اعتیاد؛ بلای سرمایه‌سوز

هم‌اکنون بسیاری از معامله‌گران ارز‌های دیجیتال به این اعتیاد دچار هستند و اکثر آنها حتی از این موضوع خبر ندارند؛ شرایطی که اهمیت بررسی این اعتیاد و خطرات آن را افزایش می‌دهد. شناسایی هرچه زودتر این اعتیاد و اثرات مخرب آن، به افراد کمک می‌کند تا قبل از آنکه دیر نشده است به دنبال راهکار باشند و از آسیب زدن فعالیت در بازار پرنوسان و استرس‌زا ارز‌های دیجیتال بر زندگی روزمره خود جلوگیری کنند.

معاملات پرهزینه

اعتیاد به ارز‌های دیجیتال یک رفتار بیمارگونه و وسواسی برای معاملات مداوم این دارایی‌های بلاک‌چینی است. این اعتیاد تنها محدود به ارز‌های دیجیتال نیست و دیگر دارایی‌های بلاک‌چینی مانند توکن‌های غیرمثلی یا فعالیت در برنامه‌های غیرمتمرکز را نیز شامل می‌شود. اعتیاد به ارز‌های دیجیتال محدود به معاملات و سرمایه‌گذاری نیست و بررسی مداوم و وسواسی نمودار‌های قیمتی و اخبار نیز به‌عنوان رفتار‌های اعتیادآور به شمار ‌می‌روند.اعتیاد به ارز‌های دیجیتال یکی از خطرناک‌ترین مسائل در صنعت بلاک‌چین به شمار می‌رود. معاملات ارز‌های دیجیتال به‌طور کلی یک فعالیت پرریسک است و درحالی‌که دیدن رشد‌های ناگهانی و شدید قیمت‌ها جذاب است، تماشای سقوط و از بین رفتن سرمایه می‌تواند برای فرد ویرانگر باشد. معامله‌گران ارز‌های دیجیتال به‌طور مداوم و در هر ساعت شبانه روز این احساسات را به‌طور مداوم تجربه می‌کنند؛ شرایطی که می‌تواند اثرات مخربی را بر ذهن و سبک زندگی افراد داشته باشد.

برخی کارشناسان اعتیاد به ارز‌های دیجیتال را مشابه اعتیاد به قمار می‌دانند؛ اعتیادی که می‌تواند باعث ایجاد انبوهی از مشکلات سلامتی شود و سرمایه‌گذاران را تحت فشار مالی قابل توجهی قرار دهد. فشاری که علاوه بر ضرر‌های مالی، بر تمام جنبه‌های زندگی شخصی فرد تاثیرگذار است.افرادی که به ارز‌های دیجیتال معتاد شده‌اند، بیش از حد در بازار زمان و انرژی صرف می‌کنند. در این اعتیاد با صرف نظر کردن از نیاز‌های زندگی شخصی، اکثر زمان و سرمایه شخص صرف بررسی نمودار‌های قیمتی، روند‌های بازار و معاملات ارز‌های دیجیتال می‌شود. این افراد در بسیاری از زمان‌ها برخلاف استراتژی معاملاتی خود نیز عمل می‌کنند و با تصمیم‌گیری در شرایط نامناسب، ضرر‌های بیشتری را در معاملات متحمل می‌شوند.

نوسانات شدید قیمتی ارز‌های دیجیتال یکی از عوامل اصلی و زمینه‌سازایجاد این اعتیاد در معامله گران بازار به شمار می‌آید. بازار ارز‌های دیجیتال بی‌ثبات است و با نوسانات عظیم و غیرمنتظره، به هزاران نفر در سراسر جهان کمک کرده است تا صد‌ها دلار خود را به میلیون‌ها دلار تبدیل کنند. چندی پیش در بازار میم‌کوین‌ها، شخصی در مدت کوتاهی موفق شد تا با خرید ۱۸۹دلار پله‌پله سرمایه خود را به بیش از یک‌میلیون دلار افزایش دهد. این میزان سود می‌تواند زندگی بسیاری را به کلی تغییر دهد و خوانندگان این متن نیز ممکن است هم اکنون به خرید و فروش ارز‌های دیجیتال ترغیب شده باشند.

این نوسانات بازار تاثیر عمیقی بر ذهن سرمایه‌گذاران دارند، تجربه معاملات موفق در بازار ارز‌های دیجیتال دوپامین و سایر هورمون‌های احساس خوب را آزاد می‌کند که به‌عنوان تشویق برای ثبت معاملات بیشتر عمل می‌کنند. شرایطی که مانند یک تله عمل می‌کند و باعث می‌شود تا منطق جای خود را به احساسات بدهد. همچنین برخلاف برخی باور‌ها، شکست در معاملات منجر به توقف فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال نمی‌شود و برعکس، بیشتر معامله گران در زمان شکست در یک معامله، به ثبت معاملات بعدی برای جبران ضرر ادامه می‌دهند. بنابراین در هر دو حالت سود و ضرر، معامله‌گران ممکن است به ادامه معاملات و فعالیت در بازار پرخطر ارز‌های دیجیتال ترغیب شوند. درحالی‌که کسب تجربه، افزایش مهارت ترید و تغییر استراتژی معاملاتی می‌تواند احتمال موفقیت در بازار را با ادامه فعالیت افزایش دهد، اما اکثر معامله‌گران بازار این روند را طی نمی‌کنند و همانند قماربازان تمام سرمایه خود را در مدت کوتاهی از دست می‌دهند.

توجه به این نکته اهمیت دارد که برخلاف بازار‌های مالی سنتی، بازار ارز‌های دیجیتال در هر زمانی باز است. بنابراین در بسیاری از مواقع سرمایه‌گذاران فرصت فکر و بررسی استراتژی معاملاتی را به خود نمی‌دهند و با ادامه دادن فعالیت، برای کسب سود‌های هنگفت و آرزو‌های دست نیافتنی خود در بازار تلاش می‌کنند.

اثرات و نشانه‌های اعتیاد

موفقیت در بازار ارز‌های دیجیتال نیازمند تحقیق و بررسی و اتخاذ تصمیمات معاملاتی درست است که پیش نیاز آنها، صرف زمان و انرژی کافی است. نکته مهم این است که ثبت معاملات پرسود به معنی صرف زمان بیشتر نسبت به دیگر معامله گران نیست، بلکه استفاده اصولی و درست از زمان و انرژی است.بنابراین افراد معتاد به معاملات ارز‌های دیجیتال تفاوت‌های مهمی با معامله‌گران حرفه‌ای بازار دارند که اولین و مهم‌ترین آن، ناتوانی در توقف معاملات است. درحالی‌که معامله‌گران حرفه‌ای بازار ممکن است به دلایل مختلفی به مدت چندین روز تا چندین هفته به فعالیت و معاملات خود در بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال پایان دهند، انجام این کار برای معتادان ارز‌های دیجیتال غیرممکن است.اعتیاد به ارز‌های دیجیتال همچنین جذابیت و علاقه به دیگر سرگرمی مانند وقت گذراندن با دوستان را کاهش می‌دهد. شرایطی که به هم خوردن تعادل بین کار و زندگی معامله‌گران معتاد را رقم می‌زند.

استفاده از پس‌انداز، پولی که برای اجاره کنار گذاشته شده است یا پول قرض گرفته‌شده برای باز کردن موقعیت‌های معاملاتی جدید در بازار ارز‌های دیجیتال از جمله دیگر نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد شخصی به معاملات این دارایی‌ها معتاد شده است.مانند اعتیاد به قمار یا مواد، اعتیاد به ارز‌های دیجیتال با مسائل مربوط به سلامت روان مرتبط است و می‌تواند بر زندگی معامله‌گر و خارج از بازار تاثیر بگذارد.بزرگ‌ترین تاثیر اعتیاد ارز‌های دیجیتال، بر سلامت روان شخص است و می‌تواند به افسردگی و اضطراب منجر شود. ترکیب این احساسات با شکست در معاملات، از بین رفتن سرمایه و روابط شخصی می‌تواند خطرناک باشد و حس ناامیدی و حتی افکار خودکشی را ایجاد کند.اعتیاد به معاملات ارز‌های دیجیتال همچنین اثرات مخربی را برای مسائل مالی فرد دارد. اکثر معاملات افراد معتاد به ارز‌های دیجیتال به ضرر مالی ختم می‌شود و فرد توانایی خود را برای مدیریت سرمایه و پس‌انداز از دست می‌دهد. شرایطی که در نهایت افزایش بدهی و از بین رفتن سرمایه را به همراه دارد.

اعتیاد ارز‌های دیجیتال به روابط خانوادگی و اجتماعی فرد نیز آسیب می‌زند و می‌تواند منجر به نابودی دوستی‌ها، فرصت‌های شغلی و شکست رابطه عاطفی شود. این اعتیاد حتی می‌تواند مسیری به سوی مصرف مواد باشد. افراد مبتلا به اعتیاد ارز‌های دیجیتال معمولا احساس شرم و ناامیدی دارند؛ شرایطی که ممکن است آنها را به پناه بردن به مواد مخدر سوق دهد.البته گرفتار شدن در اعتیاد ارز‌های دیجیتال پایان مسیر نیست و راه‌های زیادی برای مبارزه با این اعتیاد وجود دارند. دریافت مشاوره و درخواست کمک از اعضای خانواده و دوستان می‌تواند اولین قدم برای بهبود شرایط باشد تا بر فعالیت‌های معامله‌گر نظارت داشته باشند و به او برای کاهش فعالیت در بازار کمک کنند.همچنین افراد می‌توانند با تعیین یک برنامه معاملاتی و ساعت‌های مشخص برای فعالیت، مرز و محدودیت‌های واضحی را برای معاملات ارز‌های دیجیتال خود تعیین کنند.

در این روش، معامله‌گر همانند یک کار تمام‌وقت باید تنها در آن ساعت‌ها قیمت‌ها را بررسی کند و معاملات خود را ثبت کند. هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار به این شکل فعالیت می‌کنند و برای موفقیت در بازار ارز‌های دیجیتال الزامی بر فعالیت در هر ساعت شبانه‌روز نیست.آخرین تلاش و راه‌حل می‌تواند پاک کردن برنامه‌ها و حذف حساب کاربری در پلتفرم‌های معاملاتی باشد. برای برخی افراد، خروج کامل از بازار ارز‌های دیجیتال و توقف کامل معاملات بهترین کاری است که می‌توانند برای بهبود شرایط زندگی خود انجام دهند.

امروزه با گسترش معاملات ارز‌های دیجیتال و افزایش روزافزون تعداد معامله‌گران این دارایی‌های بلاک‌چینی، توجه به نشانه‌های اعتیاد اهمیت بسیاری پیدا کرده است و توانایی تشخیص علائم اعتیاد در خود و دوستان، می‌تواند به فعالیت سالم‌تر در این بازار پرخطر منجر شود و از رخ دادن بحران‌های سلامت و مالی در زندگی‌ها جلوگیری کند.