آخرین بیت

بیت‌کوین عرضه محدودی دارد و در نهایت تنها ۲۱میلیون بیت‌کوین در جهان وجود خواهد داشت. بنابراین شبکه تا ابد نمی‌تواند بیت‌کوین‌های جدید را به استخراج‌کنندگان پاداش دهد و در نهایت روزی این روند به پایان می‌رسد. این موضوع به خودی خود خبر بدی برای بیت‌کوین نیست؛ زیرا عرضه محدود یکی از دلایل اصلی کمیابی و ارزشمندی این ارز دیجیتال به شمار می‌رود و در صورتی که بیت کوین عرضه نامحدود داشت، دیگر این ارز دیجیتال نمی‌توانست ماهیت ذخیره و انتقال ارزش امروزه را داشته باشد. نکته جالب درباره عرضه بیت‌کوین این است که با وجود استخراج بیش از ۹۳درصد از موجودی کل بیت‌کوین‌ها، به لطف مکانیزم هاوینگ و نصف شدن دوره‌ای پاداش استخراج‌کنندگان هنوز حدود یک‌قرن تا استخراج آخرین بیت‌کوین زمان باقی مانده است.با این حال، با نزدیک شدن هاوینگ چهارم و کاهش بیشتر پاداش استخراج‌کنندگان باری دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره واکنش و شرایط بیت‌کوین پس از پایان مکانیزم استخراج آغاز شده است. شرایطی که برخلاف برخی تصورات ممکن است برای بیت‌کوین چندان بد نباشد.

چرایی انجام استخراج بیت‌کوین

برای درک بهتر اثراتی که پایان فرآیند استخراج بر بیت‌کوین خواهد گذاشت، آشنایی با فرآیند استخراج ارز دیجیتال و چرایی انجام آن ضروری است. شبکه بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است که به‌صورت مستقل و به کمک مکانیزم اجماع اثبات کار فعالیت می‌کند. هسته اصلی این مکانیزم، فرآیند استخراج است. استخراج‌کنندگان با حل معادلات پیچیده ریاضی، بلاک‌های جدید را به زنجیره بلاک چینی بیت‌کوین اضافه می‌کنند که منجر به پردازش تراکنش‌ها و افزایش امنیت شبکه می‌شود. حل این معادلات پیچیده در زمان کوتاه برای ذهن انسانی غیرممکن است و به همین دلیل از قدرت پردازشی رایانه‌ها استفاده می‌شود. اما روشن ماندن و استفاده از رایانه‌ها انرژی مصرف می‌کند که هزینه استخراج‌کنندگان را افزایش می‌دهد.

بنابراین هرکسی توانایی و سرمایه مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین را ندارد و استخراج‌کنندگان برای مشارکت در مکانیزم اثبات کار نیاز به انگیزه و دلیل دارند.یکی از این انگیزه‌ها، حمایت از تمرکززدایی است. ارز‌های دیجیتال جایگزین غیرمتمرکز برای سیستم‌های مالی متمرکز سنتی هستند. افراد با مشارکت در استخراج، به این تمرکززدایی کمک و اطمینان حاصل می‌کنند که شبکه در برابر سانسور و کنترل مقاوم است. فعالیت این افراد همچنین امنیت شبکه را افزایش می‌دهد که منجر به اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران به آینده ارز دیجیتال می‌شود. درحالی‌که برای برخی استخراج‌کنندگان این آرمان‌ها در راستای ایجاد یک شبکه ایمن مورد استفاده میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کافی است، اما درنهایت دلیل اصلی فعالیت اکثر استخراج‌کنندگان کسب سود است. به‌ویژه در روز‌های اولیه استفاده از ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین، بسیاری از استخراج‌کنندگان به هدف کسب سود قابل توجه فعالیت خود را آغاز کردند.

شرایطی که ۱۴سال بعد از عرضه بیت‌کوین نیز تغییر نکرده و کسب سود از استخراج ارز دیجیتال دلیل اصلی روشن شدن دستگاه‌های استخراج در سراسر جهان است. استخراج‌کنندگان به ازای فعالیت انجام شده خود از شبکه بیت‌کوین‌های جدید را پاداش می‌گیرند که می‌توانند آنها را در همان زمان به فروش برسانند یا موجودی خود را در انتظار افزایش‌های قیمتی نگه دارند.

با توجه به اینکه تقریبا تمام استخراج‌کنندگان در راستای کسب سود فعالیت می‌کنند، قطع پاداش می‌تواند به معنی پایان فعالیت استخراج‌کنندگان بیت‌کوین باشد. شرایطی که مشکلات بزرگی را برای این ارز دیجیتال ایجاد خواهد کرد.اما برخلاف برخی تصورات، استخراج آخرین بیت‌کوین به معنی قطع پاداش استخراج‌کنندگان نیست؛ زیرا شبکه این ارز دیجیتال علاوه بر پاداش بیت‌کوین‌های جدید به استخراج‌کنندگان، کارمزد دریافتی از تراکنش‌های انجام شده کاربران را نیز به استخراج‌کنندگان پرداخت می‌کند.

جایگزینی برای درآمد

درآمد استخراج‌کنندگان از کارمزد تراکنش‌ها، به میزان استفاده از بیت‌کوین و شبکه آن بستگی دارد. در زمان بازار‌های صعودی، تقاضا برای بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند و کاربران بیشتری به بازار ارز‌های دیجیتال وارد می‌شوند. بنابراین تراکنش‌های بیشتری انجام می‌شود و درآمد استخراج‌کنندگان از این منبع افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که در بازار صعودی سال۲۰۱۸ مشاهده شد، درآمد حاصله از کارمزد‌های تراکنش حتی می‌تواند بیش از ۴۰درصد از درآمد کل استخراج‌کنندگان را به خود اختصاص دهد.

به همین دلیل برخی از کارشناسان و علاقه‌مندان بیت‌کوین بر این عقیده هستند که به مرور زمان و با افزایش استفاده از بیت‌کوین، وابستگی استخراج‌کنندگان به سود پاداش استخراج کاهش پیدا می‌کند و کارمزدهای تراکنش به منبع درآمد اصلی آنها تبدیل می‌شود. این شرایط هم اکنون در داده‌ها نیز مشخص است و درحالی‌که در سال‌های ابتدایی عرضه بیت‌کوین کارمزد‌های تراکنش کمتر از ۰.۵درصد از درآمد استخراج‌کنندگان را تشکیل می‌داند، این عدد هم اکنون در نزدیکی ۲ تا ۵درصد در روز‌های معمولی و تا ۴۵درصد در روز‌های خوب نوسان دارد. در این دیدگاه، به مرور زمان استفاده از بیت‌کوین در سراسر جهان رواج پیدا می‌کند و مردم در سراسر جهان به‌طور روزانه و برای تراکنش‌های خرد و بزرگ از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. در این شرایط، استخراج‌کنندگان دیگر محتاج پاداش استخراج شبکه نیستند و می‌توانند از کارمزد تراکنش‌ها درآمد کافی را داشته باشند.

بنابراین اگرچه پاداش‌های استخراج متوقف می‌شود؛ اما برخی کارشناسان انتظار دارند تا حجم تراکنش‌ها تا آن زمان به‌طور تصاعدی افزایش یافته باشد و استخراج بیت‌کوین همچنان سودآور و پایدار باقی بماند. البته این دیدگاه مخالفان خود را نیز دارد؛ زیرا همان‌طور که افزایش استفاده از بیت‌کوین به معنی افزایش سود به‌دست‌آمده از کارمزد تراکنش‌ها است، کاهش استفاده از بیت‌کوین نیز این درآمد را کاهش می‌دهد. بیت‌کوین در شرایط حال حاضر جهان نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه می‌کند و در آینده‌ای که دیگر بیت‌کوینی برای استخراج باقی نمانده است، این نوسانات می‌تواند با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

در چنین شرایطی، استخراج‌کنندگانی که برای کسب درآمد محدود به کارمزد تراکنش‌ها هستند نیز با نوسانات در میزان درآمد خود مواجه می‌شوند. شرایطی که ایده‌آل نیست و می‌تواند منجر به خاموش و روشن شدن مداوم دستگاه‌ها در نقاط مختلف جهان شود. لبته علاوه بر کارمزد‌های تراکنش، استخراج‌کنندگان می‌توانند از افزایش ارزش بیت‌کوین نیز سود ببرند. با توقف پاداش استخراج و عدم عرضه بیت‌کوین‌های جدید، کمیابی این ارز دیجیتال بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و در نهایت رشد شدید قیمتی بیت‌کوین‌های قدیمی شود.

موضوعی که می‌تواند درآمد قابل توجهی را برای هولدر‌های این ارز دیجیتال به همراه داشته باشد، هولدر‌هایی که بخش بزرگی از آنها استخراج‌کنندگان هستند. این درآمد می‌تواند استخراج‌کنندگان را به ادامه فعالیت پس از پایان پاداش استخراج تشویق کند.  علاوه بر آن، فناوری بلاک‌چین طی ۱۰سال گذشته تغییرات و بهبود‌های بزرگی را به خود دیده است و تا استخراج آخرین بیت‌کوین نیز این احتمال وجود دارد که راه‌حل‌ها و ابزار‌های جدیدی برای این ارز دیجیتال ارائه شوند که فرآیند استخراج را برای همه مشارکت‌کنندگان کارآمدتر و اقتصادی‌تر کنند. در این بین نباید فراموش شود که پایان پاداش استخراج بیت‌کوین ممکن است تا سال۲۱۴۰ به طول انجامد. بنابراین با وجود برخی دیدگاه‌های مثبت درباره آینده بیت‌کوین، پیش‌بینی ۱۰۰سال آینده هر فناوری و تکنولوژی مورد استفاده امروزه بشر دشوار است.

جهان طی ۱۰۰سال گذشته به‌شدت تغییر کرده است و ۱۰۰سال آینده نیز با سرعت بیشتری جهان و نحوه تعامل و زندگی روزمره انسان‌ها تغییر پیدا خواهد کرد. اینکه در آن زمان ارز‌های دیجیتال همچنان وجود داشته باشند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و حتی این احتمال وجود دارد که بیت‌کوین قبل از رسیدن به حداکثر عرضه خود به‌طور کامل از یاد‌ها فراموش و از معاملات مالی کنار گذاشته شود. در نتیجه آینده موفق یا شکست‌خورده بیت‌کوین بیش از آنکه وابسته به فعالیت استخراج‌کنندگان و زمان استخراج آخرین بیت‌کوین باشد، به میزان محبوبیت و کاربرد‌های آن در زندگی روزمره جوامع مختلف بشری بستگی دارد. تا زمانی که بیت‌کوین مورد استفاده کاربران باشد و به‌عنوان ارزی محبوب در بازار شناخته شود، استخراج‌کنندگان نیز به فعالیت و حمایت خود از این ارز ادامه خواهند داد و راه‌های خود را برای کسب درآمد پیدا می‌کنند.