گروه بازار پول: قیمت دلار و سکه در هفته گذشته افزایش یافت، اما از آنجا که بازارها در ابتدای هفته جاری تحت‌تاثیر نیروهای متضاد کاهشی و افزایشی قرار دارند، درباره ادامه این روند در روز شنبه توافق نظری وجود ندارد. دلار که تا روز چهارشنبه رشد هفت دهم درصدی را تجربه کرده و به قیمت 3 هزار و 700 تومان رسیده بود، در روز پنج‌شنبه تغییر قیمتی را ثبت نکرد تا روی کف این کانال به کار خود پایان دهد. روز پنج‌شنبه برخلاف سکون دلار، سکه افزایش قیمت را تجربه کرد و با 5 هزار تومان افزایش به قیمت 949 هزار تومان رسید. با رشد انتهای هفته، ‌میزان افزایش هفتگی این فلز گرانبها به 6/ 1 درصد رسید.

با وجود روند افزایشی دو دارایی گرانبها، معلوم نیست سکه و دلار در روز شنبه به کدام سو حرکت کنند و بازار با توجه به اخبار و نیروهای متضاد، در یک حالت ابهام قرار دارد. «اخبار مثبت از اجرایی شدن برجام در روزهای نزدیک» و «بازگشت سفیر ایران در امارات به تهران» دو خبر متضادی هستند که باید دید معامله‌گران بازار ارز به آنها چه واکنشی نشان خواهند داد. از آن سو، قیمت اونس پنج‌شنبه به بالای مرز هزار و ۱۰۰ دلار رسید، اما معامله‌گران داخلی با احتیاط به این افزایش واکنش نشان دادند. این احتیاط تا حدودی در حباب منفی سکه نیز انعکاس یافت؛‌ چراکه قیمت سکه متناسب با رشد اونس در بازارهای جهانی بالا نرفت. روز جمعه اونس از اوج قیمتی روز پنج‌شنبه پایین آمد، اما همچنان حباب سکه منفی باقی ماند. با توجه به این موضوع، باید دید معامله‌گران سکه در روز شنبه احتیاط خود را کنار خواهند گذاشت و قیمت بازار به ارزش ذاتی خود نزدیک خواهد شد یا معامله‌گران به ملاحظه خود در خرید سکه ادامه خواهند داد. در واقع واکنش معامله‌گران به این اخبارهای متضاد، تعیین‌کننده تکلیف بازارها در روز شنبه خواهد بود، جایی که امکان پایین آمدن دلار از سطح ۳ هزار و ۷۰۰ تومان و بالا رفتن سکه از کانال ۹۴۰ هزار تومان وجود دارد. هرچند که با توجه به نیروهای متضاد این احتمال وجود دارد که قیمت در خلاف جهت آنچه گفته شد نیز حرکت کند.


انتظارات دوگانه ارزی

دلار در هفته گذشته توانست مرز 3 هزار و 700 تومانی را پس از 3 سال بشکند. درحالی‌که برخی معامله‌گران امیدوار به ادامه افزایش قیمت هستند، عده دیگری انتظار دارند قیمت در هفته جاری پایین بیاید. برخی فعالان اعتقاد دارند اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر نزدیک بودن اجرایی شدن برجام به کاهش قیمت در بازار داخلی کمک خواهد کرد، حال آنکه گروه دیگری اعتقاد دارند بازار در روزهای گذشته بیشتر از عوامل روانی، تحت‌تاثیر نرخ حواله درهم قرار داشته است. به اعتقاد آنها،‌ معامله‌گران در ابتدای هفته با ایجاد جو روانی پیرامون بازگشت سفیر ایران از امارات، قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک خواهند کرد و موجب افزایش قیمت خواهند شد. هفته گذشته نیز معامله‌گران عمدتا با توجه به تنش‌های ایجاد شده بین ایران و عربستان قیمت را افزایش دادند.

در سومین هفته زمستان، دلار که با یک روند کاهشی کار خود را آغاز کرده بود،‌ به یکباره در میانه هفته در مسیر افزایشی قرار گرفت و سرانجام سه‌شنبه توانست از مرز 3 هزار و 700 تومان عبور کند. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 23 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 703 تومان رسید. به گفته فعالان، «افزایش نرخ حواله درهم»، «جوسازی معامله‌گران آتی پیرامون تنش‌های منطقه‌ای» و «بالا رفتن خریدهای خالی‌فروشان ارزی» مثلثی بود که به رکوردزنی دلار کمک کرد. پس از شکست مرز 3 هزار و 700 تومانی، احتیاط معامله‌گران ارزی بالا رفت تا قیمت رشد بیشتری را تجربه نکند و سرانجام روز پنج‌شنبه معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 700 تومان پایان دهد.


سومین هفته رشد پیاپی

هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی به روند صعودی ادامه داد تا سومین هفته افزایشی این فلز گرانبها به ثبت برسد. آخرین بار سکه در آخرین هفته پاییز طعم کاهش هفتگی را چشیده بود و شروع زمستان مصادف با آغاز روند صعودی سکه بود. سکه در اولین هفته زمستان رشد ۲ درصدی را تجربه کرد و توانست از قیمت ۹۱۳ هزار تومان به قیمت ۹۳۱ هزار تومان برسد. این رشد در هفته بعد نیز با دامنه محدودتری دنبال شد و سکه تا قیمت ۹۳۴ هزار تومان بالا رفت. شروع افزایشی اونس در بازارهای جهانی در هفته جاری بار دیگر سکه را با شدت بیشتری در مسیر افزایشی قرار داد تا این فلز گرانبها بتواند تا آستانه کانال ۹۵۰ هزار تومان نیز بالا رود.

سکه تمام که روزهای شنبه و یکشنبه رشدی را تجربه نکرده بود، در روز دوشنبه افزایش خود را آغاز کرد و تا انتهای هفته به این روند ادامه داد. دوشنبه سکه با ۴ هزار تومان رشد به قیمت ۹۳۷ هزار تومان رسید و روز سه‌شنبه با ۵ هزار تومان افزایش دیگر تا قیمت ۹۴۲ هزار تومان بالا رفت. قیمت سکه در این ۲ روز هم از سوی دلار و هم از سوی اونس تحریک شد. در ۲ روز انتهایی هفته، قیمت سکه ۷ هزار تومان دیگر رشد کرد تا نهایتا این فلز گرانبها در آستانه کانال ۹۵۰ هزار تومان قرار بگیرد و با قیمت ۹۴۹ هزار تومان به کار خود پایان دهد. به گفته فعالان، عامل اصلی رشد سکه در روز پنج‌شنبه، صعود اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به انتهای کانال هزار دلاری تا ساعت ۳ بعدازظهر بود. ادامه رشد طلای جهانی در روز پنج‌شنبه و عبور از مرز هزار و ۱۰۰ دلار موجب شد که در ساعات انتهایی بازار داخلی و میان معامله‌گران غیررسمی قیمت از ۹۵۰ هزار تومان نیز عبور کند. به این ترتیب احتمال دارد، روز شنبه سکه در کانال ۹۵۰ هزار تومان کار خود را آغاز کند.

این در شرایطی است که ارزش ذاتی سکه در حال حاضر بالای ۹۶۰ هزار تومان است و این عامل احتمال رشد این فلز گرانبها را در روزهای آینده افزایش می‌دهد. به گفته فعالان،‌ معامله‌گران سکه در برابر نوسانات اونس با احتیاط نسبی گام برداشته‌اند و این عامل موجب شده است که حباب قیمتی این فلز گرانبها منفی شود. پنج‌شنبه ارزش ذاتی سکه تا ساعت ۳ بعدازظهر ۹۶۱ هزار تومان بود و اختلافی ۱۲ هزار تومانی با قیمت بازار داشت.

روز تکلیف در بازارها

روز تکلیف در بازارها