اونس، سکه را مایوس‌کرد
گروه بازار پول: روز دوشنبه امید افزایشی معامله‌گران سکه به طلای جهانی ناامید شد تا روند افزایشی سکه پس از 10 روز کاری پیاپی متوقف شود. در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 5 هزار تومان کاهش از کانال 940 هزار تومان به پایین کشیده شد و به قیمت 936 هزار تومان رسید.

سکه که در ۲ روز ابتدایی هفته، تحت‌تاثیر امید معامله‌گران به رشد اونس در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، روز دوشنبه با افت بهای طلای جهانی، در مسیر کاهشی قرار گرفت. جدا از افت اونس، کاهش دلار نیز به پایین آمدن سکه کمک کرد. دوشنبه، دلار ۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۶۶۵ تومان رسید. به گفته فعالان بازار ، با رسیدن دلار به محدوده ۳ هزار و ۶۷۰ تومان، خریدهای ارزی کاهش یافت و این ارز به آهستگی شروع به کاهش کرد. به اعتقاد حاضران در بازار، احتیاط معامله‌گران تا حدی نشانگر گرفتاری دلار در سطح جدید قیمتی است و احتمال دارد شاخص ارزی این‌بار نوسانات خود را در محدوده ۳ هزار و ۶۵۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان انجام دهد. پیش از این، دلار ۲۶ روز در سطح پایین‌تر از ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار و ۶۵۰ تومان گرفتار بود. همسو با کاهش دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز با یک ریال کاهش به قیمت ۳ هزار و ۱۱ تومان و ۸ ریال رسید.

پایان دهه طلایی سکه

در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی پس از ۱۰ افزایش متوالی تغییر مسیر داد و اولین کاهش خود را تجربه کرد. سکه که از تاریخ ۲۵ آذر در مسیر افزایشی قرار گرفته بود تا روز یکشنبه ۶ دی توانست ۳ کانال قیمتی بالا بیاید. سکه در ابتدای این بازه زمانی، با ۲ هزار تومان رشد به قیمت ۹۱۲ هزار تومان رسید. پس از آن، تحت‌تاثیر رشد دلار افزایش بیشتری را تجربه کرد و نهایتا در آخرین روز آذرماه با ۳ هزار تومان افزایش وارد کانال ۹۲۰ هزار تومان شد. سکه در ابتدای زمستان نیز به روند افزایشی خود ادامه داد و در سومین روز دی‌ماه به کانال ۹۳۰ هزار تومان وارد شد.

امید به افزایش اونس در شروع به کار بازارهای جهانی، موجب شد شنبه جاری خریدهای معامله‌گران سکه بیشتر شود. البته بخشی از این افزایش ناشی از رشد تقاضا در آستانه زادروز پیامبر اکرم(ص) بود. سکه، تحت‌تاثیر خوشبینی به اونس و رشد تقاضا در روز شنبه با ۷ هزار تومان رشد به قیمت ۹۳۸ هزار تومان رسید و در روز یکشنبه با ۳ هزار تومان افزایش به رشد خود ادامه داد و وارد کانال ۹۴۰ هزار تومان شد. به این ترتیب، سکه پس ازحدود ۵۰ روز وارد کانال ۹۴۰ هزار تومانی شد، هر چند حضور آن در این کانال تنها یک روز ماندگار بود؛ درحالی‌که اکثر معامله‌گران سکه در روز دوشنبه منتظر افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بودند، فلز زرد نه تنها رشدی را تجربه نکرد، بلکه تا ساعت ۳بعدازظهر تا ابتدای محدوده هزار و ۷۰ دلاری نیز پایین آمد.

افت غیرمنتظره اونس، انتظارات افزایشی معامله‌گران سکه را ناامید کرد و موجب شد این فلز گرانبها اولین کاهش خود بعد از ۱۰ افزایش متوالی را ثبت کند. چنانکه اشاره شد، دوشنبه سکه با ۵ هزار تومان کاهش به قیمت ۹۳۶ هزار تومان رسید. سکه‌های کوچکتر نیم و ربع سکه نیز سکه تمام را در این مسیر کاهشی همراهی کردند. دوشنبه نیم‌سکه با هزار تومان کاهش به قیمت ۴۷۶ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با ۲ هزار تومان کاهش به قیمت ۲۶۴ هزار تومان رسید. طلای ۱۸ عیار نیز سرنوشت بهتری از سکه‌های یاد شده نداشت. در هفتمین روز دی‌ماه، هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۷۸۰ تومان کاهش به قیمت ۹۵ هزار و ۴۶۰ تومان رسید.


برخورد دلار به سطح حمایتی

دوشنبه، قیمت دلار لحظه‌ای به زیر سطح 3 هزار و 650 تومانی رفت، اما با افزایش خریدهای ارزی، بار دیگر به بالای سطح یاد شده برگشت. در هفتمین روز دی‌ماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 665 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. با افزایش فروش معامله‌گران ارزی، قیمت کاهش بیشتری را تجربه کرد تا این ارز برای لحظاتی به زیر سطح 3 هزار و 650 تومان برود. با پایین آمدن دلار از این سطح، مقاومت معامله‌گران افزایش یافت و دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت. در نتیجه، روز دوشنبه سطح 3 هزار و 650 تومانی از قیمت دلار حمایت کرد. بالا شدن دلار از این سطح ادامه پیدا کرد تا اینکه این ارز سرانجام در قیمت 3 هزار و 665 تومان آرام گرفت. این قیمت همچنان 5 تومان پایین‌تر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود.


احتیاط در سطح جدید

به گفته فعالان بازار ارز، عامل اصلی افت دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز بود. به اعتقاد آنها، زمانی که قیمت دلار از محدوده ۳ هزار و ۶۷۰ تومان عبور کرد، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز افزایش یافت. به این ترتیب، دلار که کشش افزایش بیشتر را از خود نشان نداده بود، از روز یکشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. به گفته فعالان، توقف رشد قیمتی درهم یکی از عواملی بود که به افزایش احتیاط و کاهش تقاضا در بازار داخلی کمک کرد. نرخ حواله درهم و دلار به‌طور سنتی همسو با یکدیگر حرکت می‌کنند و افزایش یکی منجر به افزایش دیگری می‌شود. از هفته گذشته نرخ حواله درهم در مسیر افزایشی قرار گرفت و همسو با آن نرخ فروش دلار نیز در بازار داخلی بالا رفت. دلار از آخرین روز آذرماه در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا روز ۵ دی به رشد خود ادامه داد. جدا از نرخ حواله درهم، کاهش قیمت نفت و افزایش تحرکات معامله‌گران آتی نیز در رشد دلار موثر بودند. از روز یکشنبه تا حدودی این عوامل از بازار خارج شدند و دلار از سوی نیروی افزایشی خاصی تحریک نشد. به این ترتیب، این ارز پس از ۵ رشد متوالی طعم کاهش را چشید و روز دوشنبه به کاهش خود ادامه داد. با وجود این ۲ کاهش، برخی فعالان انتظار دارند که دلار روز چهارشنبه بار دیگر در مسیر افزایشی قرار بگیرد؛ این در حالی است که گروهی دیگر به کاهش بیشتر اعتقاد دارند. به گفته گروه اول، برگشت دلار از سطح ۳ هزار و ۶۵۰ تومان موجب شده که انتظارات افزایشی در بازار بالا رود، حال آنکه گروه دوم اعتقاد دارند نیروی بنیادی افزایشی خاصی در بازار وجود ندارد و این عامل موجب می‌شود که قیمت به کاهش خود ادامه دهد.

اونس، سکه را مایوس‌کرد

اونس، سکه را مایوس‌کرد