نات‌کوین؛ نزدیک‌تر از همیشه

نات‌کوین از جمله پروژه‌های جذاب و جدید به‌شمار می‌رود که به‌عنوان یک بازی کلیکی در پیام‌رسان تلگرام عرضه و موفق شد تا تنها طی چند ماه با جذب بیش از ۲۵‌میلیون بازیکن، به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی بازار تبدیل شود. یکی از تفاوت‌‌‌‌‌های مهم نات‌کوین با دیگر پروژه‌های بلاک‌چینی بازار در این است که تجربه بازی آن به‌طور کاملا رایگان امکان‌پذیر است و کاربران برای استخراج نات‌کوین نیازی به پرداخت هزینه‌ای ندارند.درحالی‌که استخراج نات‌کوین در ابتدای مسیر سودی را برای کاربران به‌همراه نداشت، اما به‌نظر می‌رسد که به‌زودی این شرایط تغییر می‌کند زیرا تیم این پروژه تاریخ حدودی عرضه توکن نات‌کوین را اعلام کرده‌‌‌‌‌اند.  اعلام این تاریخ تنها خبر مهم منتشرشده پیرامون نات‌کوین طی چند روز گذشته نبوده و برنامه‌‌‌‌‌ریزی شده‌است که فاز‌دوم و مهم این پروژه به‌زودی آغاز شود. جذابیت نات‌کوین هم‌اکنون در بالاترین حد خود قرار دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان این بازی در حال آماده‌‌‌‌‌سازی کیف‌پول خود برای فروش موجودی و کسب سود هستند.

نزدیک‌شدن به زمان موردانتظار

با آغاز سال‌نوی میلادی، عرضه یک بازی جدید به‌نام نات‌کوین در پیام‌رسان تلگرام سر و صدای زیادی به‌پا کرد زیرا به بازیکنان این امکان را می‌داد تا با انجام یک فرآیند ساده سکه دیجیتال استخراج کنند. در نتیجه استقبال ‌میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان از این بازی، در همان هفته‌های اولیه فعالیت ‌میلیارد‌‌‌‌‌ها سکه نات‌کوین استخراج شد و در اختیار کاربران قرارگرفت، با این حال این سکه‌‌‌‌‌ها واقعی‌نبودند و در فضای بلاک‌چین وجود نداشتند. در واقع بازی نات‌کوین تنها اعداد دیجیتال را به‌کاربران نمایش می‌داد و هنوز توکن بومی خود را عرضه نکرده بود. در آن زمان حتی تیم توسعه پروژه نیز بار‌‌‌‌‌ها به این موضوع اشاره کردند و برنامه‌‌‌‌‌ای را برای ساخت ارز دیجیتال نات‌کوین اعلام نکردند.

با این وجود بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان این بازی عرضه توکن را حتمی می‌دانستند و به همین دلیل به فعالیت خود برای استخراج نات‌کوین ادامه دادند. حال به‌نظر می‌رسد که این کاربران قرار است به‌زودی نتیجه زحمات خود را ببینند زیرا بالاخره پس از گذشت چندین ماه، تیم نات‌کوین تایید کردند که در هفته‌های آینده یک توکن واقعی را بر بستر شبکه تون راه‌اندازی و میان بازیکنان پخش خواهند کرد. با توجه به صحبت تیم توسعه نات‌کوین، عرضه ارز دیجیتال نات‌کوین در حال‌حاضر برای اواخر مارس یا ماه ‌‌‌‌‌آوریل برنامه‌‌‌‌‌ریزی شده‌است و بنابراین احتمالا بازیکنان ایرانی در فروردین سال‌جدید می‌توانند موجودی خود را به توکن واقعی بلاک‌چین تبدیل و معامله کنند.  با این حال توجه به این نکته اهمیت دارد که عرضه این توکن نمی‌تواند به‌معنای کسب سود تضمینی و هنگفت برای بازیکنان نات‌کوین باشد. در حال‌حاضر هیچکس نمی‌تواند قیمت دقیقی را برای ارز دیجیتال نات‌کوین پس از عرضه پیش‌بینی کند و آینده این پروژه در هاله‌‌‌‌‌ای از ابهام قرار دارد، درحالی‌که بسیاری در انتظار عرضه این ارز دیجیتال با قیمت مناسب هستند، برخی از تحلیلگران بازار نیز با اشاره به چگونگی افزایش محبوبیت نات‌کوین آن را بی‌‌‌‌‌ارزش می‌دانند.

ساده و نه‌چندان جذاب

نات‌کوین یک بازی ساده کلیکی است که در آن بازیکنان می‌توانند با ضربه‌زدن روی صفحه ارز نات را استخراج کنند. گیم پلی و ماهیت بازی نات‌کوین چندان سرگرم‌‌‌‌‌کننده نیست و طی سالیان گذشته صد‌‌‌‌‌ها بازی کلیکی دیگر عرضه شده‌اند که اکثر آنها از ویژگی‌های بهتر و جذاب‌‌‌‌‌تری نسبت به نات‌کوین برخوردار هستند،  بنابراین دلیل اصلی محبوبیت نات‌کوین بازی آن نیست و جذابیت این پروژه را می‌توان در توکن دیجیتال آن خلاصه کرد. تقریبا تمام بازیکنان نات‌کوین تنها به هدف استخراج توکن نات و فروش این ارز دیجیتال در راستای کسب سود فعالیت خود را در این بازی آغاز کردند.

این موضوع به‌عنوان زنگ خطری برای راه‌اندازی ارز دیجیتال آن عمل می‌کند و نشان‌دهنده سنگین‌شدن وزنه عرضه است. همانند دیگر ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال، قیمت نات‌کوین پس از راه‌اندازی براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد، بنابراین در شرایطی که تنها عرضه این ارز دیجیتال در حال افزایش است، توکن نات‌کوین ممکن است پس از راه‌اندازی به‌سرعت بی‌‌‌‌‌ارزش شود و فرصتی را برای حفظ یا افزایش قیمت پیدا نکند. البته این موضوع تنها یک احتمال است و ممکن است خریداران این ارز دیجیتال پس از عرضه نات‌کوین افزایش پیدا کنند و میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود.

این خریداران هم‌اکنون نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تیم توسعه نات‌کوین با عرضه یک بازار پیش از عرضه این فرصت را به علاقه‌مندان داده‌اند تا ارز نات را پیش از راه‌اندازی از استخراج‌‌‌‌‌کنندگان خریداری کنند.  بازار پیش از عرضه نات‌کوین؛ در واقع یک محیط معاملات همتا به همتا است که در آن بازیکنان موجودی خود را می‌توانند به‌صورت بسته‌‌‌‌‌های ۱۰ یا ۱۰۰‌میلیون توکنی به‌فروش برسانند. این بسته‌‌‌‌‌ها؛ در واقع توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی هستند که پس از عرضه نات‌کوین، آنها را می‌توان به ارز دیجیتال واقعی تبدیل کرد. هم‌اکنون براساس قیمت‌گذاری کاربران و سفارش‌های خرید و فروش انجام‌شده در این بازار، تقریبا هر یک‌میلیون نات‌کوین بین یک تا ۲ تون‌کوین ارزش دارد که با قیمت امروز این ارز دیجیتال، ارزش هریک‌میلیون نات‌کوین را به حدود ۳ تا ۵ دلار می‌رساند.

لازم به ذکر است این بازار موقت نات‌کوین ماهیتی مشابه با بازار توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی دارد و نحوه قیمت‌گذاری و انجام معاملات در آن با بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال بسیار متفاوت است. در این بازار سفارش‌های به‌صورت مزایده ثبت می‌شوند و قیمت هر یک‌میلیون نات‌کوین تحت‌تاثیر پیشنهادات خریداران متفاوت است، در نتیجه قیمت معامله‌شده نات‌کوین در این بازار نباید به‌عنوان قیمت واقعی این توکن معرفی شود و‌ در واقع این ارز دیجیتال هنوز قیمت‌گذاری نشده‌است. پس از راه‌اندازی توکن نات‌کوین، این ارز دیجیتال همانند دیگر ارز‌‌‌‌‌های بازار در صرافی‌‌‌‌‌ها معامله می‌شود و براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری خواهد شد، بنابراین پس از عرضه نات‌کوین بر بستر بلاک‌چین، این ارز دیجیتال می‌تواند قیمت کمتر یا بیشتری نسبت به قیمت معامله‌شده هم‌اکنون خود در بازار پیش از عرضه داشته‌باشد.

البته تنها راه فروش و معامله نات‌کوین این بازار پیش از عرضه نخواهد بود و تیم توسعه این پروژه اعلام کرده‌اند که پس از راه‌اندازی نات‌کوین، موجودی را مستقیم به کیف‌پول کاربران واریز خواهند کرد، در نتیجه کاربرانی که به آینده این ارز دیجیتال امیدوار هستند، می‌توانند فعلا صبر کنند تا این ارز را با قیمت واقعی در صرافی‌‌‌‌‌ها معامله کنند؛ قیمتی که ممکن است کمتر یا بیشتر از رقم امروزه آن باشد.  با توجه به اینکه فرآیند استخراج نات‌کوین هم‌اکنون نیازمند پرداخت هزینه نیست، امتحان این بازی ضرری ندارد و علاقه‌مندان تنها با صرف زمان می‌توانند نات‌کوین‌‌‌‌‌های بیشتری را به‌دست آورند و منتظر عرضه این ارز دیجیتال برای فروش موجودی خود باشند. توجه به این نکته اهمیت دارد که پس از عرضه، فرآیند استخراج نیز متوقف خواهد شد و بنابراین کاربران احتمالا تنها تا ماه فروردین فرصت دارند تا موجودی خود را افزایش دهند. علاوه‌بر آن، توکن سوزی نات‌کوین نیز آغاز شده‌است و کاربرانی که در طول بازه ۳۰ روز فعالیتی نداشته‌اند، به‌صورت روزانه سکه‌‌‌‌‌های خود را از دست می‌دهند.

 در نهایت استخراج‌‌‌‌‌کنندگان نات‌کوین مهم است به یاد داشته باشند که هیچ تضمینی برای قیمت‌گذاری مناسب نات‌کوین پس از عرضه وجود ندارد و ممکن است که فروش این ارز دیجیتال سود قابل‌توجهی را برای کاربران به‌همراه نداشته‌باشد.