گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: روز گذشته روند منفی بازار متوقف شد و شاخص کل بدون تغییر باقی ماند. این در حالی است که در ابتدای معاملات، روند شاخص نزولی بود اما در ساعات میانی این روند تغییر پیدا کرد و مثبت شد. علت این امر برخی معاملات بلوکی در نمادهایی مثل «وبملت»، «وامید» و «کگل» و همچنین اعلام حذف محدودیت‌های معاملاتی در آغاز هفته جدید بود. به گزارش «سنا»، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار، با اشاره به متعادل شدن بازار سرمایه، از حذف قوانین معاملاتی از شنبه هفته آینده خبر داد. این مهم، از سوی سهامداران بورسی مثبت ارزیابی شد و می‌تواند بار دیگر روند طبیعی بازار را برگرداند. ارزش معاملات روز گذشته ۲۸۳ میلیارد تومان بود که بیشتر آن مدیون معاملات بلوکی میان سهامداران حقوقی است که جهت حمایت از بازار وارد عمل شدند. بنابراین، امید است که حذف قوانین یادشده منجر به رشد مجدد شاخص در آینده شود. با این حال باید در نظر داشت این مساله فقط باعث پویایی بازار و ایجاد مجدد انگیزه خرید می‌شود و نباید به عنوان عامل افزایش بازدهی شرکت‌ها در نظر گرفته شود. بر این اساس، اکنون که بازار متعادل شده و اصلاح قیمت‌ها تا حد خوبی انجام شده است، سهامداران باید با در نظر گرفتن عوامل بنیادی بار دیگر به بازار سرمایه اعتماد کرده و معاملات خود را به دور از هیجان انجام دهند.

از سوی دیگر، بر اساس جدیدترین گزارش اداره آمار و اطلاعات معاونت بازار شرکت بورس، پیش‌بینی سود صنایع بورسی در اواسط اسفندماه سال جاری نسبت به مدت مشابه ماه قبل با ۳/۳ درصد رشد همراه بوده‌ و ۷۶۲ ریال اعلام شده است که گروه کشاورزی، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و مواد دارویی به ترتیب مقام‌های اول تا چهارم را در این پیش‌بینی به خود اختصاص داده‌اند.

در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی روند منفی خود را ادامه داد. در حالی که در بسیاری از پیش‌بینی‌ها با توجه به مزیت نسبی صنعت پتروشیمی در کشور، افزایش نرخ جهانی فروش محصولات و توسعه بازار فروش آنها، این صنعت را از جمله صنایع سودآور در سال آینده به شمار می‌آورند. «فارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که عمده معاملات آن به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد.

گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند منفی خود را ادامه داد. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال حقیقی‌ها در اختیار داشت.

از سوی دیگر، بانکی‌ها بار دیگر به مسیر صعودی بازگشتند. حجم بالای معاملات «وبملت» عامل اصلی رشد این گروه در روز گذشته به شمار می‌آید. این نماد که از ابتدای هفته گذشته روند صعودی ممتدی را طی می‌کرد با افزایش ۱۸ درصدی قیمت مواجه شد.

اما گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. به گزارش «سنا»، قیمت جهانی مس در پایان هفته افزایش یافته که می‌تواند برای سهامداران این گروه مثبت ارزیابی شود. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور بسیار فعال حقوقی‌ها به ویژه در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

در این شرایط، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «وامید» در میان نمادهای مثبت این گروه، بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که عمده معاملات به صورت بلوکی میان حقوقی‌ها انجام شد.

روند منفی گروه کانه‌های فلزی نیز متوقف شد. این گروه در حالی روز مثبتی را سپری کرد که حمایت قابل توجه حقوقی‌ها از «کگل» عامل اصلی این رشد به شمار می‌آید. رسیدن قیمت نماد یادشده به مرز مقاومتی، منجر شد تا سهامداران حقوقی وارد عمل شده و از افت بیشتر قیمت آن جلوگیری کنند.

همچنین، مخابرات روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد. «اخابر» به‌رغم آنکه روز مثبتی را سپری می‌کرد، سهامداران حقوقی را بیشتر در نقش خریدار مشاهده کرد.

از سوی دیگر، گروه سیمانی روند منفی خود را ادامه داد. «ستران» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داده بود که در یک روز منفی، با عرضه‌های شدیدی از سوی سهامداران حقوقی مواجه شد.

اما خودرویی‌ها روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «خزامیا» در غیاب ایران خودرو، بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.

در نهایت، روند منفی سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شد. «وتوصا» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داده بود که عمده معاملات آن به صورت بلوکی میان حقوقی‌ها انجام شد.

بازگشت اعتماد به بورس