مسیر روشن شیبا اینو

 شیبا اینو در میان میم‌کوین‌‌‌های بازار بیشترین میزان توسعه و پیشرفت را طی سال‌های گذشته تجربه کرده است و کاربران علاقه‌‌‌مند به شیبا شاهد موارد جذابی مانند عرضه بلاک‌چین و بازی اختصاصی بودند. با آغاز سال۲۰۲۴ به نظر می‌‌‌رسد که این روند ادامه پیدا می‌‌‌کند؛ زیرا اخیرا مدیر بازاریابی اکوسیستم این ارز دیجیتال از نقشه راه ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ شیبا رونمایی کرده است.

 آینده درخشان شیبا

سه ماه اول سال۲۰۲۴ برای میم‌کوین‌‌‌ها پرسود بوده است و گزارش‌ها نشان می‌دهند که پس از سال۲۰۲۱ محبوبیت این ارز‌‌‌های دیجیتال دوباره در اوج قرار دارد. البته درحالی‌که میم‌کوین‌‌‌های جدید موفق به ثبت رشد‌‌‌های شدید قیمتی شده‌‌‌اند، میم‌کوین‌‌‌های محبوب قدیمی مانند دوج‌کوین و شیبا اینو افزایش‌‌‌های قابل توجه قیمتی را ثبت نکرده‌‌‌اند. شرایطی که ممکن است برای شیبا تغییر کند؛ زیرا لوسی، مدیر بازاریابی اکوسیستم شیبا اینو از برنامه توسعه دوساله جذاب این ارز رونمایی کرده است. 

در نخستین تغییر، به‌روزرسانی ۱.۷۵ برای صرافی غیرمتمرکز شیبا سوآپ نزدیک است و قرار است به‌عنوان یک به‌روزرسانی ابتدایی برای ارتقای مهم و بزرگ ۲.۰ عمل کند. اضافه شدن ویژگی‌‌‌های پیشرفته برای معاملات ارز‌‌‌های دیجیتال، روش‌های جدید تامین نقدینگی و ارائه ابزار‌‌‌های مختلف مانند سیستم ردیابی و جمع‌آوری اخبار، نمودار و داده‌ها از جمله مواردی هستند که کاربران این صرافی غیرمتمرکز اکوسیستم شیبا اینو در طی دو سال آینده خواهند دید.  رشد و محبوبیت شیبا سوآپ می‌تواند بر میزان تقاضای توکن شبکه، افزایش فعالیت و پرداخت کارمزد‌‌‌ها تاثیرگذار باشد که نوسانات قیمتی شیبا اینو را به دنبال دارد.

طرفداران شیبا به زودی شاهد عرضه یک پلتفرم جدید به نام شیبا هاب نیز خواهند بود. اگرچه هم اکنون جزئیات زیادی پیرامون این پلتفرم منتشر نشده است، اما به نظر می‌‌‌رسد شیبا هاب قرار است به‌عنوان مرکزی برای گردهمایی و همکاری جامعه شیبا عمل کند و به یکپارچه‌‌‌سازی خدمات و ویژگی‌‌‌های مختلف اکوسیستم شیبا اینو منجر شود. انجمن‌‌‌ها، محتوای آموزشی و ادغام سرویس‌‌‌های متنوع مانند متاورس شیبا از جمله مواردی هستند که ممکن است در شیبا هاب ارائه شوند. 

لوسی همچنین در پست منتشرشده خود در شبکه‌های اجتماعی پیرامون جدیدترین توکن اکوسیستم شیبا صحبت کرد و پس از  SHIB، BONE و LEASH، TREAT جدیدترین عضو این شبکه خواهد بود. TREAT  قرار است به‌عنوان توکن پاداش در شبکه شیبا اینو فعالیت کند و به ازای مشارکت در فرآیند استیکینگ و تامین نقدینگی به کاربران داده شود . TREAT همچنین به‌عنوان توکن حاکمیتی و ابزاری برای پرداخت کارمزد‌‌‌ها در بلاک‌چین لایه۳ آتی شیبا کاربرد خواهد داشت.  بنابراین عرضه توکن جدید شیبا اینو اهمیت زیادی دارد؛ زیرا علاوه بر ارائه حق رای به کاربران در راستای توسعه و پیشرفت اکوسیستم، تراکنش‌‌‌ها و تعاملات کاربران شیبا را با برنامه‌های غیرمتمرکز تسهیل می‌‌‌کند.

همچنین در خبر جذابی برای علاقه‌‌‌مندان به شیبا اترنیتی، قرار است به زودی مدل کسب درآمد به این بازی اضافه شود. بنابراین در آینده نزدیک بازیکنان شیبا اترنیتی قادر خواهند بود تا علاوه بر بازی و سرگرمی، توکن‌دیجیتال به‌دست آورده و آنها را برای کسب درآمد به فروش برسانند.  شیبا اترنیتی یک بازی موبایل کارتی است که در آن بازیکنان می‌توانند با یکدیگر و با کارت‌‌‌های شیبا رقابت کنند. درحالی‌که این بازی از مدت‌ها پیش در اختیار علاقه‌‌‌مندان قرار گرفته است، اما تا به امروز امکان کسب درآمد در آن امکان‌‌‌پذیر نبود.

اضافه شدن مدل کسب درآمد به این بازی می‌تواند به محبوبیت بیشتر شیبا اترنیتی و افزایش کاربران اکوسیستم شیبا منجر شود.  به نظر می‌‌‌رسد پروژه متاورسی شیبا اینو نیز همچنان در حال توسعه است و پس از راه‌‌‌اندازی بازار خرید و فروش زمین‌‌‌های مجازی آن در سال۲۰۲۲، برنامه‌‌‌ریزی شده است تا طی چند سال آینده پلتفرم واقعیت مجازی مورد انتظار شیبا عرضه شود. تعامل با دیگر کاربران، انجام معاملات مالی و بازی و سرگرمی از جمله فعالیت‌‌‌هایی است که در این متاورس قابل انجام خواهند بود. 

پس از عرضه شبکه لایه۲ شیباریوم، توسعه شبکه لایه۳ شیبا با جذب سرمایه ۱۲میلیون دلاری نیز ادامه دارد و برنامه‌‌‌ریزی شده است تا در سه ماه سوم سال۲۰۲۴ فاز آزمایشی این شبکه آغاز شود. هدف این شبکه جدید، ارتقای حریم خصوصی تراکنش‌‌‌ها از طریق رمزنگاری پیشرفته، افزایش سرعت تراکنش‌‌‌ها و کاهش کارمزد و هزینه‌ها است. راه‌‌‌اندازی شبکه لایه۳ شیبا همراه با عرضه و ادغام توکن TREAT خواهد بود که به گسترش هرچه بیشتر اکوسیستم شیبا اینو منجر خواهد شد. 

همراه با عرضه این شبکه لایه۳، تیم شیبا اینو قصد پیاده‌‌‌سازی یک سازمان مستقل غیرمتمرکز را دارند. این سازمان دیجیتال به کاربران و علاقه‌‌‌مندان این امکان را می‌دهد تا در روند توسعه و پیشرفت شبکه حق رای داشته باشند که افزایش مشارکت جامعه و بهبود فرآیند تصمیم‌گیری و اجرای تغییرات را در اکوسیستم شیبا به دنبال خواهد داشت.  با وجود این برنامه توسعه جذاب، لازم به ذکر است که برای اکثر موارد مانند متاورس هنوز تاریخ عرضه دقیقی مشخص نشده است. همچنین قابل پیش‌‌‌بینی است که در ادامه سال و تحت تاثیر عوامل مختلفی جزئیات برخی از این برنامه‌های اعلام‌شده تغییر کنند یا توسعه برخی موارد به‌‌‌طور کلی متوقف شوند. به همین دلیل مهم است که علاقه‌‌‌مندان شیبا اینو صرفا براساس وعده‌های داده شده سرمایه‌‌‌گذاری خود را آغاز نکنند و از ریسک خرید و فروش شیبا و به‌‌‌طور کلی ارز‌‌‌های دیجیتال غافل نشوند.

احتمال رشد قیمت

درحالی‌که ادامه توسعه اکوسیستم شیبا اینو و معرفی خدمات جدید همواره به‌عنوان سیگنالی مثبت در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند افزایش‌‌‌های قیمتی را به دنبال داشته باشد، اما تضمینی برای شکل‌‌‌گیری روند صعودی وجود ندارد. شیبا اینو تا به امروز بار‌‌‌ها نشان داده است که مانند اکثر ارز‌‌‌های دیجیتال بازار تحت تاثیر روند قیمت بیت‌‌‌کوین قرار دارد و در صورتی که محبوب‌‌‌ترین ارز دیجیتال بازار سقوط قیمتی را تجربه کند، هیچ میزان از رشد و توسعه اکوسیستم نمی‌تواند از کاهش ارزش شیبا اینو جلوگیری کند.  با وجود تمام توسعه و پیشرفتی که طی سال‌های گذشته اکوسیستم شیبا اینو داشته است، این ارز همچنان به‌عنوان یک میم‌کوین شناخته می‌شود و بسیاری آن را دارای ارزش ذاتی نمی‌‌‌دانند.

عرضه شبکه شیباریوم این موضوع را به خوبی نشان داد و در حالی که یکی از مهم‌ترین تغییرات ارز دیجیتال شیبا اینو به شمار می‌‌‌رفت، اما نتوانست افزایش‌‌‌های شدید قیمتی را برای آن رقم بزند. بنابراین درحالی‌که ادامه رشد و توسعه شیبا اینو می‌تواند به حفظ جایگاه برتر آن در بازار کمک کند و نوسانات قیمتی را رقم بزند، اما تضمینی برای رخ دادن افزایش‌‌‌های شدید قیمتی نیستند و سرمایه‌‌‌گذاران این میم‌کوین محبوب بازار ممکن است در طول سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ کاهش‌‌‌های قابل توجه قیمتی را نیز تجربه کنند.