گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ملایم 15/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که در ساعات آغازین معاملات، عرضه‌های سنگینی انجام شد، اما در ادامه حضور سهامداران در نقش خریدار منجر به افزایش شاخص کل شد. مثلا «شبندر» به عنوان موثرترین نماد منفی بر شاخص کل با حجم بالای معاملات در ابتدای صبح مواجه بود، «حکشتی» نیز که پیرو عدم لغو تحریم‌ها منفی شده است روندی مشابه «شبندر» داشت.
در این شرایط، معاملات نمادهای مثبت در میانه بازار در تقابل با نمادهای منفی پیروز شد. از سوی دیگر، با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵، احتیاط بر بازار حاکم شده است. به گزارش نیویورک تایمز، رییس‌جمهور فرانسه با حضور در مناطق اشغالی به نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اطمینان داد که فشارها بر ایران را در‌خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کاهش نخواهد داد. با این وجود، بسیاری از مقامات رسمی سایر کشورهای عضو ۱+۵ امیدوارانه نسبت به رسیدن به توافق سخن گفته‌اند.
این اخبار ضد و نقیض، تکاپوی سهامداران را تا حدی طی روزهای اخیر کاهش داده است. در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت خود را ادامه داد. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات را در شرایطی در اختیار داشت که با توجه به نسبت قیمت به درآمد (P/E) مناسب جزو نمادهایی است که طی روزهای اخیر روند مثبتی را در پیش دارد. در واقع، نسبت قیمت به درآمد این نماد ۸۶/۵ است که در مقایسه با کل گروه، یعنی ۴۷/۸ پایین است و این روند صعودی می‌تواند این اختلاف را کاهش دهد. گروه فرآورده‌های نفتی، در ادامه روزهای کم‌نوسان خود منفی شدند. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند.
«فولاد» روز شنبه در گزارش ۶ ماهه خود افزایش ۱۷ درصدی پیش‌بینی سود اعلام کرده بود که یکی از عوامل مثبت موثر بر این نماد به شمار می‌آید. به گزارش «سنا»، این نماد در بورس کالا نیزطی روز گذشته حضور قدرتمندی یافته است. «فولاد» دیروز بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
اما بانکی‌ها روزهای منفی را به پایان رسانده و مثبت شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، روز یکشنبه از پروژه ملی تامین تجهیزات شبکه انتقال در ۱۴ استان بهره‌برداری شد که باعث حذف هزینه هنگفت پرداختی به دولت و ایجاد فضایی مناسب برای ارتباطات بین بانکی می‌شود. در میان تمام نمادهای یکدست سبزپوش، «وپاسار» بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که حضور سهامداران حقوقی در نقش فروشنده بسیار پررنگ است.
در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را ادامه دادند. «کروی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بار دیگر به مسیر نزولی بازگشتند. «وغدیر» یکی از نمادهای مثبت گروه بود که بیشترین حجم معاملات را در اختیار گرفت. بررسی معاملات این نماد نشان از حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار طی روزهای اخیر دارد. از سوی دیگر، مخابرات در ادامه روند منفی روزهای اخیر خود بدون تغییر باقی ماند. «اخابر» در حالی روند نسبتا نزولی را در پیش گرفته است که سهامداران حقوقی عرضه‌های سنگینی طی روزهای اخیر داشته‌اند. شاید بازگشت اقبال به بورس و پیشرو ماندن برخی صنایع مانند پتروشیمی‌ها یکی از عوامل توقف رشد مخابرات است. در این شرایط، گروه سیمانی روند مثبت روزهای اخیر خود را تغییر داده و منفی شد. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده مواجه بود. به عنوان مثال، طی روزهای شنبه و یکشنبه ۲۰ میلیون سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین فروخته شد. از طرف دیگر، خودرویی‌ها با تغییر روند صعودی خود، افت ملایمی را تجربه کردند. علت این امر را می‌توان کشاکش میان خودروسازان و شورای رقابت بر سر قیمت‌گذاری دانست.
عدم حضور حقوقی‌ها در معاملات نمادهایی مثل «خودرو» یکی دیگر از عوامل تایید‌کننده این ادعا است. این نماد، طی روز گذشته بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند نسبتا صعودی خود را ادامه دادند. «وبیمه» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار گرفت که با عرضه‌های چشمگیری از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود. به عنوان مثال، طی هفته گذشته ۲/۴ میلیون سهم این نماد به ترتیب توسط شرکت سهامی بیمه ایران (۳ میلیون) و شرکت بیمه البرز
(۲/۱ میلیون) فروخته شده است.

تاثیر ضد و نقیض‌های مذاکرات بورس

تاثیر ضد و نقیض‌های مذاکرات بورس