گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد یک درصدی شاخص کل مواجه بود که بیشتر صنایع با این روند همراهی کردند؛ به این ترتیب، شاخص از ساعات ابتدایی بازار تا انتها به روند صعودی خود ادامه داد. در این روزها که شاخص کل بورس روند متعادلی را طی می‌کند، بررسی روند صنایع کوچک‌تر بورس می‌تواند نقش بسزایی برای سهامداران به ویژه نوسان‌گیران داشته باشد؛ به این ترتیب، آنها می‌توانند با توجه به تغییر اقبال بازار به گروه‌های متفاوت کسب سود کنند. این همان مساله‌ای است که طی روزهای اخیر به چشم می‌خورد و بسیاری از صنایع کوچک‌تر که پیش از این چندان مورد توجه بازار نبوده‌اند، مسیر صعودی در پیش گرفته‌اند تا از کل بازار عقب نمانند.
در این میان گروه دارویی روند مثبت خود را ادامه دادند. پوشش‌های مناسب و تعدیل‌های مثبت چشمگیر نظیر تعدیل ۲۲۰ درصدی «دکیمی» در گزارش‌های ۶ ماهه این روند صعودی را منجر شده است. دیروز، «والبر» به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند.
از سوی دیگر، حمل و نقلی‌ها که پس از بازگشایی «حکشتی» در ۱۸ آبان ماه، رشد بی‌سابقه‌ای را در شاخص خود شاهد بودند (عاملی که باعث افزایش حدود ۱۶۰ درصدی ارزش بازار این گروه شد) پیرو عدم لغو تحریم‌های کشتیرانی طی روزهای اخیر منفی شده‌اند و به این روند ادامه دادند. نماد «حکشتی» که حدود ۹۲ درصد از ارزش بازار این گروه را به خود اختصاص داده است روند شاخص کل گروه را تعیین می‌کند. به عبارت ساده، بسته به مثبت یا منفی بودن این نماد، شاخص گروه رشد یا افت می‌کند. بنابراین، به‌رغم افت شاخص گروه طی روزهای اخیر پیرو منفی شدن «حکشتی»، سایر نمادهای این گروه روند عادی و عمدتا مثبت خود را ادامه می‌دهند. همچنین در معاملات روز دوشنبه، خرید ۶۰۰ هزار سهم «توریل» توسط شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد قابل توجه است.
اما گروه غذایی در ادامه روند ملایم مثبت خود رشد ۸۵/۱ درصدی را ثبت کردند. «وبشهر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بوده است.
در این شرایط، گروه رایانه‌ای روند چشمگیر صعودی خود را ادامه دادند. پوشش‌های مناسب نمادهای این گروه و کم‌توجهی بازار از ابتدای سال به آنها، عامل اقبال اخیر سهامداران به این گروه است. «مداران» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور قابل توجهی از خود به جای گذاشتند.
گروه ساختمانی نیز مشابه رایانه‌ای، یک روز مثبت دیگر را با رشد ۳/۱ درصدی تجربه کردند. «ثشرق» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر، عرضه‌های سنگینی را توسط حقوقی‌ها شاهد بوده است.
در معاملات روز گذشته، گروه برقی روند منفی خود را تغییر داده و با ۲/۲ درصد رشد مواجه شدند. «بترانس» که طی روزهای اخیر بیشتر مورد توجه سهامداران حقیقی بوده است روز گذشته بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.
گروه لاستیک و پلاستیک به روند مثبت ملایم روزهای اخیر خود ادامه داد. «پکرمان» که در گزارش ۶ ماهه خود، ۷۸ درصد تعدیل مثبت اعلام کرده بود بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت و با صف خرید همراه شد. این مهم در حالی رخ داد که حقوقی‌ها حدود ۵۰ درصد فروشندگان سهام این نماد را تشکیل می‌دادند.
گروه ماشین آلات نیز روند مثبت خود را ادامه دادند. «تکمبا» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.
از طرف دیگر، قندی‌ها روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند. در این گروه «قصفها» به عنوان مثبت‌ترین نماد بیشترین حجم معاملات را نیز در اختیار گرفت. بررسی معاملات این نماد طی روزهای اخیر نشان از عدم حضور حقوقی‌ها در معاملات دارد. همچنین، «قثابت» جهت برگزاری مجمع به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد.
در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند به شدت صعودی خود را ادامه دادند. تعدیل مثبت ۱۲۵ درصدی «کپارس» در روز گذشته و ۶۴ درصدی «کساوه» در هفته پیشین و همچنین پوشش‌های مناسب بیشتر نمادهای این گروه طی گزارش‌های ۶ ماهه باعث رشد دسته‌جمعی آنها شده است.
بر این اساس، «کساوه» که دوشنبه بازگشایی شده بود اما به علت عدم کشف قیمت، معامله‌ای در آن صورت نگرفته بود، روز گذشته مجددا حراج شد و با ۱۲۵ درصد افزایش قیمت مواجه شد. این نماد در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که دیروز حدود ۸۰ درصد فروشندگان را حقوقی‌ها (به رغم عدم حضور آنها در معاملات طی روزهای پیشین) تشکیل می‌دادند.

روزهای خوب نوسان‌گیران در بورس

روزهای خوب نوسان‌گیران در بورس