سولانا و بهترین عملکرد بین بزرگان بازار

سولانا موفق‌ترین بازیابی صعودی قیمت بین ارزهای بزرگ بازار را به خود اختصاص می‌دهد و از کف ۸.۲۷دلاری دسامبر۲۰۲۲ (آذر۱۴۰۱) جهشی ۱۲۱۵درصدی را تجربه کرده است. قیمت این ارز دیجیتال در برابر بیت‌کوین نیز از کف ۰.۰۰۰۰۴۹۵۲واحدی مربوط به ۵ژوئن (۱۵خرداد) ۴۸۵درصد افزایش را داشته است. سولانا در سال۲۰۲۲ سقوطی ۹۵درصدی را تجربه کرده و یکی از بدترین عملکردهای آن سال را به خود اختصاص داده بود؛ سقوط به زیر ۱۰دلار که عمدتا تحت‌تاثیر ورشکستگی و رسوایی صرافی ارز دیجیتال FTX بود. رشد سولانا در سال۲۰۲۳، آن هم در شرایطی که دارایی‌های صرافی ورشکسته FTX در حال فروش است، نشان‌دهنده تاب‌آوری بالای این ارز دیجیتال، افزایش قابل‌توجه استفاده از برنامه‌های غیرتمرکز مبتنی بر این شبکه، افزایش تقاضا در بازار برای SOL و ثبات عملکرد بهتر شبکه در عین افزایش فعالیت‌ها در این بلاک‌چین است. تاکید سولانا و پروژه‌های وابسته به آن بر بهبود تجربه کاربری موبایل در استفاده از این اکوسیستم (یا به عبارتی حذف لزوم به استفاده از کامپیوتر) و مقیاس‌پذیری فوق‌العاده، باعث شده است تا کاربران و توسعه‌دهندگان جدید جذب این شبکه شوند و در نتیجه موقعیت این پروژه در بازار و میزان پذیرش آن رو به بهبود باشد.

صعود ۱۲۷۰درصدی ترون از پنج‌شنبه سیاه تا امروز

در جریان بازار نزولی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، ترون ۹۸درصد از ارزش خود را از دست داد. از زمان ثبت کف قیمتی ۰.۰۰۷۶دلار پس از سقوط بازار ارزهای دیجیتال به دنبال همه‌گیری کرونا در سراسر جهان اما، بهای TRX چیزی حدود ۱۲۷۰درصد رشد داشته است. بازدهی ۱۰۰درصد قیمت در سال۲۰۲۳ نیز بخشی از این بازیابی قابل‌توجه محسوب می‌شود.بازیابی خیره‌کننده ترون تا حد زیادی تحت‌تاثیر عملکرد قوی این اکوسیستم در فضای امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) است. ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در شبکه ترون از ۳۰میلیون TRX مربوط به آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) به بیش از ۷۶میلیارد TRX (معادل ۸میلیارد دلار) در دسامبر (آذر) سال جاری افزایش یافته است.

علاوه‌بر این، ترون اقداماتی هم در جهت سوزاندن توکن در این شبکه داشته است که در کنار افزایش ارزش دارایی‌های قفل‌شده در این اکوسیستم، عرضه فعال TRX را کاهش داده است. شبکه ترون بزرگ‌ترین میزبان استیبل‌کوین پرطرفدار تتر محسوب می‌شود و بیشتر نصف تمام تترهای موجود در بازار، یعنی حدود ۴۹میلیارد دلار بر بستر بلاک‌چین ترون جابه‌جا می‌شود که مزیت مهمی برای این شبکه در مقایسه با رقبا به حساب می‌آید.

آوالانچ با جهش ۳۷۰درصدی

قیمت آوالانچ از زمان ثبت کف ۸.۶۵دلاری در سپتامبر (شهریور) امسال حدود ۳۷۰درصد افزایش یافته است.این بازیابی پس از ریزش ۹۴.۲۵درصد قیمت رخ داد که یکی از بزرگ‌ترین ریزش‌های قیمت بین ارزهای دیجیتال در جریان بازار نزولی اخیر محسوب می‌شود. نکته جالب‌توجه درباره آوالانچ این است که بازیابی قیمت این ارز دیجیتال در حالی رخ داد که نزدیک به ۱۹میلیون واحد AVAX در نیمه دوم سال۲۰۲۳ آزاد شد. این مساله نشان می‌دهد که بازار به‌خوبی عرضه اضافه آوالانچ را جذب کرده است. با وجود این، شاخص‌های مربوط به شبکه، تقاضای ضعیفی را برای این ارز دیجیتال نشان می‌دهند. برای نمونه، ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در اکوسیستم آوالانچ از ۵۵میلیون AVAX سپتامبر (شهریور) به ۲۳میلیون واحد در دسامبر (آذر) سال جاری کاهش یافته است.