استراتژی چسبک ماهی

نهنگ‌ها به‌طور کلی دارای منابع و تجربه بیشتری هستند و همچنین دسترسی بهتری به اطلاعات دارند، در نتیجه این سرمایه‌گذاران بزرگ این فرصت را دارند تا در رقابت با سرمایه‌گذاران خرد، آنها را شکست داده و سود‌های هنگفتی را از ضرر سرمایه‌گذاران کوچک بازار به‌دست آورند. البته نهنگ‌ها عاری از اشتباه نیستند و برخی زمان‌ها سرمایه‌گذاران بزرگ نیز در معاملات خود ضرر‌های غیرقابل جبرانی را رقم می‌زنند. بنابراین درحالی‌که کپی دقیق از معاملات ثبت‌شده نهنگ‌ها نمی‌تواند سودآور باشد، اما بررسی فعالیت نهنگ‌ها می‌تواند اطلاعات مهم و کاربردی را در اختیار معامله گران قرار دهد و به آنها برای ثبت معاملات بهتر کمک کند. این استراتژی به‌ویژه در بازار ارز‌های دیجیتال قابل انجام است؛ زیرا به کمک ماهیت شفاف و غیرمتمرکز بلاک‌چین، می‌توان بررسی فعالیت نهنگ‌ها را به سرعت و آسانی انجام داد.

نهنگ‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال

قبل از پرداختن به چرایی بررسی فعالیت نهنگ‌ها و چگونگی بهره بردن از این اطلاعات، آشنایی با ماهیت نهنگ‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال ضروری است. نهنگ ارز دیجیتال به فرد یا نهادی اشاره دارد که مقدار قابل توجهی از یک ارز دیجیتال یا ارز‌های دیجیتال را در اختیار دارد. میزان دارایی و سرمایه نهنگ‌ها معمولا به حدی بزرگ است که قدرت تاثیرگذاری بر قیمت‌ها و روند‌های بازار به آنها می‌دهد. بنابراین همواره بخشی از تغییرات قیمتی بازار ارز‌های دیجیتال تحت تاثیر فعالیت نهنگ‌ها رقم می‌خورد و درک نقش آنها در نوسانات قیمتی برای هر فعال این بازار مالی بسیار مهم است. نوسان قیمت یک ارز به‌طور کلی تحت تاثیر تغییر در دو عامل عرضه و تقاضا و احساسات سرمایه‌گذاران است.

نهنگ‌ها با ثبت سفارش خرید یا فروش سنگین، می‌توانند بر میزان عرضه و تقاضا تاثیرگذار باشند و به‌طور مستقیم تغییرات قیمتی را رقم بزنند. نهنگ‌ها همچنین با انجام برخی اقدامات می‌توانند احساسات سرمایه‌گذاران را تغییر دهند و افزایش یا کاهش‌های قیمتی غیرمستقیم را ایجاد کنند. اکثر نهنگ‌ها از استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌کنند و در یک بازه چندساله سرمایه خود را افزایش می‌دهند تا در اوج قیمتی به فروش برسانند، با این حال برخی از نهنگ‌ها دید کوتاه‌مدت دارند و ممکن است که از نفوذ خود برای دستکاری و تغییر قیمت‌ها در جهت کسب سود استفاده کنند. بنابراین در بازار ارز‌های دیجیتال بازیگران خوب و بد فعالیت دارند و بررسی فعالیت هر دو گروه از سرمایه‌گذاران بزرگ می‌تواند اطلاعات مهمی برای ثبت معاملات بهتر به همراه داشته باشد.

چسبک ماهی‌ها

با توجه به تاثیرگذاری شدید و مستقیم نهنگ‌ها بر بازار ارز‌های دیجیتال، امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد در تحلیل و بررسی‌های خود فعالیت نهنگ‌ها را نیز لحاظ کرده و از این داده‌ها برای شناسایی خطرات یا پیدا کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره می‌برند. در این استراتژی، سرمایه‌گذاران همانند چسبک ماهی فعالیت نهنگ‌ها را از نزدیک دنبال کرده و همراه آنها در بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال حرکت می‌کنند. هرچند این به معنی ثبت معاملات کاملا مشابه با سرمایه‌گذاران بزرگ نیست و فعالان در بسیاری از زمان‌ها تنها برای دریافت سیگنال یا شناسایی نشانه‌ها فعالیت نهنگ‌ها را بررسی می‌کنند. امروزه یافتن نهنگ‌ها کار دشواری نیست و با توجه به شفافیت موجود در فناوری بلاک‌چین، سرمایه‌گذاران به داده‌های دقیق و به‌روز پیرامون موجودی سرمایه‌گذاران بزرگ، فعالیت و آخرین تراکنش‌های آنها دسترسی دارند.

هر ارز دیجیتال لیست نهنگ‌های خود را دارد که بخشی از کل عرضه آن ارز را در اختیار می‌گیرند. بنابراین با توجه به ارز انتخابی، معامله‌گر ممکن است که فعالیت نهنگ‌های مختلفی را دنبال کند. هم‌اکنون پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل بلاک‌چینی متنوعی در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند که فعالیت این نهنگ‌ها را به دقت بررسی کرده و داده‌های مهمی از جمله موجودی کل آنها و تراکنش‌های بزرگ انجام‌شده را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. سرمایه‌گذاران این داده‌ها را به دلایل مختلفی جمع‌آوری و بررسی می‌کنند. بسیاری از فعالان بازار ارز‌های دیجیتال بر این باور هستند که نهنگ‌های ارز دیجیتال به‌دلیل نفوذ بالای خود، به برخی اطلاعات مهم دسترسی دارند و معمولا تصمیماتی می‌گیرند که بیشترین سود و کمترین ضرر را به همراه داشته باشند.

بنابراین با دنبال کردن فعالیت نهنگ‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند این فرصت را داشته باشند تا به اطلاعات دسته اول دسترسی پیدا کرده و محدوده‌های مناسب ورود و خروج معاملات را زودتر از دیگر سرمایه‌گذاران شناسایی کنند. به‌عنوان مثال، در زمانی که روند قیمتی یک ارز دیجیتال نزولی است، نهنگ‌ها و سازمان‌ها ممکن است که خرید را افزایش داده و موجودی خود را بیشتر کنند. این موضوع یک سیگنال صعودی به شمار می‌رود؛ زیرا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بزرگ بازار پیش‌بینی برگشت قیمت را دارند.

با این حال سیگنال نهنگ‌ها همواره نمی‌تواند درست باشد و حتی در برخی زمان‌ها از عمد گمراه‌کننده هستند. به‌عنوان مثال، در شرایطی که اکثر سرمایه‌گذاران انتظار ادامه روند صعودی را دارند، نهنگ‌ها می‌توانند با فروش سنگین میان سرمایه‌گذاران ترس ایجاد کنند و قیمت را برای مدت زمان کوتاهی کاهشی کنند. پس از کاهش قیمت، نهنگ‌ها دوباره ارز‌های دیجیتال مورد نیاز خود را با قیمت کمتر خریداری می‌کنند و از این راه سود خود را افزایش می‌دهند.

بررسی فعالیت نهنگ‌ها می‌تواند این دستکاری‌های بازار را نمایان کند و به هوشیاری بیشتر در زمان ثبت معاملات در بازار ارز‌های دیجیتال منجر شود. ورود یا خروج مشکوک حجم قابل توجهی از سرمایه توسط نهنگ‌ها همواره نشانه‌ای برای سرمایه‌گذاران است تا احتیاط بیشتری داشته باشند و چرایی رخ دادن آخرین تغییرات حجم معاملات را بررسی کنند. فعالیت نهنگ‌ها همچنین می‌تواند میزان سلامت یک شبکه بلاک‌چینی را نشان دهد. معمولا برای ارز‌های دیجیتال مطرح و شناخته‌شده بازار نفوذ نهنگ‌ها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند؛ درحالی‌که در پروژه‌های کلاه‌برداری و ضعیف بازار همواره نهنگ‌ها حجم قابل توجهی از توکن‌های در گردش را در اختیار دارند. هرچه سهم نهنگ‌ها از موجودی توکن یک پروژه بلاک‌چینی بیشتر باشد، قدرت و نفوذ آنها افزایش پیدا می‌کند و این قدرت را خواهند داشت تا در هر زمان نوسانات قیمتی را رقم بزنند.

البته نهنگ‌ها در بازار ارز‌های دیجیتال مزایای خود را نیز دارند و با افزایش حجم معاملات و ارزش بازار، توجهات بیشتری را به این دارایی‌های بلاک‌چینی جلب می‌کنند. با این حال، در بسیاری از زمان‌ها غذای این نهنگ‌ها سرمایه‌گذاران خرد بازار است و بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار که تحقیق و بررسی کافی را ندارند، در نهایت قربانی نوسان‌گیری و دستکاری‌های قیمت نهنگ‌ها می‌شوند. در این بین اما، چسبک ماهی‌های بازار از فعالیت نهنگ‌ها برای دستیابی به اطلاعات مهم و کاربردی برای ثبت معاملات پرسود بهره می‌برند.