بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ملایم ۲۵/۰ درصدی همراه بود که بیشتر صنایع با این روند همراهی کرده و تغییرات شدیدی را چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی تجربه نکردند. از سویی، افزایش نسبی حجم معاملات در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین از پویایی بازار حکایت دارد، اما از طرف دیگر، تعداد بالای معاملات نشان از حضور بسیار فعال سهامداران حقیقی در بازار دارد. این مساله بیانگر شایع شدن نوسان‌گیری در میان سهامداران است که در مجموع به نفع آنها نخواهد بود. در واقع، با افزایش تعداد معاملات برنده اصلی کارگزاری‌هایی هستند که در هر معامله کمیسیون خود را دریافت کرده و عمده سهامداران نیز در نهایت در پی این بازی نوسان‌گیری بازنده‌اند. از سوی دیگر، ثبات در بازارهای رقیب نظیر ارز و سکه و حتی تثبیت نرخ سود بانکی این شبهه را در رابطه با خروج سهامداران از بازار سرمایه از بین می‌برد. به عبارت دقیق‌تر، عدم ایجاد تغییر جدی در سایر بازارها این نوید را می‌دهد که حتی اگر نقدینگی جدیدی به بورس وارد نشود، نقدینگی فعلی جریان پیدا خواهد کرد و بازار متعادل می‌شود. در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی به مسیر صعودی روزهای اخیر خود بازگشت. در حال حاضر قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا با دلار مبادله‌ای (۲۶۵۰ تومان) محاسبه می‌‌شود، در حالی که در بازار آزاد قیمت دلار بیش از ۳ هزار تومان است و در نتیجه اختلاف میان قیمت فروش این محصولات در بورس کالا و بازار آزاد بسیار زیاد شده است. بر این اساس، انتظار می‌رود با افزایش قیمت و میزان فروش محصولات پتروشیمی با توجه به رشد قیمت دلار و توسعه صادرات پس از لغو تحریم‌ها، پتانسیل مناسبی برای شرکت‌های این گروه به وجود آمده باشد. دیروز، «تاپیکو» در یک روز مثبت، بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور بسیار فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

اما بانکی‌ها به روند منفی روزهای اخیر خود پس از کاهش نرخ سود سپرده‌ها ادامه دادند. در واقع، با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، تمایل افراد برای سپرده گذاری کاهش می‌یابد که در کوتاه مدت روند نمادهای این گروه را نیز منفی می‌کند. با این حال باید توجه داشت که این مساله اثر بلندمدت نخواهد داشت و با توجه به اثر مستقیم نرخ سود سپرده‌ها بر نرخ سود تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های صنعتی، می‌توان انتظار داشت که بانک‌ها بتوانند در شرایط مثبت بورس با بازار همگام شوند. به عبارت دقیق تر، کاهش نرخ سود تسهیلات، تمایل تولیدکنندگان جهت دریافت وام را افزایش می‌دهد که می‌تواند برای بانک‌هایی که نقدینگی کافی در اختیار دارند، مثبت ارزیابی شود. دیروز «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور بیشتر سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار گرفت. در این شرایط، گروه فلزات اساسی برای دومین بار در ماه جاری، وارد مسیر صعودی شد. افزایش قیمت دلار، رشد نرخ فروش محصولات این گروه را در پی داشته است که به ویژه در خصوص شرکت‌های فولادی می‌تواند پتانسیل مناسبی را برای این گروه ایجاد کند. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

همچنین، گروه فرآورده‌های نفتی همگام با بازار مثبت شد. بلاتکلیفی‌ها در‌خصوص قیمت خوراک نفت خام این گروه، برخی مطالبات و بدهی‌های نامعین میان شرکت‌های پالایشگاهی و شرکت پالایش و پخش و نامشخص بودن میزان اثرگذاری توقف تولید بنزین در نمادهای این گروه از جمله عوامل اصلی روند منفی آن از ابتدای سال به شمار می‌آید. «شبندر» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در نقش فروشنده در اختیار گرفت.

شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روزهای مثبتی را سپری می‌کنند. «وغدیر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

گروه کانه‌های فلزی نیز روند مثبت خود را ادامه داد. با رشد قیمت محصولات فولادی، این گروه نیز با رشد قیمت محصولات خود مواجه می‌شود که می‌تواند سود مناسبی را عاید سهامداران خود کند. روز گذشته، «کروی» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. از سوی دیگر، مخابرات بر خلاف مسیر حرکت بازار روز منفی را سپری کرد. این گروه که در پی انتشار اخبار مربوط به افزایش تعرفه مکالمات جزو صنایع پیشتاز ابتدای سال بود، در حال حاضر با نزدیک شدن به تاریخ مجمع سالانه «اخابر» روزهای کم نوسانی را سپری می‌کند. در معاملات روز گذشته این نماد، سهامداران در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند.

خودرویی‌ها روند نوسانی اما رو به رشد خود را با افزایش ۱/۳ درصدی شاخص گروه ادامه دادند. تخصیص ارز مبادلاتی به تولیدکنندگان خودرو، اقبال سرمایه‌گذاران خارجی جهت افزایش همکاری با خودروسازان ایرانی در پی لغو تحریم‌ها و توسعه بازاریابی این گروه می‌تواند مهم‌ترین عوامل رشد این گروه در سال جدید محسوب شود. با این حال باید در نظر داشت با توجه به زیان دهی این شرکت‌ها طی یکی دو سال گذشته، بخش قابل توجهی از سودهای احتمالی سال جاری آنها مصروف زیان انباشته خواهد شد. روز گذشته، «خودرو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. همچنین، گروه سیمانی بار دیگر مثبت شد. «سشرق» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.

در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها همگام با بازار مثبت شدند. «وبیمه» با حضور نسبتا فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار، بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.