گروه بازار پول: جهش اونس طلا به کانال 1100 دلار، خوش‌بینی کوتاه‌مدت را به بازارهای جهانی فلزهای گرانبها بازگردانده است. هر اونس طلا در نخستین هفته سال 2016 میلادی با 4 درصد رشد به قیمت 1104 دلار رسید تا برآیند پیش‌بینی‌های مربوط به هفته دوم افزایشی شود. اونس طلا به‌رغم افت در روز جمعه در کانال 1100 دلار ماند تا در اولین نظرسنجی‌های کیتکو در سال جدید میلادی، امید به ادامه رشد طلا در روزهای پیش‌رو دیده می‌شود. این امید هم در کارشناسان حرفه‌ای و هم در سرمایه‌گذاران خرد قابل مشاهده است. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 464 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 304 نفر معادل 66 درصد پاسخ دهندگان، افزایش قمیت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند و 117 نفر، معادل 25 درصد، کاهش قیمت‌ها را انتظار دارند.

۴۳ نفر معادل ۹ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. درصد خوش‌بینی کارشناسان کمتر از سرمایه‌گذاران خرد است، اما آنها هم به ادامه رشد ارزش طلا در دومین هفته سال امید دارند. در نظرسنجی از کارشناسان ۱۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۰ نفر معادل ۵۶ درصد، افزایش و ۴ نفر معادل ۲۲ درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، ۴ نفر نیز نظری خنثی داشته‌اند. آنچه بیشتر کارشناسان «افزایشی» به آن اشاره می‌کنند، احتمال ادامه نوسان‌های شدید در بازار دارایی است. عدم قطعیت درباره چشم‌انداز اقتصاد چین، این احتمال را تشدید کرده است. تد اسلوپ، استراتژیست ارشد موسسه «آی‌ای تریدر» می‌گوید:‌ «وقتی شاهد فروش در بازار دارایی بودیم، طلا جهش پیدا کرد و من فکر می‌کنم این روند این هفته نیز ادامه داشته باشد. گمان می‌کنم این جهش، دست کم یک جان دیگر داشته باشد.» گرچه با توجه به روند رشد شاخص‌های سهام در روز جمعه، بازارها ممکن است در هفته جدید تا حدی آرام بگیرند، آدام باتن استراتژیست ارزی «فارکس لایو» می‌گوید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن هنوز قوی است. او می‌گوید:‌ «درد بازارها احتمالا فروکش می‌کند، اما این به آن معنا نیست که تقاضای طلا به‌عنوان یک پناهگاه هم فروکش خواهد کرد.

جریان فصلی ژانویه هم بر طلا اثرگذار مانده و فشار جدید احتمالا تا اواخر ماه جاری به تعویق خواهد افتاد.» البته انتظاراتی هم وجود دارد مبنی‌بر اینکه طلا پس از جهش هفته گذشته می‌تواند در کوتاه‌مدت شاهد تثبیت یا حتی کاهش باشد. آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» می‌گوید ثبات بازار دارایی می‌تواند در بازار طلا باعث فشار فروش شود، با این حال ضعف این بازار هم می‌تواند فرصت خرید ایجاد کند. او می‌گوید:‌‌ «احتمال جهش قوی طلا در ۶ تا ۸ هفته آینده به دلیل دوره خاص زمانی بیشتر است. ما قطعا برای تعدیل بازار دست به فروش نمی‌زنیم.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید: انتظار دارد بازار در هفته جدید در وضعیت «دمدمی» باشد:‌ «اینکه بازار در هفته جدید به اندازه هفته گذشته شاهد عدم قطعیت باشد، محتمل نیست. بازگشت قیمت به عدد ۱۰۸۵ دلار من را متعجب نخواهد کرد، اما من در مورد روند فصل اول سال خوش‌بین تر هستم.»

اونس در کانال 1100 می‌ماند

اونس در کانال 1100 می‌ماند