گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در شرایطی نسبتا متعادل به سر برد و با افت بسیار ناچیز 05/0 درصدی شاخص کل مواجه شد. ارزش معاملات که مشابه روز شنبه، کمتر از 150 میلیارد تومان بود، احتمال وجود هر‌گونه هیجان در بازار را رد می‌کند. به این ترتیب، شاخص کل که در ساعات آغازین معاملات، روندی منفی در پیش گرفته بود، در انتها با حمایت حقوقی‌ها توانست افت خود را تا حد خوبی جبران کند. همچنین، تصویب نهایی نرخ خوراک 13 سنتی برای پتروشیمی‌ها از سوی شورای نگهبان، یکی از مهم‌ترین اخبار روز گذشته به شمار می‌آید که دو نتیجه مهم در پی داشته است
. نخست همان کاهش حجم معاملات روزانه است که به آن اشاره شد؛ در واقع، پس از آنکه سرمایه‌گذاران دریافتند بورس دیگر محلی برای کسب سودهای کوتاه مدت نیست، نقدینگی جدیدی وارد بورس نشد و در نتیجه آنچه در این روزها در بازار معامله می‌شود نقدینگی است که از پیش در بازار وجود داشته است. بنابراین، با توجه به ارزش بالای بازار شرکت‌های پتروشیمی و سرمایه‌گذاری‌های وابسته به آنها، بخش قابل توجهی از نقدینگی مردم در پی توقف نمادهای یادشده، محصور شده که انتظار می‌رود به محض باز شدن آنها، نقدینگی آزاد شود و ارزش معاملات رشد پیدا کند. اما از سوی دیگر، افزایش نرخ خوراک و بهره مالکانه و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده منجر شده تا صنایع پیشرو در بازار تغییر پیدا کنند. به عبارت دقیق تر، بزرگان بورس که تا کنون مورد اقبال سهامداران بودند، در اثر مواجهه با افزایش هزینه‌های تولید، سکان بازار را رها کرده و نوبت به رشد گروه‌های دیگری نظیر مالی یا تولیدکنندگانی که مصرف انرژی چندانی ندارند می‌رسد. در حقیقت، علاوه‌بر گروه‌های مالی مثل سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها، صنایع دارویی، رایانه‌ای و حتی غذایی که یا مواد مصرفی مورد نیاز مردم را تامین می‌کنند یا کاهش یارانه‌های انرژی اثری بر آنها ندارد با اقبال سهامداران روبه رو می‌شوند. این مساله باعث می‌شود صنایع یادشده از گوشه نشینی خارج شده و متناسب با بازدهی بازار رشد کنند که از این منظر می‌تواند مثبت ارزیابی شود. با این حال، نکته منفی این امر امکان به وجود آمدن سریع حباب قیمتی در این گروه است؛ به عبارت دقیق تر، حجم مبنای پایین نمادهای این گروه‌های کوچک منجر می‌شود تا تغییرات قیمتی با سرعت بالایی انجام شود که هیجان بالا و در نتیجه عدم تعادل در بازار را به همراه خواهد داشت.
در معاملات روز گذشته، گروه دارویی روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. نمادهای این گروه که در اولین پیش بینی‌های EPS سال آینده، عملکرد مناسبی را از خود نشان دادند و همچنین عدم اثرپذیری آنها از افزایش نرخ حامل‌های انرژی منجر به مورد اقبال قرار گرفتن آنها شده است. «تیپیکو» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی حضور نسبتا فعال تری در نقش خریدار داشتند.
از سوی دیگر، روند منفی حمل و نقلی‌ها ادامه پیدا کرد. عدم لغو تحریم‌های کشتیرانی عامل اصلی این افت به شمار می‌آید که در حقیقت امید به لغو آن نیازمند نگاه بسیار بلندمدتی است. «حکشی» که نسبت قیمت به درآمد (P/E) بسیار بالایی دارد (بیش از ۱۵۰ واحد)، روز گذشته با حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
اما گروه رایانه‌ای روند مثبت خود را ادامه داد و توانست طی یک ماه گذشته حدود ۱۶ درصد رشد را به ثبت رساند. افزایش سرمایه‌های اخیر در برخی نمادهای این گروه، پوشش‌های مناسب در گزارش‌های ۹ ماهه و همچنین مناسب بودن اولین پیش‌بینی سود سال مالی ۹۳ در بیشتر آنها از جمله عوامل اصلی رشد رایانه‌ای‌ها به شمار می‌آیند. «مداران» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش خریدار در اختیار داشت.
از طرف دیگر، روند منفی گروه غذایی متوقف شد. «وبشهر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار گرفت. اما گروه ساختمانی روند مثبت خود را ادامه داد. «ثاخت» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور کامل سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.
در این شرایط، روند منفی گروه برقی نیز متوقف شد. «بسویچ»، تنها نماد منفی این گروه بیشترین حجم معاملات را با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی در اختیار داشت.
روز گذشته، روند منفی گروه ماشین آلات و تجهیزات نیز متوقف شد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی شمس اردکانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات راهسازی با اشاره به مستهلک بودن ماشین‌آلات راهسازی عنوان کرده است: در صورتی که در سال آینده تصمیم بر افزایش فعالیت‌های عمرانی در کشور باشد نیاز به واردات یا تولید هر چه بیشتر این نوع ماشین‌آلات داریم. به این ترتیب، افزایش تقاضا در سال آینده برای محصولات این گروه می‌تواند خبر خوشی جهت بهبود وضعیت این صنعت به شمار آید. «تکمبا» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور کامل سهامداران حقیقی در اختیار داشت.
همچنین، گروه لاستیک و پلاستیک روند منفی خود را ادامه داد. «پلاسک» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، قندی‌ها روند مثبت را ادامه دادند. احتمال افزایش تعرفه‌های واردات شکر که رقابت‌پذیری شرکت‌های تولیدی این گروه را بهبود می‌بخشد، افزایش سرمایه در برخی نمادها و مناسب بودن اولین پیش بینی‌های EPS از جمله عوامل رشد این گروه است. اما از طرفی باید در نظر داشت که این گروه و همچنین کاشی و سرامیک از جمله صنایع انرژی بر هستند، بنابراین اجرای فاز دوم هدفمندی می‌تواند سوددهی آنها را از منظر افزایش هزینه‌ها تحت تاثیر قرار دهد. «قنیشا» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.
در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند منفی خود را ادامه داد. «کترام» تنها نماد مثبت گروه، با حضور حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت.

چرخش اقبال سهامداران بورسی