نفت به داد طلا رسید
گروه بازار پول:‌ بازگشت ثبات نسبی به بازارهای سهام جهان و داده‌های بهتر از انتظار از اقتصاد چین، باعث جهش بهای نفت از کف 12ساله شد تا اونس نیز از طلای سیاه تبعیت کند. طلا که در سال 2015 سومین سال افت خود را تجربه کرد، در نخستین هفته سال 2016 از سقوط بازارهای سهام چین و افت و خیز دیگر همتایان جهانی نفع برد و با 4 درصد رشد به کانال 1100 دلار رفت تا کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد به روند بهای طلا در دومین هفته سال جدید میلادی خوش‌بین شوند. با این همه، بازگشت آرامش به شاخص‌های سهام، فلز زرد را دوباره در مسیر کاهشی قرار داد تا اونس که روز جمعه افت کرده بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز کاهش ارزش را تجربه کند. اونس طلا صبح چهارشنبه نیز ضعیف ماند، اما بعداز ظهر با جهش روبه‌رو شد. هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1094 و 1086 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا حدود ساعت 5 بعد‌از‌ظهر به وقت تهران به قیمت 1081 دلار رسید، اما تا ساعت 7شب قیمت 1089دلار را تجربه کرد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

اونس در محدوده 1080 دلار

اونس روز سه‌شنبه به مرز ۱۰۸۰ دلار نزدیک شد تا ادامه افت آن در روز چهارشنبه دشوار شود. روند افت روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی کاهشی و افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام بود. در دومین روز کاری هفته در بازار فلزات گرانبها سودگیری و عقب‌نشینی اصلاحی نیز ادامه داشت. بازار روز دوشنبه نیز شاهد سودگیری و عقب‌نشینی اصلاحی بود. همزمان با این دو عامل داخلی، دو عامل خارجی رشد دلار و افت نفت هم بر طلا فشار وارد می‌آوردند. شاخص نفتی نایمکس روز سه‌شنبه به مرز ۳۰ دلار رسید. افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام نیز به کاهش عصبی بودن معامله‌گران از سر نگرانی‌های چینی مربوط بود. روز سه‌شنبه، همزمان با بازگشت آرامش نسبی به بازارهای سهام چین،‌ داده‌های اقتصادی مهمی در آسیا و اروپا منتشر نشد تا نوسان‌ها محدودتر شود. شاخص شانگهای که پس از سقوط در هفته گذشته روز دوشنبه نیز ۵ درصد سقوط کرده بود، روز سه‌شنبه تنها ۲/ ۰ درصد افت کرد. در حالی که بازارهای اروپا که چند روز با نگرانی از بازارهای چین افت کرده بودند، روز سه‌شنبه تقویت شدند. سه‌شنبه بازارهای سهام آمریکا هم رشد کردند.

اونس روز چهارشنبه را با نوسان پیرامون مرز ۱۰۸۵ دلار آغاز کرد، اما بعد به ابتدای محدوده ۱۰۸۰ دلار نزدیک شد. مهم‌ترین عامل کاهش تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن در روز گذشته، رشد شاخص‌های سهام آسیا بود. بازارهای سهام آسیا با کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به اوضاع اقتصادی، در معاملات روز چهارشنبه به ثبات بازگشته و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ صعود کردند. به گزارش «ایسنا»، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن، با ۶/ ۱ درصد افزایش، از رکورد پایین اخیر خود فاصله گرفت. با این همه شاخص‌های سهام چین در پی انتشار آمار ضعیف تجارت، برخلاف روند صعودی بیشتر بازارهای آسیایی حرکت کرده و با کاهش روبه‌رو شدند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۴/ ۲ درصد عقب‌نشینی کرد. شاخص کوچک‌تر شنزن کامپوزیت با ۴۶/ ۳ درصد کاهش روبه‌رو شد و سی اس آی ۳۰۰ هم ۸۶/ ۱درصد افت کرد. گزارش‌های جدید نشان داد صادرات دسامبر چین بر مبنای دلار ۴/ ۱ درصد و واردات این کشور ۶/ ۷ درصد کاهش یافته و مازاد تجاری را به ۰۹/ ۶۰ میلیارد دلار رسانده است. اگرچه این آمار بهتر از میزان مورد پیش‌بینی تحلیلگران بود، اما ششمین کاهش ماهانه صادرات چین را نشان داد. چهارشنبه شاخص اس اند پی/ ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا ۶/ ۱ درصد افزایش یافت و شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸۸/ ۲ درصد صعود کرد. کسپی کره جنوبی هم ۳۴/ ۱درصد پیشروی کرد. اما چنان‌که اشاره شد دیروز بعدازظهر روند نفت اثر آرامش بازارهای سهام را خنثی کرد.


چشم‌انداز سیاه نفت

داده‌های بد اما بهتر از انتظار چین، چهارشنبه قیمت نفت را از کف حدودا 30 دلاری بالا برد. این به معنای رشد طلای سیاه از کف 12 ساله بود، با این همه چشم‌انداز بازار نفت همچنان بد است. بهای نفت از شروع سال جدید میلادی تاکنون حدود 16 درصد کاهش یافته است که ناشی از اشباع بازار، اقتصاد رو به ضعف چین و ناآرامی‌ها در بازار سهام و همچنین افزایش ارزش دلار است که معامله نفت برای دارندگان دیگر ارزها را گران می‌کند.

تحلیلگران چشم‌انداز قیمت نفت را کاهش داده‌اند و موسسات بارکلی، مکواری، بانک آمریکایی مریل لینچ، استاندارد چارتر و سوشیت جنرال پیش‌بینی‌های خود را درخصوص قیمت در سال جاری کاهش دادند. در این میان استاندارد چارتر بدبینانه‌ترین پیش‌بینی را داشته و اعلام کرد که ما فکر می‌کنیم قیمت‌ها در سال جاری به 10 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. موسسه مورگان استنلی نیز همانند بانک گلدمن ساش پیش‌بینی کرد که قیمت نفت احتمالا به 20 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد. بانک بارکلی اعلام کرد وخامت قابل‌توجه در پایه‌های بازار نفت در اوایل 2016 ما را متقاعد کرده که تغییرات کاهشی بزرگی را در پیش‌بینی‌های خود درخصوص قیمت نفت در سال 2016 ایجاد کنیم. این بانک افزود: «ما اکنون انتظار داریم نفت برنت و نفت آمریکا در سال 2016 به‌طور متوسط هر دو 37 دلار در هر بشکه معامله شوند که نسبت به پیش‌بینی قبلی که 60 دلار برای نفت برنت و 56 دلار برای نفت آمریکا بود، کاهش قابل‌توجهی یافته است.»