گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ۴/۰ درصدی شاخص کل مواجه شد که مثبت شدن برخی صنایع بزرگ بورسی نظیر گروه مالی، شیمیایی و خودرو عامل اصلی آن به شمار می‌آید. ارزش کل معاملات روز گذشته به ۲۵۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفته گذشته (حدود ۱۳۰ میلیارد تومان)، رشد قابل توجهی داشت؛ با این حال، اگر معامله بلوکی در نماد «شپنا» در نظر گرفته نشود، ارزش معاملات به ۱۲۸ میلیارد تومان کاهش می‌یابد که همچنان نشان از رکود نسبی در معاملات دارد. طبق بررسی «دنیای اقتصاد» طی هفته گذشته تغییر مالکیتی به ارزش ۳۰۷ میلیارد ریال (معادل ۸/۴ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد. این مهم نشان می‌دهد همچنان سهامداران حقیقی در حال فروش و نقد کردن سرمایه خود هستند؛ بنابراین، خروج نقدینگی حقیقی‌ها عاملی است که به وضوح در بازار مشاهده می‌شود. از سوی دیگر، رشد نسبی قیمت ارز و سکه طی روزهای اخیر منجر به تقویت انگیزه‌ها جهت خروج از بورس شده است؛ اما باید در نظر داشت که خروج این نقدینگی، معادل خروج افراد هیجانی است که می‌تواند باعث ایجاد تعادل در بازار شود و از این منظر نکته مثبتی به شمار می‌آید. در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. سهام «فارس» که بیشتر توسط سهامداران حقوقی خریداری شد، مهم‌ترین عامل رشد روز گذشته گروه به شمار می‌آید. این نماد پس از شفاف سازی در خصوص عدم اثرپذیری در میزان سودآوری خود، در پایان هفته گذشته از ارائه سهام شرکت پتروشیمی نوری در بازار فرابورس خبر داد و در نتیجه با اقبال سهامداران مواجه شد. در این میان، «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات روز گذشته گروه پتروشیمی را با حضور فعالتر حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. نسبت قیمت به درآمد (P/E) پایین این نماد (۸۵/۴ واحد) یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌آید.

همچنین، گروه فرآورده‌های نفتی برای دومین روز متوالی مثبت شد. موافقت با افزایش سرمایه نماد «شپنا» مهم‌ترین عامل رشد این گروه از پایان هفته گذشته به شمار می‌آید. روز گذشته، این نماد که P/E نسبتا پایینی (۷/۵ واحد) دارد، بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.

اما بانکی‌ها بار دیگر به مسیر صعودی بازگشتند. به‌طور کلی، امنیت سرمایه‌گذاری در گروه‌های مالی با توجه به اوضاع رکودی بازار و همچنین امید به بهبود وضعیت بانک‌ها پس از رفع تحریم‌ها و ایجاد گشایش در چرخه مالی آنها از جمله عوامل رشد این گروه محسوب می‌شود. «وکار» بیشترین حجم معاملات روز گذشته این گروه را در حالی در اختیار داشت که عرضه‌های سنگین سهامداران حقوقی با استقبال سهامداران حقیقی مواجه شد.

از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. این در حالی است که به گزارش «سنا»، معاملات هفته گذشته بورس کالا طی ۶ ماهه دوم سال بی سابقه بوده که انتظار می‌رود آثار مثبتی بر این گروه و سنگ‌آهنی‌ها داشته باشد. همچنین، افزایش قیمت مس در بازار لندن عامل مثبت دیگری برای رشد این گروه محسوب می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، یک شرکت ایتالیایی به نام فاتا (Fata) از اجرای طرح‌های آلومینیومی در ایران استقبال کرده که می‌تواند با یک دید بلندمدت بر این گروه اثرگذار باشد. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

در این شرایط، گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند بدون تغییر خود را ادامه دادند. «وامید» تنها نماد قابل معامله این گروه، با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار داشت.

دیروز اما گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را ادامه داد. «ومعادن» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داده بود که عمده معاملات به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد. از سوی دیگر، گروه مخابرات بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت. در معاملات روز گذشته، «اخابر» با حضور سهامداران حقوقی در نقش فروشنده مواجه شد.

خودرویی‌ها نیز روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. به گزارش «سنا»، افزایش سرمایه ۶۰ درصدی ایران خودرو تصویب شد که مهم‌ترین عامل رشد این گروه به شمار می‌آید. از سوی دیگر، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از سیاست دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت خودرو در سال آینده خبر داده و خاطرنشان کرده است: خودروسازان باید با افزایش میزان تولیدات در سال ۹۳، سودآوری خود را بهبود بخشند.

«خودرو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال حقوقی‌ها در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. در این شرایط، روند منفی گروه سیمانی ملایم شد. «سشرق» بیشترین حجم معاملات را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت.در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند منفی خود را تغییر داده و همگام با بازار مثبت شدند. «وساپا» نیز با حضور حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.

رشد اول هفته به کمک بزرگان بورسی