امروزه ده‌‌‌‌‌‌‌‌ها کیف‌پول متنوع عرضه شده‌اند که هرکدام به نحو مختلفی فعالیت می‌کنند و کیف‌پول صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌، نرم‌افزاری، موبایل و سخت‌افزاری یا فیزیکی از جمله انواع محبوب کیف‌پول‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌شمار می‌روند.  درحالی‌که دسترسی و استفاده از کیف‌پول‌های صرافی، نرم‌افزاری و موبایل راحت‌‌‌‌‌‌‌‌تر است، اما همواره خطر هک و سرقت دارایی‌ها این کیف‌پول‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تهدید می‌کند. کیف‌پول‌های سخت‌افزاری در پاسخ به این چالش عرضه شده‌اند که به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران این امکان را می‌دهند تا دارایی‌های خود را در یک دستگاه فیزیکی و کاملا تحت‌کنترل خود نگهداری کنند.

در این بین، لجر به‌عنوان امن‌ترین روش، موفق شده‌است تا به‌نامی محبوب و مورد اعتماد کاربران تبدیل شود. یک کیف‌پول سخت‌افزاری که نگهداری ارز‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال را در یک دستگاه پیشرفته فیزیکی امکان‌پذیر کرده‌است، اما هم‌اکنون با راه‌اندازی سرویس جدیدی به‌نام لجر ریکاور، موجی از خشم و انتقاد نسبت به این کیف‌پول روانه شده‌است.

 معرفی لجر ریکاور

مسیر شرکت لجر از سال‌۲۰۱۴ آغاز می‌شود، زمانی‌که هشت متخصص امنیت برای ایجاد راه‌حل‌‌‌‌‌‌‌‌های ایمن نگهداری و استفاده از ارز‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال همکاری خود را شروع کردند.

این شرکت با عرضه دو کیف‌پول سخت‌افزاری لجر نانو اس و لجر نانو ایکس در سراسر جهان به موفقیت رسید ‌و این دو کیف‌پول سخت‌افزاری هم‌اکنون به‌عنوان محبوب‌‌‌‌‌‌‌‌ترین کیف‌پول‌های ارز دیجیتال به‌شمار می‌روند. با توجه به امنیت بالای کیف‌پول‌های لجر، بسیاری در سراسر جهان از این دستگاه‌ها برای نگهداری و محافظت از دارایی‌های خود استفاده می‌کنند.

مزیت اصلی این کیف‌پول‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این است که کلید خصوصی و اطلاعات مهم کاربران را در درون دستگاه نگهداری می‌کند و این داده‌ها به‌صورت آنلاین ذخیره نمی‌شوند. عدم‌ذخیره اطلاعات حساس کاربران به‌صورت آنلاین، باعث می‌شود تا هکر‌‌‌‌‌‌‌‌ها حتی با هک سرور‌‌‌‌‌‌‌‌های لجر نتوانند به دارایی‌های کاربران دسترسی داشته باشند.

تنها راه دسترسی و استفاده از ارز‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال ذخیره‌شده در لجر، دسترسی فیزیکی به‌دستگاه است و بنابراین همانند کیف‌پول‌های سنتی، مسوولیت کامل محافظت و نگهداری از ارز‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال برعهده دارنده دستگاه است.

محصولات لجر محدود به این دو دستگاه نیست و اخیرا این شرکت علاوه‌بر عرضه دستگاه لجر نانو اس پلاس، از ساخت سری جدیدی به‌نام لجر استکس خبر داده‌است. در این بین اما معرفی سرویسی به‌نام لجر ریکاور حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری را برای لجر به‌همراه داشته است.  لجر ریکاور یک سرویس آنلاین است که به دارندگان دستگاه‌های لجر این امکان را می‌دهد تا عبارت بازیابی و رمز دستگاه خود را به‌صورت آنلاین ذخیره کنند،تا در صورت گم‌شدن برگه حاوی این عبارت بازیابی یا فراموشی آن، کاربران همچنان بتوانند به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشند.

معرفی این سرویس واکنش منفی بسیاری از فعالان بازار را به‌همراه داشته است و کاربران خواهان لغو عرضه این سرویس هستند. دلیل اصلی این مخالفت‌ها، کاهش امنیت کیف‌پول لجر است و با توجه به اینکه اکثر دارندگان لجر با هدف امنیت حداکثری آنها را خریداری کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند، مخالفت‌ها با این سرویس قابل‌درک است.

برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی شده‌است تا لجر ریکاور عبارت بازیابی کیف‌پول کاربران را به سه بخش تقسیم و در سه شرکت جداگانه به‌صورت آنلاین نگهداری کند. با اینکه این ایده بر روی کاغذ جذاب و کاربردی است، اما نگهداری عبارت بازیابی به‌صورت آنلاین به‌معنای احتمال هک و دسترسی هکر‌‌‌‌‌‌‌‌ها به دارایی کاربران است.

خطری که در گذشته برای کیف‌پول‌های لجر وجود نداشت، زیرا این عبارت به‌صورت آنلاین نگهداری نمی‌‌‌‌‌‌‌‌شد و هکرها راهی برای به‌دست آوردن آن نداشتند. لجر در پاسخ به سیل انتقادات، اعلام کرده‌است که استفاده از این سرویس اختیاری بوده و برای هیچکدام از دستگاه‌های لجر به‌صورت پیش‌فرض فعال نخواهد بود، بااین‌حال حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌های معرفی سرویس جدید لجر ادامه دارد، زیرا کاربران معتقدند که این سرویس در نهایت بر روی کیف‌پول‌های لجر اعمال خواهد شد و کیف‌پول‌‌‌‌‌‌‌‌ها در سراسر جهان تحت خطر قرار خواهند گرفت.

 واکنش فعالان بازار

با توجه به محبوبیت جهانی لجر، جنجال اخیر این شرکت توجه فعالان و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بزرگ بازار را نیز به خود جلب کرده‌است. چانگ پنگ‌ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس از جمله این افراد ‌است که از ایده خارج‌شدن عبارت بازیابی از کیف‌پول استقبال نکرد و آن را برخلاف وعده و شعار همیشگی لجر دانست: «هم‌اکنون می‌توان عبارت بازیابی را از دستگاه خارج کرد؟ به‌نظر می‌رسد این فرآیند برخلاف وعده لجر است که کلید خصوصی هرگز از کیف‌پول کاربران خارج نمی‌شود.»

کریس‌‌‌‌‌‌‌‌دان که از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران و فعالان شناخته‌شده بازار به‌شمار می‌رود، به هک لجر در سال‌۲۰۲۰ اشاره و خاطرنشان کرد که لجر در گذشته نشان داده‌است که نمی‌تواند از امنیت اطلاعات کاربران به‌صورت آنلاین محافظت کند: «ابتدا آدرس پستی، شماره تلفن و آدرس ایمیل مشتریان خود را افشا کردند و هم‌اکنون روشی را برای به‌دست آوردن عبارت بازیابی کیف‌پول‌‌‌‌‌‌‌‌ها (معرفی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.) وقت آن رسیده‌است که با لجر خداحافظی کنیم.»

کار‌آفرین آلیستر میلن نیز انتقاد خود را نسبت به این سرویس جدید اعلام کرد و به عقیده او، نگهداری آنلاین اطلاعاتی مانند عبارت بازیابی برخلاف ایده اصلی و کلی کیف‌پول‌های سخت‌افزاری است و افرادی که می‌خواهند از این سرویس استفاده کنند، در وهله اول نیازی به هزینه و خرید یک کیف‌پول سخت‌افزاری ندارند؛ زیرا هم‌اکنون کیف‌پول‌های دیجیتالی متنوعی در بازار وجود دارد که رایگان هستند و استفاده از آنها نسبت به لجر بسیار راحت‌‌‌‌‌‌‌‌تر است.

 روشی برای جذب کاربران جدید

جنجال‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر سرویس لجر ریکاور، پاسکال گوتیه، مدیرعامل این شرکت را مجبور به دفاع و ارائه توضیحات کرده‌است. به عقیده گوتیه، این تغییر برای پاسخ به نیاز مشتریان و کاربران آینده لجر اعمال‌شده‌است و ورود صد‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌میلیون کاربر جدید را به فضای ارز‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتال راحت‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌کند. هرچند توضیحات مدیرعامل لجر برای کاربران قابل‌قبول نبود و بسیاری بر این عقیده هستند که لجر در تلاش برای جذب مشتریان جدید، نیاز‌‌‌‌‌‌‌‌های مشتریان قدیمی و اهداف اصلی خود را فدا می‌کند.

لجر تا به امروز به دفاع از جدیدترین تصمیم جنجالی خود پرداخته است، اما با وجود حجم عظیم انتقاد‌‌‌‌‌‌‌‌ها، این احتمال وجود دارد که به‌زودی سرویس لجر ریکاور لغو یا با تاخیر عرضه شود.