارت بین‌المللی ایفا خواهد کرد. تورن ادامه می‌دهد: آنچه در ابتدا با استفاده از رایانه‌های خانگی آغاز شد، به تولید صنعتی، پرتفوی سازمانی و ترازنامه‌های شرکتی ارتقا یافت. دلایل زیادی برای این باور وجود دارد که شبکه بیت‌کوین گسترده‌تر خواهد شد و می‌تواند شامل دولت‌های ملی شود. منطق پشت تفکر تورن را می‌توان در اینجا دید که مانند هر کالای کمیاب دیگری خواه نفت، طلا یا مواد معدنی، کشورها اغلب درگیر رقابت شدید با یکدیگر برای تامین سهم خود از منابع هستند و به‌عنوان یکی از کمیاب‌ترین کالاها در جهان، بدیهی است که انتظار می‌رود بیت‌کوین متفاوت از آنها نباشد؛ به‌ویژه وقتی که ارزش آن همان‌طور که بسیاری از تحلیلگران مالی انتظار دارند به رشد خود ادامه می‌دهد. به‌عنوان نمونه، جورین تیمر، مدیر کلان جهانی Fidelity، بیت‌کوین را «تقریبا طلا» می‌نامد. پتانسیل بازدهی بالای بیت‌کوین در گذر زمان باعث می‌شود که دولت‌ها به جای اینکه منتظر بمانند تا کشورهای دیگر بیت‌کوین را جمع‌آوری کنند، خود به این امر مشغول شوند. با وجود اینکه اکنون استراتژی منسجمی درباره بیت‌کوین وجود ندارد، آمریکا در حال حاضر نیز ذخایر عظیمی از بیت‌کوین را دارد. آنها بزرگ‌ترین دارنده دولت ملی بیت‌کوین هستند که در دهه گذشته بخش عمده‌ای از بیت‌کوین خود را از بازیگران غیرقانونی ضبط کرده است. این کشور همچنین دارای بیشترین گره‌های شبکه و هش‌ریت در بین کشورهای جهان هستند و اگر ترامپ در ماه نوامبر برنده شود، این کشور اولین رئیس‌جمهور طرفدار بیت‌کوین خود را نیز خواهد داشت. این عوامل آمریکا را در موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به «MicroStrategy» کشورها قرار می‌دهد.

MicroStrategy و السالوادور

MicroStrategy یک شرکت فناوری قدیمی است که در دهه۲۰۱۰ رو به زوال قرار گرفته بود. در اوت۲۰۲۰ پس از اعلام اینکه شروع به انباشت بیت‌کوین کرده است، مجددا مورد توجه قرار گرفت. از زمان اعلام این خبر، قیمت سهام MicroStrategy افزایش بیش از ۹۰۰درصدی داشت و آنها اکنون بزرگ‌ترین دارنده شرکتی بیت‌کوین در جهان هستند. این شرکت در حال حاضر دارای ۲۲۶ هزار بیت‌کوین است که بیشتر از آمریکا یا هر کشور دیگری است. برخی از سیاستگذاران مالی به این فکر افتادند که آیا موفقیت MicroStrategy را می‌توان در سطح دولت-ملت تکرار کرد. در اینجا السالوادور به‌عنوان اولین کشوری که بیت‌کوین را قانونی اعلام کرد و آغاز به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین کرد، وارد می‌شود. در سال۲۰۲۱، نایب بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور، پس از قانونی کردن بیت‌کوین، اعلام کرد که این کشور خرید بیت‌کوین را به‌عنوان ذخیره خزانه آغاز خواهد کرد. ارزش بیت‌کوینی که السالوادور در بازار صعودی خریده بود حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. البته رئیس‌جمهور السالوادور اعلام کرده است که قصد فروش آنها را ندارد؛ چراکه همیشه یک بیت‌کوین برابر یک بیت‌کوین است. ایالات متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده بیت‌کوین، در انباشت طلای دیجیتال از دیگر کشورها پیشی گرفته است. با این حال طبقه‌بندی و سپس تلقی بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره استراتژیک، رقابت دولت-ملت‌ها برای بیت‌کوین را به سرعت بالا می‌برد. همان‌طور که تورن توضیح می‌دهد: نظریه بازی حکم می‌‌کند که پذیرش بیت‌کوین توسط یک ملت مستلزم آن است که سایر کشورها، چه دوست و چه دشمن، آن را بپذیرند. طبق نظریه بازی زمانی این اتفاق سرعت می‌گیرد که آمریکا، ثروتمندترین کشور جهان، اولین کشور توسعه‌یافته‌ای باشد که شروع به انباشت بیت‌کوین به‌عنوان دارایی ذخیره استراتژیک کند. تصمیم آمریکا در پذیرش جهانی بیت‌کوین به‌عنوان ابزار پس‌انداز بلندمدت و شکلی از طلای دیجیتال نقش موثری می‌تواند داشته باشد. طبق این سناریو، آمریکا از بیشترین سود در میان کشورهای توسعه‌یافته به واسطه مزیت پیشگامی برخوردار خواهد شد.

بیت‌کوین در کنار استیبل‌کوین

با این حال از نظر نویسنده گزارش فوربس سیاستگذاران می‌توانند با همراه کردن استراتژی پذیرش بیت‌کوین با ارتقای استیبل‌کوین‌های مبتنی بر دلار، عدم اطمینان را در بازار خزانه‌داری آمریکا را کاهش دهند. ارائه‌دهندگان استیبل‌کوین امروزه هجدهمین تقریبا ۱۲۰میلیارد دلار از خزانه‌داری ایالات متحده را به خود اختصاص داده‌اند. برای در نظر گرفتن این رقم، امروزه ارائه‌دهندگان استیبل کوین نسبت به برخی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا، از جمله آلمان و کره جنوبی، دارایی بیشتری از خزانه‌داری ایالات متحده را دارند. علاوه بر این، شرکت کارگزاری Bernstein پیش‌بینی کرده است که بازار استیبل‌کوین در دهه آینده رشد تصاعدی خواهد داشت و انتظار می‌رود تا ۲۰۲۸ به ارزش کل بازار ۳تریلیون دلار برسد. همان‌طور که پل رایان، رئیس سابق مجلس نمایندگان ماه گذشته در وال استریت ژورنال نوشت، استیبل‌کوین‌های دلاری می‌توانند تقاضای بی‌سابقه‌ای برای خزانه‌داری آمریکا ایجاد کنند و حتی از بحران بدهی جلوگیری کنند. به گفته رایان، این بر عهده سیاستگذاران آمریکایی است که استیبل‌کوین‌ها را یک فرصت شگرف برای گسترش دلاری شدن و تقویت بازار خزانه‌داری ببینند. فوربس تاکید می‌کند استراتژی دارایی دیجیتال کل‌نگر برای دستیابی به این هدف کلیدی است. چنین استراتژی باید به دنبال افزایش تقاضا از طریق استیبل‌کوین‌ها و همزمان تقویت ترازنامه کلی کشور از طریق بیت‌کوین باشد.