گروه بورس- بازار دیروز با افت ملایم ۱/۰ درصدی شاخص کل مواجه بود؛ این در حالی بود که بیشتر صنایع بزرگ با رشد شاخص مواجه بودند. در معاملات دیروز، گروه شیمیایی روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. در این گروه، نمادهای «شپدیس» و «فارس» بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل بورس داشتند. از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی روند مثبت خود را تغییر داده و افت ۵/۲ درصدی شاخص را تجربه کرد. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد و با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل، معاملات روز گذشته را با حضور فعال سهامداران حقیقی به پایان رساند. «شپنا» یکی دیگر از نماد موثر بر شاخص کل (۸۰ واحد منفی) بود که با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد. همچنین، نماد «شبریز» در حالی بر شاخص کل ۲۳ واحد اثر منفی داشت که در قسمت فروش کاملا با حضور سهامداران حقیقی مواجه بود، در حالی که حقوقی‌ها حمایتگر بودند و نقش خریدار داشتند. در گفت‌وگو‌ با محمد شکوری از کارشناسان بازار سرمایه، علت افت شاخص این گروه به مسائل بنیادی مربوط نیست. به گفته وی با توجه به بزرگی شرکت‌های عضو این گروه و حجم بالای سهام شناور نیاز به نقدینگی بالایی برای ایجاد تغییرات مثبت وجود دارد.

شکوری همچنین افزود: با نزدیک شدن به پایان ماه و نوبت تسویه‌حساب کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نقدینگی موجود در بازار کاهش یافته و به طور کلی با افت تقاضا مواجه هستیم. اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود و پس از تسویه حساب‌ها بار دیگر تقاضا افزایش خواهد یافت. شکوری تاکید کرد: به احتمال زیاد، با اعلام گزارش‌های ۶ ماهه گروه فرآورده‌های نفتی، سود مناسبی نصیب سهامداران خواهد شد.

از سوی دیگر در معاملات دیروز گروه فلزات اساسی روند مثبت خود را طی روزهای اخیر ادامه داد. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد و با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل با صف خرید به کار خود پایان داد. بررسی معاملات این نماد طی روزهای اخیر، نشان از حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده دارد. همچنین دیروز، «وتوکا» نیز پس از ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده و اطلاعیه شفاف‌سازی بازگشایی شد. گروه بانک‌ها نیز روند مثبت خود را ادامه دادند و حجم معاملات بالای این گروه به ویژه در نمادهای «وپاسار» و «وبملت» قابل توجه بود؛ به طوری که بانک ملت با خرید حقوقی‌ها مواجه بود. همچنین، «وبصادر» سنگین‌ترین صف خرید دیروز به ارزش ۸۰ میلیارد ریال را به خود اختصاص داد. در همین حال گروه کانه‌های فلزی روند مثبت خود را در حالی ادامه دادند که «ومعادن» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را میان نمادهای این گروه داشت. همچنین در معاملات چهارشنبه، فروش ۲/۲ میلیون سهم «کچاد» توسط شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید قابل توجه است.

شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در آغاز هفته روند مثبت خود را ادامه دادند؛ «وصندوق» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت؛ در معاملات روز چهارشنبه، ۶/۳ میلیون سهم این نماد توسط شرکت نوآوران مدیریت سبا فروخته شد. روز منفی نماد «اخابر»، بار دیگر باعث افت شاخص گروه مخابرات شد. سیمانی‌ها که روزهای اخیر را مثبت سپری می‌کردند، در معاملات دیروز تقریبا بدون تغییر شاخص به کار خود پایان دادند. اما «سخزر» با صف فروش سنگین ۲/۳ میلیارد ریالی مواجه شد. همچنین، «سرود» به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف شد. از سوی دیگر خودرویی‌ها روز پرنوسانی داشتند به طوری که بارها با جمع‌آوری صف فروش مواجه شدند.

«خودرو» و «خساپا» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشتند و در پایان بازار با صف خرید مواجه شدند. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها هفته را با رشد مجدد شاخص آغاز کردند. «وساپا» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داده و با صف خرید روبه‌رو شد.

صنایع بورسی هفته آخر شهریور را متفاوت آغاز کردند

صنایع بورسی هفته آخر شهریور را متفاوت آغاز کردند