گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز با رشد مناسب 96/0 درصدی مواجه بود. همانطور که پیش‌بینی می‌شد ارزش معاملات نسبت به سه‌شنبه هفته گذشته که با توجه به تعطیلات پایان هفته چندان رونق نداشت رشد چشمگیری پیدا کرده بود. در این شرایط، به گزارش «سنا» پیش‌بینی سود 23 صنعت بورسی در هفته منتهی به 8 آبان نسبت به مدت مشابه ماه قبل 13 هزار و 924 میلیارد ریال افزایش یافت.
از سوی دیگر، امیدواری به حصول توافق در مذاکرات ایران و ۱+۵ که روز جمعه بار دیگر آغاز می‌شود روند بازار را مثبت کرد. در این رابطه به گزارش رویترز، یک مقام رسمی آمریکایی از امکان‌پذیر بودن به نتیجه رسیدن مذاکرات خبر داده است. این مقام رسمی با اشاره به بلوکه بودن حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران در کشورهای خارجی بیان کرده است اگر اطمینان لازم از عدم فعالیت نظامی ایران در حوزه هسته‌ای کسب شود، بخشی از تحریم‌ها برداشته خواهد شد که احتمال دارد تا ۵۰ میلیارد دلار از این سرمایه‌ها آزاد شود. این اخبار، مهم‌ترین موضوعی است که اقبال سهامداران به بورس را در بر داشته است. این در حالی است که عدم لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا ادامه یافت؛ به گزارش «تسنیم»، تحریم علیه ۷ بانک و شرکت ایرانی همچنان پا برجاست که این امر بر گروه‌های حمل‌ونقلی و بانکی در معاملات روز گذشته آثار سوئی داشت.
در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت خود را ادامه داد. «تاپیکو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی روز گذشته حقوقی‌ها بیشتر در نقش فروشنده حضور داشتند.
گروه فرآورده‌های نفتی که روزهای متعادلی را سپری می‌کردند در معاملات دیروز همگام با بازار مثبت شدند. «ونفت» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که حقوقی‌ها به‌رغم عدم حضور در نقش خریدار، عرضه‌های قابل توجهی داشتند.
از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. به گزارش «سنا»، این گروه بیشترین پیش‌بینی سود را در میان سایر صنایع بورسی طی یک ماه اخیر به خود اختصاص دادند؛ این امر می‌تواند یکی از دلایل رشد این گروه به شمار آید. «فملی» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار پررنگ‌تر بود.
اما بانکی‌ها همانطور که اشاره شد پیرو عدم لغو تحریم‌ها منفی شدند. به گزارش «سنا»، شناورسازی نرخ سود بانکی تصویب نشد که این امر از جمله عوامل دیگری است که بر منفی شدن این گروه اثرگذار بود. «وانصار» که در کنار «وپارس» تنها نمادهای مثبت گروه بودند بیشترین حجم معاملات را در اختیار گرفت؛ بررسی معاملات این نماد نشان از حضور بیشتر حقوقی‌ها در نقش خریدار دارد.
در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شدند. «ومعادن» که به طور کامل توسط حقوقی‌ها مورد معامله قرار گرفت بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روند منفی خود را تغییر داده و با بازار همراه شدند. در میان نمادهای یکدست سبزپوش این گروه، «وغدیر» بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. ۶۰ درصد خریداران این نماد طی روز گذشته را حقوقی‌ها تشکیل می‌دادند که در صف فروش این درصد در اختیار حقیقی‌ها بود.
از سوی دیگر، مخابرات که طی هفته گذشته منفی شده بود بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت. «اخابر» به عنوان چهارمین نماد مثبت تاثیرگذار بر شاخص کل، طی روزهای اخیر با حضور سهامداران حقوقی در نقش فروشنده مواجه بوده است.
در این شرایط، گروه سیمانی به روند مثبت چند روز اخیر خود ادامه داد. «سپاها» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور چشمگیر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار داشت.
از طرف دیگر، خودرویی‌ها مصادف با بازگشایی «خودرو» با رشد قابل توجه ۲/۵ درصدی شاخص مواجه شدند. این در حالی است که ایران خودرو در گزارش ۶ ماهه خود اعلام زیان کرده و هنوز به گزارش «تسنیم»، بین صنعت خودرو و شورای رقابت در خصوص تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ دلار آزاد بحث وجود دارد. با این وجود، تسنیم در گزارشی دیگر از ممنوعیت واردات خودرو با ارز مبادله‌ای خبر می‌دهد.
به عبارت دیگر، واردکنندگان خودرو باید با استفاده از ارز آزاد واردات را انجام دهند که این امر از سویی باعث افزایش هزینه اولیه واردکنندگان و از طرف دیگر بهبود فضای رقابتی به نفع تولیدکنندگان داخلی می‌شود. نسبت قیمت به درآمد (P/E) منفی این گروه نیز از جمله عواملی است که سهامداران باید به آن توجه ویژه داشته باشند. «خودرو» در میان نمادهای یکدست سبزپوش این گروه بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و با رشد ۱/۹ درصدی قیمت مواجه شد. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها که روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کردند مثبت شدند. «وسپه» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی حضور نسبتا پررنگ‌تری در نقش خریدار داشتند.

آغاز هفته‌ای پر شور برای بورس

آغاز هفته‌ای پر شور برای بورس