پایان رقابت داغ اتریوم و سولانا؟

رشد و سقوط سولانا

در اواخر سال۲۰۲۳ و همراه با شکل‌گیری روند صعودی بازار ارز‌های دیجیتال، سولانا از جمله ارز‌های دیجیتالی بود که موفق شد تا به‌عنوان میزبانی برای بسیاری از پروژه‌های محبوب و جدید بازار عمل کند و به‌ویژه عرضه میم‌کوین‌هایی مانند داگ ویف هت، بونک و بوک آف میم به ارتقای جایگاه و روند صعودی این ارز در بازار کمک کردند. بنابراین درحالی‌که اکثر ارز‌های دیجیتال هنوز روند صعودی خود را آغاز نکرده بودند، سولانا موفق شد تا در دو ماه پایانی۲۰۲۳ از محدوده ۲۰دلار به بیش از ۱۰۰دلار رشد داشته باشد و عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از آلت‌کوین‌های دیگر بازار ثبت کند. در این بین اکوسیستم دیفای سولانا نیز با رشد قابل توجهی همراه بود و با عرضه برخی پروژه‌های محبوب مانند صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر، این شبکه بلاک‌چینی موفق شد تا در فضای امور مالی غیرمتمرکز برای اتریوم خط و نشان بکشد.

این روند صعودی در سال۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا کرد و سولانا موفق شد تا فاصله با اوج قیمتی گذشته خود را به ۶۰دلار برساند. شبکه سولانا در رقابت استیبل‌کوین‌ها نیز درخشید و در ماه‌های ابتدایی سال جدید میلادی حجم معاملات هفتگی استیبل‌کوین‌ها بر بستر این شبکه از اتریوم پیشی گرفت. اما با وجود این عملکرد بسیار خوب، برتری سولانا ادامه‌دار نبود و اتریوم به‌عنوان دومین ارز برتر بازار موفق شد تا در ادامه سال جایگاه خود را در حوزه دیفای پس بگیرد.

این رقابت به‌ویژه در طی یک ماه گذشته در مرحله مهمی قرار گرفت و با افزایش توجه‌ها به اتریوم، سولانا موفق نشد تا محبوبیت خود را در بازار حفظ کند و ارزش بازار و همچنین قیمت ارز دیجیتال آن با کاهش قابل توجهی همراه بوده است. تنها طی یک هفته اخیر، قیمت سولانا کاهش تقریبا ۱۱درصدی ثبت کرده است. یکی از دلایل این روند نزولی، شرایط حال حاضر بازار ارز‌های دیجیتال است؛ درحالی‌که بیت‌کوین به‌طور کلی از ابتدای سال۲۰۲۴ در یک روند صعودی قرار داشته، اما عملکرد آن پس از هاوینگ ناامیدکننده بوده است و این ارز موفق نشد تا با وجود برخی سیگنال‌های صعودی اوج قیمتی جدیدی را ثبت کند.

شکست بیت‌کوین در دستیابی به این هدف، حفظ روند صعودی را برای آلت‌کوین‌ها دشوار کرد و باعث شده است تا برخی از ارز‌های دیجیتال در نتیجه کاهش هیجانات سرمایه‌گذاران و افزایش شک و تردید‌ها، در روند‌های نزولی قرار بگیرند. سولانا از جمله این ارز‌ها به شمار می‌رود که از شرایط اخیر بازار آسیب بزرگی را تجربه کرده است. با این حال روند کلی قیمتی بازار ارز‌های دیجیتال تنها عامل کاهش اخیر سولانا به شمار نمی‌روند. طی یک ماه اخیر دیگر رقبای شبکه اتریوم از جمله کاردانو، اولانچ، پولکادات و پالی‌گان نیز روند قیمتی مشابه سولانا ثبت کرده و تقریبا همان مقدار کاهش یافته‌اند. یکی از دلایل اصلی رخ دادن این موضوع، افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در اتریوم و سیگنال‌های مثبتی است که اخیرا برای این شبکه محبوب بلاک‌چینی منتشر شده است.

اتریوم در مرکز توجهات

در اواخر ماه‌مه‌، خبری مهم برای اتریوم منتشر شد و پس از مدت‌ها انتظار کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از تایید و موافقت خود برای پرونده‌های ۱۹b-۴ صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم خبر داد. این پرونده‌ها توسط شرکت‌های علاقه‌مند به راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس آمریکا پر می‌شوند و موافقت کمیسیون بورس و اوراق بهادار به این معنی است که راه‌اندازی این صندوق‌ها نزدیک خواهد بود. هم‌اکنون تنها سد پیش رو فرم‌های S-۱ هستند که با تایید آنها، صندوق‌های قابل معامله اسپات‌اتریوم در بزرگ‌ترین بورس جهان فعالیت خود را آغاز می‌کنند. راه‌اندازی این صندوق‌ها برای بیت‌کوین در ابتدای سال۲۰۲۴ افزایش‌های شدید قیمتی را رقم زد و هم‌اکنون میزان سرمایه و حجم معاملات این صندوق‌ها نقش مهمی در روند قیمتی محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان ایفا می‌کنند.

بنابراین راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم خبر بزرگی برای این ارز دیجیتال به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که این صندوق‌ها اثر مثبت بزرگی همانند صندوق‌های بیت‌کوین به همراه داشته باشند. با افزایش احتمال تایید درخواست راه‌اندازی این صندوق‌ها، هم‌اکنون توجه سرمایه‌گذاران به اتریوم جلب شده که انتقال سرمایه از رقبا به این شبکه را به دنبال داشته است.

در نتیجه و درحالی‌که اکثر رقبای اتریوم یک ماه نزولی را تجربه کرده‌اند، اتریوم با رشد تقریبا ۱۱درصدی همراه بوده و حتی نسبت به بیت‌کوین عملکرد بهتری ثبت کرده است. علاوه بر آن، روند کاهشی اخیر بیت‌کوین باعث ایجاد ترس، شک و تردید میان سرمایه‌گذاران شده است و هم‌اکنون به نظر می‌رسد که معامله گران به دنبال خروج از آلت‌کوین‌های پرخطر و انتخاب گزینه‌های مطمئن‌تری در بازار مانند اتریوم هستند. سیگنال‌های ضد و نقیض از اقتصاد آمریکا نیز کمکی به سولانا نکرده و حفظ نرخ بهره در ۵.۵درصد توسط فدرال‌رزرو و ادامه یافتن سیاست‌های انقباضی اثرات منفی خود را به همراه داشته است.

بنابراین به نظر می‌رسد که رقابت چندین ماه گذشته میان سولانا و اتریوم به پایان خود رسیده است و به زودی و با راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله اسپات، اتریوم بار دیگر فاصله خود را با رقبا زیاد خواهد کرد. با این حال، این شرایط به معنی پایان مسیر سولانا و دیگر رقبای اتریوم نیست. درحالی‌که تا به امروز سولانا و دیگر شبکه‌های مشابه در شکست اتریوم در فضای دیفای موفق نبوده‌اند، اما این شبکه‌ها در کنار اتریوم به فعالیت خود ادامه داده‌اند و طی سال‌های گذشته اکوسیستم پیرامون آنها رشد قابل توجهی پیدا کرده است. بنابراین با وجود آنکه هم‌اکنون سولانا در یک روند نزولی قرار دارد، اما این شبکه بلاک‌چینی همچنان این فرصت را خواهد داشت تا در فضای دیفای حضوری فعال داشته باشد و با ادامه رشد و گسترش اکوسیستم خود، افزایش‌های قیمتی را رقم بزند.

البته آینده روشن سولانا به معنی سرمایه‌گذاری بی‌خطر و کسب سود تضمینی نیست. همان‌طور که روند یک ماه اخیر نشان داد، سولانا نیز همانند دیگر ارز‌های دیجیتال بازار نوسانات شدید و ناگهانی قیمتی را تجربه می‌کند و در نتیجه سرمایه‌گذاری چشم بسته در آن می‌تواند ضرر‌های هنگفتی را به همراه داشته باشد.