چهره  دیگر  ESG نفتی Getty Images

وقوع چنین انقلابی در سیاست اقلیمی، مستلزم ایجاد تحول در علم آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا از طریق ردیابی تاثیرات گرمایش جهانی در سطح جهانی و حتی محلی، نظیر پدیده‌‌‌‌های مخرب جوی همچون سیل خواهد بود. در همین راستا، پیشرفت‌هایی نیز در ردیابی انتشارات گازهای گلخانه‌‌‌‌ای شرکت‌های نفتی انجام شده‌است. نوآوری‌‌‌‌ها و تکنولوژی جدید به محققان اجازه می‌دهد تا ارتباط انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌ای را با بروز بلایای طبیعی و هزینه‌های مرتبط با آن، کشف و محاسبه کنند. در همین ارتباط آن‌‌‌‌واتسون؛ سناتور دموکرات ایالتی و یکی از حامیان اصلی این لایحه، گفت: «به لطف تکنولوژی جدید، می‌توانیم میزان شدت و تخریب توفان‌‌‌‌ها را به دلیل تغییرات آب‌وهوایی اندازه‌‌‌‌گیری کنیم. بر این اساس، زمان آن فرارسیده‌است که شرکت‌های سوخت‌های فسیلی را در قبال آسیب‌هایی که به‌بار آورده‌اند پاسخگو بدانیم.» تصویب این قانون یک نقطه‌عطف برای اقدامات آب‌وهوایی به‌حساب می‌آید.

با این مصوبه، دیگر شکی نمی‌‌‌‌ماند که تاثیرات فزاینده افزایش دما با پیشرفت روزافزون تکنولوژی فهرست‌‌‌‌بندی می‌شود؛ در واقع، همین تاثیرات آب‌وهوایی باعث ایجاد حفره‌‌‌‌های‌میلیارد دلاری در بودجه‌‌‌‌های دولتی خواهد شد.

 از سیل ورمونت تا تشکیل صندوق آب و هوا

این درست همان چیزی است که در ورمونت اتفاق افتاد، جایی‌که باران‌‌‌‌های تابستان گذشته باعث جاری‌شدن سیل کم‌‌‌‌سابقه و مخرب در مقایسه با توفان‌‌‌‌های پیش از خود شد. خسارات تخمینی سیل یادشده، بیش از یک‌میلیارد دلار برآورد شد.

سیل یادشده به اکثریت قانون‌گذاران؛ از رهبر جمهوری‌خواهان سنای ایالتی گرفته تا اعضای حزب چپگرای مترقی، کمک کرد تا از لایحه تشکیل صندوق آب‌‌‌‌وهوا حمایت کنند.

نادرهاشم، سناتور ایالتی دموکرات که این لایحه را مطرح کرده‌است، گفت: «اجرای این طرح، مسلما هزینه دارد. ما می‌توانیم این ‌بار را بر دوش مالیات‌‌‌‌دهندگان ورمونت بگذاریم. ما می‌توانیم دست‌‌‌‌هایمان را دراز کرده تا دولت فدرال به ما کمک کند. در این مسیر اما بهتر است شرکت‌های سوخت فسیلی را مجبور کنیم تا سهم خود را بپردازند.»

صنعت سوخت فسیلی مطمئنا علیه قانون ورمونت که هنوز در انتظار اقدام از سوی فرماندار جمهوری‌خواه؛ فیل‌‌‌‌اسکات است، شکایت خواهد کرد، اما وکلای حقوقی انتظار ندارند که شرکت‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ اصل تشکیل صندوق را به چالش بکشند.

در همین‌ارتباط، کریستف‌‌‌‌کورشن مدیرکلینیک حمایت از محیط‌زیست دانشکده حقوق و دانشکده تحصیلات تکمیلی که پیشنهاد کمک به ورمونت در مسیر دفاع از برنامه تشکیل صندوق آب‌‌‌‌وهوا در دادگاه را ارائه کرده‌است، گفت: «نکته جالب‌‌‌‌توجه در این موضوع این است که سیاستگذاران ایالتی این مصوبه را جدی می‌گیرند که در نوع خود، محرک حمایتی قدرتمندی به ‌‌‌‌حساب می‌آید.»

او در ادامه گفت؛ صنعت نفت ممکن است تکنولوژی جدید ردیابی آلایندگی را در محافل عمومی زیر سوال ببرد، اما دادگاه‌‌‌‌ در نهایت آزادی عمل گسترده‌ای را به قانون‌گذار می‌دهد تا قوانینی را بر اساس به‌‌‌‌روز‌‌‌‌ترین فناوری‌های موجود تدوین کند.

در حال‌حاضر، صنعت نفت ایالات‌‌‌‌متحده با بیش از ۳۰ نهاد فعال محیط‌زیستی ایالتی و محلی مبارزه می‌کند. برخی از آنها استدلال می‌کنند که شرکت‌های نفتی باید در قبال آسیب‌های آب‌وهوایی مسوول باشند.

در مقابل، شرکت‌های سوخت فسیلی اما مسوولیت انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌ای را برعهده نمی‌گیرند. برخی از حامیان صنعت نفت نیز استدلال می‌کنند تکنولوژی ردیابی آلاینده‌‌‌‌های زیست‌محیطی به خودی خود، ناشی از تمایل فعالان آب‌وهوایی برای از بین بردن شرکت‌های نفتی است.

 انتشار کربن و سلامت شهروندان

لازم به ذکر است نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که‌ درصد آلایندگی محیط‌زیست ناشی از تولید نفت و گاز ایالات‌‌‌‌متحده سالانه و در مجموع نزدیک به ۸۰‌میلیارد دلار بر سلامتی شهروندان در سراسر این کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

دانشمندان محیط‌زیست به مطالعه و بررسی داده‌های آژانس حفاظت محیط‌زیست این کشور در مورد آلایندگی تولید نفت و گاز مشغول هستند.  با استناد به مطالعات صورت‌‌‌‌پذیرفته، مشخص شد در شرایطی که تاثیرات مخرب گازهای گلخانه‌‌‌‌ای در ایالاتی که تولید نفت و گاز دارند از شدت بیشتری برخوردار است، مکان‌هایی دور دست‌‌‌‌تر از میادین نفتی نیز تحت‌تاثیر انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌ای قرار دارند. ایالت‌‌‌‌هایی با تولید نسبتا پایین نفت یا گاز، مانند ایلینوی و نیویورک نیز از این آلودگی‌‌‌‌ها تاثیر پذیرفته‌اند.

از سوی دیگر طبق آمار رسمی، ایالت تگزاس از نظر تعداد مرگ و میر مربوط به انتشار گاز‌‌‌‌های گلخانه‌‌‌‌ای با منشأ نفت و گاز،‌درصدر ایالت‌‌‌‌های این کشور قرار دارد.