FIT21؛ پیروزی یا آغاز درگیری؟

مجلس نمایندگان ایالات متحده، در ۲۲ماه مه، «نوآوری و فناوری مالی برای قرن بیست‌ویکم» (FIT۲۱)، را برای اکوسیستم دارایی دیجیتال آمریکا تصویب کرد. به عقیده مجلس نمایندگان آمریکا، تقویت حمایت از مصرف‌کننده و اطمینان قانونی، راه را برای شکوفایی نوآوری دارایی‌های دیجیتال در ایالات متحده هموار می‌کند.قانون FIT۲۱ الزامات فدرال روشن و کاربردی را درباره بازارهای دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند. لزوم حمایت از مصرف‌کننده و فراهم آوردن وضوح نظارتی لازم برای رونق اکوسیستم دارایی دیجیتال، نقش رهبری آمریکا را در سیستم مالی جهانی آینده تقویت می‌کند و در عین حال نقش این کشور را به‌عنوان مرکزی برای نوآوری تقویت می‌کند.

این قانون به کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) صلاحیت نظارت جدیدی بر دارایی‌های دیجیتالی ارائه می‌کند و صلاحیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را درباره دارایی‌های دیجیتال ارائه‌شده به‌عنوان بخشی از یک قرارداد سرمایه‌گذاری روشن می‌کند. علاوه بر این، تصویب لایحه فرآیندی را ایجاد می‌کند تا در صورتی که دارایی‌های دیجیتال در ابتدا به‌عنوان بخشی از یک قرارداد سرمایه‌گذاری عرضه شده باشند، اجازه تجارت در بازار ثانویه را می‌دهد. در مجموع این قانون حفاظت از دارایی و الزامات عملیاتی بر تمام نهادهایی که باید در کمیسیون معاملات آتی کالا یا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ثبت شوند، تحمیل می‌کند.FIT۲۱ با تقویت شفافیت و تحمیل مسوولیت‌های جدی به فعالان بازار قصد دارد از مصرف‌کنندگان محافظت کند، اهداف اصلی این قانون به شرح زیر تعریف شده است:

• توسعه‌دهندگان دارایی‌های دیجیتال ملزم به ارائه اطلاعات دقیق و مرتبط از جمله اطلاعات مربوط به عملیات، مالکیت و ساختار پروژه دارایی دیجیتال هستند.

• موسسات خدمات‌دهی به مشتریان دارایی دیجیتال، مانند صرافی‌ها، کارگزاران و فروشندگان ملزم به انجام دادن این موارد هستند: ارائه اطلاعات شفاف به مشتریان، تفکیک وجوه مشتریان از سرمایه‌های شرکت و کاهش تضاد منافع از طریق ثبت، افشا و الزامات عملیاتی.

آیا این پایان ماجراست؟

از زمانی که مجلس نمایندگان FIT۲۱ را تصویب کرد، لایحه‌ای که می‌تواند وضعیت صنعت کریپتو در ایالات متحده را تغییر دهد، کارشناسان صنعت در حال برگزاری جشن پیروزی بودند. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، این است که این لایحه تا تبدیل شدن به قانون فاصله زیادی دارد. کارشناسان سیاسی می‌گویند شانس تصویب آن در سنای ایالات متحده بسیار اندک است. به این نکته همچنین مواضع منفی کاخ سفید، گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار و انبوهی از قانون‌گذاران را باید اضافه کرد. با این حال فعالان دارایی‌های دیجیتال تصمیم خود را گرفته‌اند تا این خبر را که در پس سال‌ها نبرد نظارتی و سازمانی، رسیده است به‌عنوان برد تلقی کنند. جامعه کریپتو، به‌ویژه توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های غیرمتمرکز که اغلب از شکاف‌های چارچوب‌های قانونی موجود آسیب می‌دیدند.تحت موازین FIT۲۱، دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز واجد شرایط لازم تایید به‌عنوان کالا شناخته خواهند شد.

یکی از معیارهای اصلی قانون این است که صادرکنندگان یا به اصطلاح افرادی که بر مصدر قدرت ارز دیجیتالی قرار دارند دیگر نمی‌توانند بیش از ۲۰درصد از توکن‌ها و یا قدرت رای پروژه‌ها را در اختیار داشته باشند. توکن‌های متمرکزی که نتوانند این شرایط را برآورده کنند به‌عنوان اوراق بهادار شناخته خواهند شد. به این ترتیب، آنها تحت نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار قرار می‌گیرند (درحالی‌که توکن‌های غیرمتمرکز به کمیسیون معاملات آتی کالا مربوط خواهند می‌شوند) .تا به امروز آمریکا در ایجاد مقررات کریپتو از سایر حوزه‌های قضایی جهانی عقب افتاده است و به‌رغم موافقت با لایحه FIT۲۱، طی هفته گذشته و برافراشتن پرچم پیروزی در مجامع کریپتو آمریکایی این قانون هنوز اجرایی نشده و مراحل تصویب نهایی آن کامل نشده است.

جاش گاتهایمر، یکی از دموکرات‌هایی نقش موثری در قانع ساختن مخالفان در کاخ سفید و دموکرات‌های حاضر در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان، داشت در این مورد می‌گوید «ما به قانون احتیاج داریم» و این لایحه فکرشده، منطقی و برخوردار رای از هر دو حزب است. در مجموع، ۷۱دموکرات و ۲۰۸جمهوری‌خواه به این لایحه رای مثبت دادند، در مقابل ۳جمهوری‌خواه و ۱۳۳دموکراتی که مخالف آن بودند.

لایحه در راه قانون شدن

این قانون که عمدتا توسط جمهوری‌خواهان مجلس رهبری می‌شود، ساختاری برای تنظیم بازارهای رمزنگاری ایالات متحده، تنظیم حمایت از مصرف‌کننده، انتصاب کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) به‌عنوان تنظیم‌کننده پیشرو دارایی‌های دیجیتال و ناظر بازارهای نقدی غیر اوراق بهادار ایجاد می‌کند و به وضوح مشخص می‌کند که مرز میان شناختن یک توکن رمزنگاری‌شده به‌عنوان سهام یا یک کالا کجاست.این لایحه اکنون در راه مجلس سنا است، جایی که آینده آن نامشخص است و می‌توان اطمینان داشت به‌طور قطع با مخالفت سناتور الیزابت وارن مواجه است. FIT۲۱ پیشنهاد می‌کند که کنترل اولیه ارزهای دیجیتال به کمیسیون معاملات آتی کالا واگذار شود که جامعه کریپتو در مقایسه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آن را نهادی منعطف‌تر و قانون‌گذاری حامی‌تر می‌بیند.

هر چند کمیسیون بورس و اوراق بهادار کماکان ارزهای دیجیتالی را که به اندازه کافی غیرمتمرکز نیستند، تحت نظارت خود دارد. با این وجود نیز FIT۲۱ مکانیزمی را برای فروش ارزهای دیجیتال طبقه‌بندی‌شده به‌عنوان اوراق بهادار یا کالا معرفی می‌کند. البته دولت بایدن و گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، مخالفت‌هایی در این زمینه ابراز کرده‌اند.جو بایدن با انتظار بیانیه‌ای با این لایحه مخالفت کرد؛ اگرچه او نگفت که این لایحه را وتو می‌کند. دقیقا به همان شکلی که کنگره به دنبال لغو تلاش کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای تعیین خط‌مشی حسابداری ارزهای دیجیتال بود، این چنین ابراز مخالفت کرده بود. گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار اما مخالفت خود را عیان‌تر اعلام داشت و طی بیانیه عمومی طولانی به‌شدت با این قانون مخالفت کرد و استدلال کرد که این لایحه مورد نیاز نیست و اجرای مقررات فعلی اوراق بهادار را به خطر می‌اندازد.

البته اظهارنظر گنسلر به خودی خود نشان‌دهنده وجود درگیری‌ها است. درحالی‌که کمیسیون بورس و اوراق بهادار اغلب ادعا می‌کند در رسیدگی به پروژه‌های رمزنگاری و یافتن راهی برای تنظیم آنها موفق عمل کرده است، شرکت‌های رمزنگاری می‌گویند که تلاش‌های این آژانس برای انجام این کار بی‌نتیجه بوده است. البته شرح درگیری‌ها میان کمیسیون اوراق بهادار و جامعه کریپتو نیاز به توضیح چندانی ندارد و واضح است: چنانچه آژانس فهرستی از ارزهای رمزنگاری‌شده را که سال گذشته در آن ثبت‌نام کرده بودند، منتشر کرد و تقریبا تمام موارد، در حین گذراندن مراحلی که برای ثبت به‌عنوان نهادی قانونی لازم بود اتفاقاتی پیش می‌آمد که در نهایت منجر به تعطیلی شرکت می‌شد.

فعالان حوزه کریپتو می‌گویند چارچوب نظارتی فعلی برای ساختار بازار اوراق بهادار و کالاها برای دارایی‌های دیجیتال طراحی نشده است و نمی‌تواند در کنترل و تنظیم این بازار کاری از پیش ببرد. از سوی دیگر گری گنسلر، در بیانیه‌ای که صبح چهارشنبه قبل از رای‌گیری مجلس منتشر شد، گفت: FIT۲۱ شکاف‌های نظارتی جدیدی ایجاد می‌کند و دهه‌ها سابقه درباره نظارت بر قراردادهای سرمایه‌گذاری را تضعیف می‌کند و سرمایه‌گذاران و بازارهای سرمایه را در معرض خطرات غیرقابل پیش‌بینی قرار می‌دهد.

شناخته‌شده‌ترین منتقد کریپتو

پس از تصویب این لایجه در کنگره، حال این قانون در راه مجلسی قرار دارد که به تازگی قانون بسیار ساده‌تری مربوط به ارزهای دیجیتال را تصویب کرد؛ اما در عین حال شناخته‌شده‌ترین منتقد ارزهای دیجیتال واشنگتن نیز در آنجا خانه دارد. پولیتیکو می‌نویسد طی سال گذشته منتقدان پراکنده ارزهای دیجیتال با فروپاشی صرافی FTX که سوءمدیریت گسترده‌ای در صنعت را آشکار کرد و منجر به دستگیری مدیر عامل سابق سم بنکمن-فرید شد، جسورتر شده‌اند و بهانه محکمی برای منفی‌نگری خود دارند. وارن نیز در همین رابطه لایحه ضدپول‌شویی را در دست دارد که به دنبال تصویب آن است.

در طرف دیگر میدان حامیان کریپتو سعی کرده‌اند لایحه ضد پول‌شویی وارن را به شدیدترین وجه ممکن رد کنند و از آن به‌عنوان تهدیدی گسترده و غیرقانونی برای حریم خصوصی یاد کنند که می‌توان به واسطه آن نظارت شدید فراتر از دارایی‌های دیجیتال متمرکز بر امور مالی تحمیل کند. حتی برخی از قانون‌گذاران سابق نیز با لحن شدید و سختگیرانه طرحی که وارن در نظر دارد مخالف هستند. شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه‌داری سال‌هاست که امور مالی غیرقانونی در رمزارزها را بر عهده دارد و تا به امروز نیز صرافی‌های رمزنگاری متمرکز که به‌عنوان فرستنده پول ثبت می‌شوند، باید هویت مشتریان خود را تایید کنند. لایحه وارن اما این نوع از شفافیت را از سایر نهادها، از جمله ارائه‌دهندگان کیف پول دارایی‌های دیجیتال و ماینرهای رمزنگاری نیز انتظار دارد.